Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Evolve sine 10 tips til din nye nettside

tips-nettside

En god nettside fungerer som et utstillingsvindu der dine kunder danner sitt førsteinntrykk av bedriften din. Dermed stilles det naturligvis store krav til utforming og design på denne siden. Enten du skal lage en helt ny nettside, eller pusse opp den du har, kan vi hjelpe deg på vei med et par gode tips.

Å lage en nettside kan virke som et stor og uoversiktlig prosjekt. Du må ha oversikt over hvilke sider du ønsker å ha, hvilket domenenavn du ønsker å kjøpe, hva slags innhold og informasjon kundene dine skal finne og hvilket design du ønsker å bruke.

Selv om det kan virke krevende, er dette muligheten din til å forme inntrykket kundene dine sitter igjen med etter å ha besøkt deg. Derfor er det viktig at du både tar brukervennlighet og utførelse med i regnestykket når du jobber på siden.

Her gir vi deg en liten huskeliste for ting som er viktig å huske på når du lager en ny nettside, eller gjør endringer på din egen. Vi håper dette kan være med til å gjøre oppgaven mer oversiktlig. Husk også at de aller fleste velger å sette bort denne oppgaven, nettopp for å unngå frustrasjon eller mangler.

Nettsidens formål

Hva du skal bruke nettsiden til, og hva du ønsker at de besøkende skal sitte igjen med, er avgjørende for hvordan du utformer nettsiden din. Kanskje ønsker du å bruke nettsiden som et digital visittkort, der kunden kan finne informasjon om hvem du er og hvordan du kan kontaktes.

Dersom du driver en liten eller mellomstor bedrift, vil du nok ha behov for mer innhold enn dette på dine nettsider. Ønsker du å bruke nettsiden for å generere leads, skaffe abonnenter til nyhetsbrevet ditt eller til å gjennomføre bestillinger og direkte salg, kan du tilpasse siden til å generere det du selv ønsker.

Dette formålet er noe du er nødt til å ha i bakhodet hele veien og i alle ledd. Dette skaper et helhetlig inntrykk for kunden, og du fremstår som en ryddig og organisert bedrift.

Nettsidekart for en bedre oversikt

Et nettsidekart består i stor grad av et overblikk på sidene du ønsker at kunden skal finne på ditt nettsted. Dette kan være sider som “Om oss”, “Våre tjenester” eller “Aktuelt”. Alle sidene du har på din nettside skal være nevnt i nettsidekartet. På denne måten har du alltid kontroll på innhold på alle sidene.

Dersom du i tillegg har flere landingssider som er koblet opp mot ulike annonser, kan det være en fordel å lage en egen oversikt på dette i tillegg.

I utgangspunktet kan du putte inn så mange sider du ønsker på nettsiden din, men du er helt avhengig av å tenke brukervennlighet når du designer den. Det skal være enkelt for kundene dine å finne informasjonen de søker etter, og det er noen sider som bør være på plass.

Startside

Du må ha en startside som er det første brukeren møter, når de kommer inn på nettsiden din. Her bør den aller viktigste informasjonen din befinne seg langt oppe på siden, slik at brukeren slipper å lete etter informasjonen.

Hva gjør du?

Informasjon om hva du gjør, hvilke tjenester eller produkter du kan tilby kundene dine, bør også være en egen side. Enten du har behov for en nettbutikk eller en produktside på hjemmesiden din, eller du kun trenger en liten side for å omtale dine tjenester, bør denne ligge tydelig plassert i hovedmenyen.

Hvem er du?

Ofte har bedrifter sider som “Om oss” eller “Hvem er vi”. Denne typen informasjon gjør det lettere for kunden å danne seg et inntrykk av hvem selskapet er, og kanskje til og med hvem som jobber der. Her er det også relevant å inkludere verdier og andre viktige faktorer som gjør dere til nettopp dere.

Kontaktinformasjon

Det er også viktig at du er tilgjengelig for spørsmål eller andre henvendelser fra dine potensielle og eksisterende kunder. Derfor bør du ha en egen side på nettsiden som inneholder all kontaktinformasjonen deres.

Mange velger å ha informasjonen til hver enkelt ansatt på samme side, noe som kan gjøre det enklere for kunden å få tak i riktig person ved første kontakt.

GDPR eller personvernerklæring

Det er mer aktuelt enn noen gang tidligere å ivareta den besøkendes personvern når de besøker siden din. Derfor bør det på alle nettsider, finnes en side dedikert til personvernerklæringen.

Målgruppens relevans

Det er helt avgjørende at du som bedrift vet hvem dine kunder er, og har kunnskap om hvordan du skal treffe de. Dersom informasjonen og det generelle innholdet på nettsiden din ikke er relevant for de som besøker nettsiden din, er den heller ikke verdifull. Ta deg tid til å bli kjent med kundene dine, før du tilpasser siden til dem.

Hvilken informasjon er de på jakt etter? Hvilke produkter eller tjenester er viktigst for dem når de skal gjennomføre et kjøp?Ønsker de kanskje mye informasjon om produktene, eller bare det aller nødvendigste? Dette er informasjon som er utrolig viktig for deg å ha før du designer nettsiden din.

Innholdsplan til nettsiden

En innholdsplan er helt nødvendig, dersom du ønsker å prestere på organisk trafikk. Organisk trafikk er enkelt forklart all markedsføring du gjør som ikke er betalt annonsering. Dette inkluderer vektøy som søkeordsanalyser og ofte en implementering av et SEO-verktøy som Yoast eller RankMath.

Innholdsplanen hjelper deg med å holde kontinuiteten i publiseringen din, og gir deg en oversikt over hvilke emner du ønsker å lage innhold på. Deretter kan du også gå tilbake i oversikten for å se hvilke emner du allerede har produsert innhold på, slik at du slipper å lage dobbelt.

Ønsker du å bruke innholdet ditt i flere kanaler, vil en innholdsplan også være et godt verktøy for å holde orden på publiseringene dine. Dermed risikerer du ikke å glemme en kanal som er viktig for deg, selv om det til tider kan gå fort i svingene.

Ønsker du å komme i gang med en publiseringsplan, kan du lese om hvordan du gjør dette her!

Webdesign og UX

Designet på nettsiden din skal gi alle som besøker siden, et inntrykk av hvem du er. Derfor stilles det også ofte høye krav til bruk av riktige farger, fonter, plassering av tekst og annet innhold på siden, utformingen av CTA-knapper og menyer.

Det er også viktig å lage seg en plan, og gjerne en liste over elementer som er viktig for deg at er inkludert på nettsiden. Kanskje er det viktig for deg med mye luft mellom de ulike elementene, eller at fargen på øverste halvdel av nettsiden er helt ton-i-ton med fargen på logoen din. På denne måten kan du prioritere dersom budsjettet ikke strekker helt til i starten.

Klikk her for å lese mer om hvordan du kan lage et responsivt webdesign!

Vi anbefaler at du tar kontakt med en fagperson når du skal lage deg en nettside. I dag er nettsiden din helt avgjørende for din suksess, og minst like viktig som utstillingsvinduene i en butikk var for 30 år siden. Dette er din mulighet til å fange oppmerksomheten til potensielle kunder.

Brukeropplevelsen av nettsiden din, også kalt UX, er også avgjørende for rangeringen din i søkemotorene. Dersom det tar lang tid å laste ned ulike elementer på nettsiden din, eller det er vanskelig å finne frem informasjonen på siden, vil du ha en real utfordring med å rangere blant topp 3 på sider som Google.

Dette handler i all hovedsak om at mennesker som søker etter tjenester og produkter på nett nå i dag, ønsker å ha akkurat den informasjonen de søker etter akkurat nå. Har ikke du en nettside som kan tilfredsstille dette behovet, har du antagelig en konkurrent som kan det. Kampen om konverteringene er i dag svært hard, og du må være der det skjer, når det skjer.

Ønsker du å lære mer om UX kan du klikke her!

Vedlikehold av nettsiden – din kapasitet

Dersom du skal ha en nettside som holder seg relevant for alle kundene dine over lengre tid, er du nødt til å vedlikeholde siden. Dette kan du gjøre gjennom å oppdatere informasjon, lage nytt innhold eller å oppdatere tilgjengelige eller utgåtte produkter i nettbutikken din.

Les mer om hvordan du øker salget i nettbutikken din her!

For å oppnå en god plassering i søkemotorene er det også viktig å publisere innholdet på nettsiden din kontinuerlig. Uansett om du ønsker å gjøre det en gang i uken eller en gang i måneden, er dette en langt bedre strategi enn å publisere mye på kort tid med lange mellomrom.

Kontinuitet i aktiviteten din på nettsiden er også viktig for å holde siden relevant for brukerne. Trender endrer seg i takt med markedet, og det er viktig at du henger med i svingene her. Oppdaterer du deg, vil du være en kilde til god og riktig informasjon, og dermed formidle kompetansen din på en relevant måte.

Investering i egen drift – hvordan sette et budsjett

En nettside kan du få i alle prisklasser. Det eneste det avhenger av er hvilke krav du har til design, verktøy og plug-ins. Ønsker du – og har du mulighet – til å gjøre alt selv, kan du spare store summer på dette.

Skal du lage din egen nettside så krever dette en del kunnskap når det kommer til digitale verktøy. Dermed kan det kreve mye tid når du skal sette deg inn i det tekniske, og har du behov for flere funksjoner på sidene dine kan det lønne seg for deg å sette bort dette arbeidet.

Det kan lønne seg å investere i profesjonell hjelp i det lange løp. På denne måten sikrer du at siden din til en hver tid holder en høy standard, er brukervennlig og tilrettelagt for dine kunders aktivitet på siden. I tillegg kan du enkelt få lagt inn endringer, og hente ut god informasjon om aktiviteten på siden.

Det er stor forskjell på en nettside på lavt og på høyt budsjett, noe som både vil være ditt førsteinntrykk overfor nye kunder, og gi deg resultatene dine. Vi mener derimot også at du ikke skal behøve å betale for mye for en nettside. Sjekk derfor tilbud fra flere leverandører, og be gjerne om eksempler på tidligere arbeid, før du bestemmer deg.

Ferdigstilling av prosjektet

Mange ønsker at nettsiden skal bli ferdig så fort som mulig, noe som er veldig forståelig. Nettsidedesign er derimot en omfattende jobb, og dersom du har enkelte sider du har behov for å lansere raskt, kan det være en god ide å prioritere disse.

Du kan gi beskjed til vedkommende som skal utarbeide siden at du ønsker å lansere siden når startside og nettbutikk er ferdigstilt, så kan resten av sidene jobbes med kontinuerlig etter dette.

Når du starter med å lage nettsiden din, er det viktig at du kommuniserer tydelig med vedkommende som skal designe den, hva dine forventninger og krav er. På denne måten slipper du forsinkelser på grunn av misforståelser, og du kan ta den nye nettsiden ut til kundene langt raskere.

SEO – bli synlig

Det er veldig fint med en ny og flott nettside, men pengene blir fort bortkastet dersom du ikke får trafikk inn på siden. Den aller beste måten å oppnå aktivitet og besøk på siden din, er å jobbe med SEO. SEO – eller søkemotoroptimalisering – handler om å ta ulike grep for å få din nettside til å rangere høyt i søkemotorer som Google eller Bing. De aller fleste jobber i Google, og det er også det vi tar utgangspunkt i her.

Det er flere måter du kan sikre at nettsiden din er optimalisert for Google. Vi kan dele det grovt opp i to deler, nemlig on-site og off-site. On-site SEO handler om det du gjør på nettsiden din. To svært viktige nøkkelord her er søkeord og brukervennlighet (UX).

Dersom du har en nettside der du selger joggesko, er det avgjørende at du inkluderer søkeord som nettopp “joggesko” på din nettside. Dermed får brukerne opp siden din når de legger inn joggesko som søkeord i Google. Bruk tid og energi på å finne riktige søkeord og fraser som er relevante for din nettside. På denne måten sikrer du at innholdet på nettsiden er relevant for den som besøker deg, og at de vurderer innholdet som verdifullt.

Off-site SEO handler også om å trekke kunder inn på nettsiden din, men gjennom andre midler. Ved å lage innhold som er relevant for kundene dine, kan du guide de direkte inn på nettsiden. Her gjelder det å lage innhold som gir kunden verdi før du forventer at de gjennomfører kjøp.

For å bruke samme eksempel kan en potensiell kunde som er på jakt etter nye joggesko, dra god nytte av en artikkel om hvordan de velger riktig joggesko for deres bruk. Her gir du kunden noe de kan dra nytte av når de gjør sitt valg, og du viser de samtidig at du har mye kunnskap om det du selger, ikke bare ønsker et salg.

I dette innholdet er det også viktig at du bruker søkeordet du skriver om. Det finnes flere krav til hvor ofte du bør bruke det, og hvor i teksten det bør plasseres. I tillegg kan du legge til rette for at brukeren kan navigere videre inn på ulike sider av nettstedet ditt, gjennom lenker.

Vi har satt SEO som konsept i et oversiktlig system, og du kan lese mer om det her!

Teknisk informasjon – domene, hosting og CMS

Domenet ditt er enkelt og greit adressen til nettsiden din, og er den teksten som står i søkefeltet når kunden er inne på nettsiden din. Dette kan være evco.no, som det er hos oss. Dette er en IP-adresse som blir gjort om til tekst for at det skal være enklere få forholde seg til for oss dødelige.

Når du lager en nettside har du kanskje en formening om hva du ønsker å kalle nettsiden din. Det første du da må gjøre er å undersøke om dette domenet er ledig. Er det opptatt kan du benytte deg av ulike variasjoner av det samme domenenavnet dersom de er ledige. Ønsker du likevel å bruke det første domenenavnet, kan du undersøke om det er mulig å kjøpe det av innehaveren. Er det ledig, kan du kjøpe det direkte.

Hosting er kanskje noe mer komplisert, og er ofte noe som følger med domenet. Dette er en tjeneste der alle filene du har på nettsiden blir lagret, og kalles ofte også webhotell. Dette er en tjeneste som mange tilbyr, og som kan variere i pris. Gjør derfor gode undersøkelser før du går i gang med nettsiden, både om du gjør det selv, og dersom du får hjelp til dette.

Plattformen du bruker for å bygge nettsiden din, er også viktig å overveie før du går i gang med byggingen. Det finnes utrolig mange tilbydere også her, og det er fordeler og ulemper med de aller fleste. Hos oss lager vi nettsider i WordPress, som gir oss gode muligheter til å lage brukervennlige løsninger, med et profesjonelt design.

Lag en nettside du kan trives med i mange år

Når du lager nettsiden din, eller samarbeider med et byrå for å lage den, er det viktig at du husker at dette er en nettside som skal representere deg og ditt selskap i mange år fremover. Det kan derfor være lurt å tenke på gode, langvarige løsninger, fremfor trender som endrer seg raskt hele tiden.

På denne måten trenger du ikke å gå inn på nettsiden din og endre design, eller uttrykk flere ganger i året, og du kan spare deg en del tid og penger her. Sørg også for at du virkelig tenker over hva som representerer deg og din bedrift helt fra starten. Kanskje er du en bedrift som er brennende opptatt av miljøet, og kan tilby dine kunder en helt enestående miljøprofil? Da er det avgjørende at du inkluderer dette på nettsiden din.

Det samme går andre veien. Er du ikke så orientert rundt miljø vil det bli oppfattet som falskt å fokusere design og informasjon for mye på akkurat dette feltet. Denne siden skal være ditt første inntrykk ovenfor potensielle kunder, så vis dem hvem du er og hva du kan hjelpe dem med.

Synes du dette var mye informasjon på en gang? Ta gjerne kontakt med oss når du skal i gang med din nye nettside, så kan vi hjelpe deg gjennom prosessen. For oss er det viktig at du er inkludert i hele prosessen, slik at vi lander på et resultat som stiller til dine forventninger, både med tanke på budsjett, men også sluttresultatet.

Susanne er en av våre aller dyktigste eksperter på webdesign i Evolve Communication, og hun kan hjelpe deg med å sette dette i et system. Klikker her for å bli enda litt bedre kjent med vår flotte kollega!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: