Markedsføring i 2022 – En umulig oppgave?

Markedsføring i 2022 med personalisering

Når du driver med markedsføring er det avgjørende at du ligger et steg foran konkurrentene, men hvordan gjør man det etter to år med så omveltende endringer i hverdagen som de vi har opplevd i 2020 og 2021? Hvordan skal vi sikre oss et godt utfall av 2022 med en stadig unntakstilstand i stort sett alle markeder?

Sannheten er vel den at det er enda vanskeligere enn før å forutse disse trendene, og bedrifter i de fleste bransjene vil hente mye på evnen til rask endring og en solid infrastruktur. Det vi derimot kan gjøre er å styrke den posisjonen vi har i markedet i dag.

Det er spesielt fire områder du bør ha med deg i permen på vei inn i 2022. Mye tyder på at noe gjentagelse fra 2021 vil være nødvendig, men dette er utelukkende fordi det er verdifulle grep du kan ta for å styrke grunnlaget i din markedsføring. La oss ta en kikk på hva 2022 kan bringe!

Bli bedre kjent med kunde- og målgruppe i 2022

Kunnskap om egen eksisterende kundegruppe og ønskede målgruppe er utrolig viktig per dags dato, men vil bli enda viktigere i fremtiden.

Ettersom manglende personvern og informasjonsdeling med tredjeparter står i fokus for innstramming i tiden fremover, krever det mer av deg som markedsfører. Mye av informasjonen om nettopp dette må du selv stå for innsamling av, skal vi tro utviklingen fra 2021.

Det er mange ulike måter du kan få tak i informasjon om dine eksisterende og potensielle kunder på. I dag kan du benytte deg av sporing på sosiale medier, eller på søkemotorer som Google og Bing. Gjennom Google Ads får du også en svært god oversikt over de viktigste parameterne deres.

Google Analytics er derimot plattformen å bruke dersom du ønsker god informasjon om kundegruppen din. Her kan du kartlegge alt fra alder, kjønn og geografisk plassering til kjøpsadferd, interessefelt og hvilke enheter kundene dine benytter seg av når de besøker nettsiden din eller gjennomfører kjøp i din nettbutikk.

Google Ads er også et verdifullt verktøy for deg som ønsker innsikt. Denne plattformen kan gi deg et godt bilde på hvordan annonsene du kjører på Google fungerer for din målgruppe, og gi deg verdifull innsikt i hvordan du bør tilpasse de for å treffe målgruppen din enda bedre.

 

Bygg og styrk din merkevare med markedsføring

Å bygge merkevare er allerede nøkkelen til å kommunisere godt med kundegrupper og målgruppene du ønsker å nå. Googles drastiske endringer ved å la cookies dø vil føre til store endringer for de aller fleste bedrifter, og dermed er det nødvendig med tiltak som styrker posisjonen din før denne utfasingen går i gang.

Å styrke merkevaren din er blant de grepene du bør ta allerede nå. Lag en plan som inkluderer et mål for hva du ønsker å oppnå og kartlegg hvilke aktiviteter du må gjennomføre for å nå dette målet. Underveis bør du ha sjekkpunkter enten i form av delmål du skal nå underveis, eller i form av planlagte målinger av resultater.

En sterk merkevare står stødig i markedet relativt uavhengig av trendene som kommer og går. Tenk på noen av de store merkevarene vi kjenner til i markedet i dag som Coca Cola, Nike eller her i Norge, Freia. Dette er navn du umiddelbart assosierer med kampanjer, farger, symboler, produkter og kanskje til og med en sang eller en melodi.

En sterk merkevare setter igjen et inntrykk hos en kunde, og gjennom kontinuitet i budskapet knyttes kundegruppe og bedrift sammen. Det kan føles som en stor oppgave å sette i gang med, men om du legger gode planer, og er flink til å følge opp underveis, er dette kun et spennende nytt eventyr for deg og din bedrift.

Les mer om hvordan du kan skape en sterk og trygg merkevare her!

Personlig innhold til dine kunder gjennom markedsføring

Når du publiserer betalte innlegg og annonser på sosiale medier, søkemotorer eller på andre nettsider, har du mange muligheter til å tilpasse publikummet ditt. Enten du ønsker å treffe en velkjent kundegruppe, eller du ønsker å tiltrekke deg en helt ny målgruppe, kan du enkelt tilpasse hvem som skal se annonsen din.

Dette gjør at du kan skape innhold tilpasset nettopp disse gruppene med mennesker, og gi dem noe som taler direkte til dem. Dersom du driver en skoforretning og ønsker å tiltrekke deg langdistanseløpere for et salg på løpesko, kan du både rette annonsene til mennesker med lignende interesser og du kan velge å vise de på sider som er relevant for langdistanseløp.

På denne måten trenger du ikke lenger å rope ut i en fullsatt sal og håpe på at den ene personen som er interessert i det du har å si hører deg. Nå kan du rette all kommunikasjonen din rett til denne personen, og dermed slipper du også å betale for at resterende skal lytte til deg.

Innholdsmarkedsføring kommer til å bli enda mer sentralt i 2022 enn det allerede har blitt i løpet av de siste årene. Organisk innhold spesielt tilpasset dine kunder og målgrupper bør stå sentralt i enhver innholdsplan for 2022, og her gjelder det å tilpasse alt fra tema til språk.

Kommunikasjon tilpasset kundene dine der de befinner seg i dag, er like viktig som å skape innhold som utdanner og utvikler deres kunnskap. Gjør undersøkelser og produser en innholdsrik og variert innholdsbank. På denne måten kan du enkelt se ut i fra antall lesere og hvilke målgrupper du treffer med de ulike typene innhold.

Derfra kan du tilpasse også det organiske innholdet du publiserer. Bruk denne innsikten til å videreutvikle innhold og annonsering i tiden fremover. Antageligvis venter det en aha-opplevelse et sted langs denne veien, og da er all innsatsen du har lagt i å skape personlig innhold verdt hvert minutt.

Les også om innholdstrendene som preget 2021 her!

Ønsker du å utforske dine muligheter for 2022? Ta kontakt med oss i Evolve Communication. Vi har eksperter på flere viktige områder, og har lang erfaring med faget og markedet. Vår jobb er å ligge et steg foran, slik at vi kan gi deg den beste opplevelsen, og de beste resultatene som er mulig å oppnå.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: