Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Fonter og farger i kommunikasjon

fonter og farger i kommunikasjon

Å sende et budskap til kundene dine, uten å bruke ord er en utfordring. Vet du hva dine kunder føler når de ser logoen din, eller hvilke signaler du sender ut i markedet, med fonten din?

Her går vi gjennom betydningen og assosiasjonene til de vanligste fargene selskaper gjerne bruker i sine logoer, og i sin markedsføring. Deretter skal vi også gå gjennom ulike typer fonter og hvilke inntrykk dette gir dine kunder og konkurrenter.

Hva kan vi kommunisere med farger?

Farger har i mange år blitt brukt til å kommunisere ulike følelser og stemninger. Visste du at fargen rød kan frembringe sult hos oss, og at det er nettopp derfor mange hurtigmatkjeder bruker denne fargen i sin logo og markedsføring? Dette kommer frem i en artikkel, og det er ekspert innen anvendt fargepsykologi – Karen Haller som deler sin kunnskap her.

Det er også verdt å merke seg at selv om farger har en betydning for oss her i Norge – og i Europa – er det ikke dermed slik at de har samme betydning for mennesker fra andre deler av verden. Gult er i Norge sett på som en farge for noe som er falskt, mens i Øst-Asia er dette derimot fargen som representerer troskap.

Vær klar på hvilken målgruppe du ønsker å treffe, og undersøk deretter hvilke regler som gjelder for denne. Under skal vi raskt gå gjennom de ulike fargene for å se hvilke følelser og personlige egenskaper de ilegger din bedrift, her i Norge i dag.

Blå:

Blått reflekterer mange forskjellige egenskaper, og er fargen som oftest blir brukt i logoer i dag. Trygghet, sikkerhet, pålitelighet og ansvarlighet er noen av de vanligste assosiasjonene som forbindes med fargen blå.

Det er gjerne innen teknologi, helse, omsorg, finans, energi, jordbruk og flyselskaper man finner blå logoer i dag.

Blått skaper også lojalitet, og du kan lese mer om hvordan du skaper ytterligere kundelojalitet hos dine kunder her!

Grønn:

Grønn er naturens farge. Den gjenspeiler rikdom, helse, prestisje, og en ro. I dag er det nok natur og bærekraft som er de sterkeste assosiasjonene, ettersom dette trender i markedet og mange selskaper bruker nettopp grønne symboler eller logoer for å vise at de er med på denne grønne bølgen.

Grønne logoer finner vi spesielt innen mat, teknologi, finans, energi og husholdningsprodukter.

Brun:

Brunt er en rolig farge, som brukes sjeldnere i logoer enn mange andre. Brunt frembringer gjerne egenskaper som jordnærhet, naturlighet, enkelhet og holdbarhet.

Brunt er spesielt egnet for salg av brune produkter som kaffe, kjøtt, organiske produkter og ikke minst, sjokolade. Til tross for at det ikke er den mest brukte fargen til logoer, finner vi de brune logoene innen bransjer som klær, biler og jordbruk.

Gul:

Gul er en av de første fargene øyet legger merke til. Den har også et element av fare og advarsel, og brukes dermed ofte i trafikken.

Gult krever oppmerksomhet, utstråler glede, og er en varm farge. Som tidligere nevnt er denne også en representasjon for noe som er falskt.

Store kjeder som McDonalds, Ferrari og IKEA benytter seg av gult i sine logoer. Følelsene gult prosjekterer er blant annet positivitet, motivasjon og kreativitet. Populært i logoer i bransjer som mat, industri og husholdning.

Rød:

Rød er nummer to på listen over de mest populære fargene hos bedrifter og selskaper. Rød er en farge som tar oppmerksomhet, varsler om fare, gjenspeiler viktige roller i samfunnet, og sprer masse energi.

Som tidligere nevnt kan rødt faktisk gjør deg sulten, mange hurtigmatkjeder bruker dermed rødt i sine restauranter og markedsføring. I tillegg til å gjøre oss sultne, er rødt mye brukt innen teknologi, biler og jordbruk.

Sort:

Sort er en krass, og hard farge, som brukes i svært mange logoer. Sort er tidløst, klassisk, sofistikert og representerer produkter og tjenester av høy kvalitet. Til tross for at sort kan være hardt og skape kontraster, kan det også forsvinne litt blant alle fargene.

Sorte logoer er populært innen teknologi, biler og klær.

Grå:

Grå er en fin farge til å erstatte sort i tilfeller der dette blir for hardt. Den er også fin å kombinere med andre farger. Grått anses som noe kjedelig, men flere selskaper som Flytoget og Nasjonalmuseet har valgt å bruke grått som en av fargene i deres logoer.

Hvit:

Hvit er ikke en farge du bruker som hovedfarge, da den ofte forsvinner. Hvit representerer renhet, uskyld, nobilitet, mykhet og er ofte svært populær innen klær og helse.

Det er også en viss luksus etablert til fargen hvit. Du har helt sikkert lagt merke til at det alltid er hvite tekstiler på hotell? Hvite sengetrekk, hvite gardiner, hvite håndklær og duker. Dette skaper en følelse av eksklusivitet, og dette er noe mange ønsker å føre videre til markedsføringen sin.

Lilla:

Lilla representerer fra gammel tid, adel. Det var kun kongelige og adelsmenn som brukte lilla tekstiler som kapper og klær.

I dag representerer fargen fortsatt forbundet med luksus, men skaper også følelsen av å være sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell.

Lilla er i dag best representert innen teknologi, helse, omsorg og finans.

Oransje:

Oransje er en sprudlende farge som skaper energi. Den representerer vitalitet, moro og en lekenhet mange selskaper kommuniserer gjennom spennende markedsføring.

Lilla er spesielt populær innen teknologi og helse.

Kommunikasjon med farger har vært forsket på i mange år, og det er ikke bare i logoer dette spiller en viktig rolle. Bildene du viser dine kunder på din nettside, designet på nettsiden din, kontorlokalet ditt,

Hva kan vi kommunisere med fonter?

Det finnes mange ulike fonter, og enda flere variasjoner under hver av disse. De ulike fonter kommuniserer ulike personligheter, og uttrykk, noe du kan bruke til din fordel. Her skal vi ta en kikk på de tre store gruppene og se hva disse kan tilføre din tekst.

Serif:

Serif er en av de vanligste gruppene av fonter. Dette er bokstavene med de klassiske føttene, eller tuppene på enden av bokstavene. De er tradisjonelle, klassiske og utstråler en seriøsitet som vil få kundene dine til å ta deg på alvor

Denne skrifttypen er lett å lese ettersom endene av bokstavene er sterke og bokstavene dermed er enkle å skille fra hverandre.

Dette er en fonttype som bør benyttes på lange tekster, som fagartikler og liknende.

Sans Serif:

Sans betyr uten, så rent direkte oversatt er dette samme stilen på teksten over, uten føttene på bokstavene. Denne brukes ofte på nett, den er nemlig enkelt å lese på skjerm selv om det ikke nødvendigvis er er den beste teksten til lengre tekster. Det er videre viktig at teksten ellers ikke blir for tynn slik at det blir vanskelig å lese,

Denne teksten kan gjerne brukes på en blogg eller nettside du ønsker at skal fremstå som moderne og enkel. Dersom innholdet skal være lett å lese, velg denne fonten.

Script:

Script er en samlebetegnelse for fonter som likner på håndskrift. Dette kan passe for deg som ønsker å fremme et klassisk og elegant budskap. Dersom du er markedsansvarlig for en brudesalong kan dette være gruppen å jobbe innenfor, men advokatfirmaer bør styre unna denne i fare for å virke useriøse.

Ettersom denne fonten etterlikner håndskrift, kan det være en ide å bruke dette på din logo, dersom du bruker eget navn. Dermed blir det mer personlig da det ser ut som din egen signatur. Script i ulike variasjoner har fått en betydelig boost i populariteten de siste årene.

Denne fonten bør ikke brukes på lengre tekster, men egner seg godt som dekorativ skrift. Skrifttyper eller fonter som derimot blir oppfattet som seriøse, og som egner seg som mer enn dekor, er Times New Roman, Arial og Cambria. Mer kreative personer foretrekker ofte stiler som Gigi, Kristen og Rage Italic.

Ikke bare design som er viktig ved valg av fonter

Et studie gjennomført av Microsoft og MIT, viser at dårlig oppsett og dårlig valg av font, kan skape store problemer for leseren.

Her testet de font og oppsett sin påvirkning på produktivitet og effektivitet hos leseren. I tillegg til dette så de på hvordan humøret ble påvirket, og dernest kreativiteten. Husk også at en kunde i godt humør er enklere å konvertere på enn en kunde i dårlig humør.

Les mer om konverteringsoptimalisering her!

Resultatene her viser helt klart at man leser mindre effektivt, og langt færre tegn i minuttet med feil oppsett og uegnet font. I tillegg ble det klart at humøret ble dårligere av en dårlig tekst, noe som gjenspeilet seg i evnen til å være kreativ i oppgaver senere.

Dette peker på hvor viktig det er å velge fonter som er enkle å lese, i alle fall når du produserer lengre tekster slik som på en bedriftsblogg og liknende.

Du er og avhengig av å rette deg mot riktig målgruppe. Det er stor forskjell på store teknologiselskaper og lokale produsenter av organisk mat. Derfor er det viktig at du kommuniserer med dine kunder, og de du ønsker skal høre ditt budskap.

Ønsker du å lese mer om hvordan du kan bygge merkevare, klikk her!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: