Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hva betyr iOS 14 for din markedsføring?

IOS 14 markedsføring

22. juni 2020 lanserte Apple sin nye oppdatering iOS 14. Dette var langt ifra første oppdateringen de hadde lansert, men det skulle derimot vise seg at nettopp denne utgaven skulle snu opp ned på alt vi er vant med innen digital markedsføring.

Oppdateringen iOS 14 sørger for et helt nytt nivå av personvern for brukere av Apple sine produkter, både mobiltelefoner, mac og nettbrett mm. Her skal vi gå gjennom hva disse personverntiltakene egentlig er, hva innføringen av disse vil si for deg som markedsfører på nett og hva du kan gjøre for å møte utfordringene som kommer i tiden fremover.

Dette er iOS 14

Apple presenterte i 2020, den nyeste oppdateringen sin, nemlig iOS 14. iOS 14 er et operativsystem, som er ett i rekken av mange Apple har lansert siden de kom på markedet i 1976. Det er ingen tvil om at Apple sitter på mye makt i markedet, men visste du at Apple står for over 40% av nettrafikken i Norge i dag? Eller at 36% av alle nettleserne i Norge er Safari?

Hver eneste gang du går inn på en ny nettside eller logger deg inn i en ny app, vil du få opp en boks der du er nødt til å godkjenne at appen eller nettsiden sporer deg. Dette er kun aktuelt for brukere av iOS 14.

I følge Apple sine sider gir iOS 14 deg som forbruker mer kontroll over dataene du deler og hvordan den brukes. Skulle du godta dette på en nettside eller app, kan du gå inn og endre dette i innstillinger, på et senere tidspunkt dersom du ombestemmer deg.

Dette er en brøkdel av makten de sitter på på verdensbasis, men en god smakebit på hvorfor akkurat dette skiftet er så dramatisk. Alle som bruker apple produkter med iOS 14, vil – når de går inn på en ny nettside – få opp en boks der de gir tillatelse til, eller ikke gir tillatelse til sporing og personlig tilpasset markedsføring.

Du kan lese mer om Apples personvern her!

Det er ikke slik at kundene dine ikke kommer til å motta reklame, de kommer bare ikke til å motta tilpasset reklame, slik at det er stadig mindre sjanse for å treffe målgruppen din. Det er også en naturlig årsak til at nettleseren vår snart kommer til å fylles opp med reklame som ikke er relevant.

Disse følgene forventer vi at oppdateringen får

I følge Tiniuti, har 70 prosent av brukerne godtatt å bli sporet av apper og nettsider pr. i dag. Det er forventet at dette kommer til å synke med 10-15 prosent når flere får oppdateringen på sine enheter. Dette handler delvis om at innstillingene for å velge å sperre sporingen på nettet blir langt enklere å finne, og delvis om at personvern nå er i vinden som aldri før.

I 2020 var de fire av de fem største selskapene i verden Amazon, Facebook, Google og Apple deltagere i en mistillitshøring. Det ble stilt mange spørsmål som omhandlet personvern og salg av personlig informasjon til tredjeparter, noe som naturlig fører til endringer.

 

“Privacy is a fundamental human right and at the core of everything we do. That’s why with iOS 14, we’re giving you more control over the data you share and more transparency into how it’s used.”

– Apple, Inc.

 

Disse endringene kommer til å føre til relativt drastiske begrensninger i sporing og analyse av markedsføringen din. Dette er rett og slett fordi du ikke lenger får lov til å samle inn data om brukerne på nettsiden din. Du kan ikke lenger spore hvilke enheter de benytter, selv om Google og Facebook har egne algoritmer for å spore enheter.

For bedrifter som har en svært lang kjøpsprosess kan endringen som forkorter sporingsvinduet fra 28 dager til 7 dager, være noe utfordrende. For alle andre bør ikke dette utgjøre noen stor trussel, og sporingen bør føles omtrent likt som før.

Det vil bli vanskeligere å målrette kampanjer ettersom at du ikke kan spore hvem som tidligere har besøkt siden (retargeting), du kan heller ikke spore hvem som kan ha interesse av å besøke siden eller se kampanjen ved å speile interesser og vaner hos eksisterende kundegruppe.

Det skal legges til her at det fortsatt er mulig å lage retargeting-kampanjer dersom kunden har lagt igjen personlig informasjon som e-poster og lignende på siden din, og gjennom Facebook.

Du vil heller ikke kunne spore kampanjene dine, og konverteringer på nettsiden din. Har du hatt en kampanje gående på Facebook, kan du ikke spore hvilke kunder som har sett kampanjen, gått inn på hjemmesiden din, eller hvilke handlinger de deretter har, eller ikke har gjennomført på nettsiden.

Disse endringene vil samlet gjøre annonseringskostnadene høyere, spesielt på Facebook. Dette kan dessverre føre til at mange små bedrifter med mindre markedsføringsbudsjetter blir nødt til å satse mer på SEO enn betalt annonsering på blant annet plattformer som Facebook. Facebook selv antyder at prisen kan øke med så mye som 30% fra dagens nivå.

Les om våre tips til SEO her!

Det vil også blir en drastisk begrensning i antall events du kan ha pr. domene. Tidligere har du kunnet ha en ubegrenset mengde events, men nå kan du kun benytte deg av åtte. For de aller fleste annonsører er ikke dette den største utfordringen med oppdateringen. Åtte events holder til å spore de viktigste konverteringene som skjer på dine Facebooksider.

Dette kan du gjøre for å håndtere følgene av iOS 14

For å møte disse endringene, er det enkelte grep du kan ta for å optimalisere sjansene dine.

Jobb med innholdet og budskapet ditt

Nå som det blir vanskeligere å rette budskapet ditt mot den gruppen mennesker du ønsker å treffe – og i tillegg sikre at de ser markedsføringen din – er du enda mer avhengig av å ha et klart og tydelig budskap enn du har vært tidligere.

Bruker du konverteringssporing med pixel og Facebook Business Manager, bør du verifisere domenet ditt.

Et av grepene du bør ta dersom du benytter deg av Facebook Business Manager, er å verifisere domenet ditt. Facebook har laget en oppskrift på hvordan du gjør dette og denne kan du finne her.

Jobb med målgruppen din.

Dersom du ikke vet hvem du markedsfører mot, og hvordan du skal treffe disse menneskene, går du en tung tid i møte. Jobb deg opp en solid forståelse av hvem kundene dine er, slik at du lettere kan identifisere dem uten hjelp av algoritmer og liknende.

Sannsynligheten for at du i større grad er nødt til å gjøre dette arbeidet på egenhånd er stor.

Bli godt kjent med den eksisterende kundebasen din.

Selv om ikke alle vil komme til å godkjenne at du sporer de på nett, vil det ikke si at du ikke kan spore noen av kundene dine.

Dersom sporingen din blokkeres hos førti prosent, har du fortsatt seksti prosent igjen å basere annonseringen din på.
Sannsynligheten for at de resterende seksti prosentene har mye tilfelles med de første førti prosentene er stor. Dermed kan du lage deg en persona som du kan basere annonseringen din på, fremfor å stå på fullstendig bar bakke.

Den nye normalen

Det er også ventet at Apple kommer med flere begrensende oppdateringer i fremtiden, samt at Google Chrome antageligvis følger Firefox og Safari i fremtiden. Dermed vil det være greit å venne seg til denne normalen først som sist.

Salg av persondata til tredjeparter har vekket nok frykt i folket til å snu de aller største teknologiselskapene. At Google følger etter med denne personvernsendringen skjer nok ikke før i 2022, og det gir oss verdifull tid til å justere markedsføringen vår.

Vi i Evolve tror ikke dette skiftet er noe negativt for flertallet. Vi tror at dette er en mulighet til å se annerledes på digital markedsføring enn det vi gjør i dag, og at vi får både utfordringer og helt nye muligheter i årene som kommer.

Så, godkjenner du at Apple sporer deg?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: