4 grunner til å la ekspertene ta seg av annonseringen i 2022

la ekspertene ta seg av annonseringen

Annonsering på digitale plattformer innebærer stadig et større behov for personalisering, bransjekunnskap, og kreative løsninger. Føler du at tid og kunnskap ikke strekker til, kan det være et godt alternativ å leie inn ekspertene som både har lang erfaring og omfattende kunnskap. Her får du fire gode grunner til å gjøre nettopp dette!

For de fleste av oss er dette store og omfattende områder å sette seg inn i, noe som er naturlig ettersom vi hverken er utdannet eller opplært i systemer og tankesett. Ikke jobber vi med det hver dag og opplever å ha stålkontroll på hva som rører seg i markedet forøvrig. Derfor kan det være lurt å stole på folk som gjør nettopp dette hver eneste dag.

Vi har tatt en prat med Henriette Engen som i dag er ansatt i vår performanceavdeling og som hver dag sitter med ansvaret for annonsering og kampanjer for våre kunder. Hun er svært kompetent på annonsering i sosiale medier, men har også oppnådd stor suksess for våre kunder gjennom søkemotorannonsering hos Google og Bing.

Nå skal vi gi deg fire av de beste grunnene Henriette har, til at du bør sette annonseringen din for 2022 over til ekspertene, så har du mulighet til å overveie dette som en mulighet for din bedrift til å vokse enda mer i årene som kommer.

Kontinuerlig vurdering og optimalisering av kampanjer

Når man skal lansere nye kampanjer og tilhørende annonser, er det viktig at man treffer riktig publikum. Dette gjelder selvsagt både geografisk område, kjønn, alder og øvrige demografiske filtre. Ikke bare er dette en tidkrevende prosess, men det krever kunnskap og erfaring for å gjøre det riktig.

Ikke bare er det avgjørende for resultatene annonseringen din produserer at kampanjene fungerer optimalt, men også for budsjettet ditt. Antall visninger er ofte en direkte påvirkning på prisen du betaler for å kjøre annonser, og dersom du ikke treffer riktig gruppe mennesker, vil dette være penger ut av vinduet for deg og din bedrift.

Ved å benytte deg av profesjonelle kan du føle deg trygg på at både annonsene og budsjettet optimaliseres kontinuerlig. Henriette som jobber med annonsering for våre kunder, har selv sett forskjellen god oppfølging og optimalisering av kampanjer kan ha for en bedrift.

– Det er dette vi sitter og gjør hver eneste dag, noe som gjør at vi alltid har kontroll på hvilke annonser og kampanjer som produserer gode resultater.

I de fleste bedrifter ser man ofte en oppsving i interessen enten sesongbasert eller på relevante tidspunkter gjennom året. Dette resulterer gjerne i økt salg, men at flere områder forsømmes i kortere tidsperioder.

Annonser og kampanjer som blir liggende aktive, uten at du er sikker på hvilke resultater de produserer, kan ofte føre til et økonomisk tap, eller et vakuum i interessen i etterkant av en intens periode. Daglig drift i seg selv kan være utfordrende nok å kombinere med god nok oppfølging av den digitale markedsføringen.

Dette vil ikke lenger være en utfordring dersom du velger å la ekspertene ta seg av annonseringen din. Dette er dedikerte mennesker som tilbringer store deler av dagen sin med å holde seg oppdatert på trender, sesonger, aktuelle hendelser og andre relevante bevegelser i markedet. På denne måten ser de raskt potensiale for forbedring.

– I og med at vi har kontroll på annonseringen til en hver tid, har vi også anledning til å tidlig oppdage ting som ikke fungerer og optimalisere dette. Dermed har du en slags døgnvakt for annonsene dine.

Dersom tid, energi og kompetanse til å opprettholde godt fungerende annonser er blant grunnene til at du kvier deg for å sette i gang nye kampanjer, har du en svært god grunn til å ta kontakt med ekspertene. La oss ta en kikk på grunn nummer to, som baserer seg på akkurat området kompetanse.

Kompetanse nok til å se forbedringspotensiale

Naturlig nok er det ikke alle som kommer fra universiteter med grader innen sosiale medier, markedsføring, kommunikasjon eller IT. Det gjør derimot de dyktige kollegaene våre i Evolve, og de innehar helt unik kompetanse på annonsering og analyse.

Gjennom å kombinere dette med erfaringen de hver dag tilegner seg gjennom tett samarbeid og en variert kundeportefølje, har de utviklet et eget øye for resultater. Det er nemlig ikke slik at en annonse som presterer bra er perfekt.

– Vi som jobber innen performance har både utdannelse og erfaring med å lese av resultatene på dine kampanjer. Analyser er en stor del av jobben vi gjør, noe som fører til at vi har et eget øye for utviklingspotensiale.

Som Henriette poengterer er analyse en viktig og omfattende oppgave, som de jobber med på daglig basis. Hos Evolve har vi utviklet en helt egen rapport, der alle dine resultater vil ligge tilgjengelig for deg hele døgnet. På denne måten kan du få full oversikt over budsjettet ditt og prestasjonen til kampanjene dine.

Daglig jobber Henriette og kollegaene med flere ulike selskaper, som gjerne befinner seg i svært ulike bransjer. Dette gjør at de har tilegnet seg evnen til å se annonsering fra flere ulike synspunkter. Selv i dag er det flere bransjer som er tradisjonelle og som foretrekker tradisjonelle kanaler. Hos oss i Evolve er vi fleksible nok til å imøtekomme alle ønsker og behov hos våre kunder.

En av de aller beste egenskapene man tilegner seg ved å jobbe med mange ulike selskaper, er evnen til å trekke likheter og forskjeller. Kanskje er det ikke så stor forskjell på hvordan man bør annonsere og markedsføre for en bedrift som tilbyr interiørmaling og en bedrift som tilbyr treningsutstyr.

Begge tjenester kan tilbys både på privatmarked og til bedrift, og begge henter gjerne kunder ved å annonsere på sosiale medier. Det som blir riktig eller galt for den ene bedriften er ikke nødvendigvis så ulikt den andre, noe som gjør at våre eksperter kan lære og ta med seg dette inn i ny bransje. Henriette sier seg enig i akkurat dette.

– Når vi jobber så kontinuerlig med flere ulike bransjer og selskaper som vi gjør i dag, blir vi løsningsorienterte og ser potensiale som mange andre ikke ser. På denne måten klarer vi å finne ut nøyaktig hva som vil forbedre kampanjen din, når potensialet melder seg.

Bransjekunnskap er viktig for å kunne tilby kundene våre en god tjeneste. Derfor bruker kollegaene våre også mye tid på å sette seg inn i akkurat dette. La oss ta en liten kikk på hvorfor akkurat bransjekunnskap er noe Henriette trekker frem som en av de viktigste grunnene til å sette bort annonseringen.

Bransjeerfaring og innsyn – Ekspertene har erfaringen

Hver kunde er unik, og hver bedrift har sine behov. Det som derimot er felles for relativt mange bedrifter er bransjen. En bransje er en designert del av markedet der flere tilbydere av samme tjeneste eller produkter eksisterer og konkurrerer. Her er det viktig å ha evnen til å skille seg ut, og ikke minst å ligge et steg foran konkurrentene.

Hver dag oppstår det nye behov hos våre kunder, enten det er en konkurrent som har lansert et nytt produkt, eller det kommer en ny aktør på markedet i din bransje. Vår performanceavdeling har på godt norsk fingeren i jorden til en hver tid, noe som gjør at de er svært godt oppdaterte på hva som rører seg i de ulike bransjene.

Gjennom å ha denne kunnskapen tilgjengelig når vi utvikler dine annonser og kampanjer, har du et ess i ermet når det kommer til å forstå og ligge foran konkurrentene dine. Henriette poengterer her at det også gjør jobben deres enklere.

– Vi jobber daglig med ulike kunder og selskaper i ulike bransjer. På denne måten tilegner vi oss masse kunnskap om hva som fungerer og ikke fungerer i de ulike markedene.

Det er slett ikke alt som fungerer i malingsbransjen som funker i treningsutstyrbransjen selv om produktene ofte ender hos samme sluttkunde. Det kan være store forskjeller på læringskurven hos kundene, altså hvor mye undersøkelser de gjør i forkant av kjøp, eller hvor mange ganger de trenger å se en annonse før de klikker seg inn på nettsiden din.

Her kommer ekspertisen til våre kollegaer til nytte. Hvilke kanaler er optimal for din bransje? Skal du bruke sterke eller nøytrale farger? Hvilke trender er aktuelle når annonsen publiseres? Hvordan kommuniserer dine kunder, og ikke minst, hvordan skal du kommunisere med de?

– I tillegg til å ha mye kunnskap om markedene og bransjene får vi også mye ny og tidsaktuell kompetanse på de ulike kanalene. Det er ikke alle bransjer som egner seg like godt for annonsering i sosiale medier som andre, noe vi vektlegger når vi igangsetter kampanjer for nye kunder i samme bransje.

Det legges mye tid og energi inn i forberedelsene til lansering av en ny kampanje. Det er slett ikke alle bedrifter som sitter på store nok ressurser til å håndtere dette på egenhånd, og heller ikke alle som ønsker å prioritere på denne måten.

Når vi nå nærmer oss slutten på listen over de fire aller beste grunnene til å sette bort annonseringen til ekspertene, kommer vi nok til den viktigste for mange. For det er et stort ansvar å drive en bedrift i dag. Forhåpentligvis har du prosjekter, kunder og kanskje en butikk eller to å drive på daglig basis, og det er jo dette du er god på?

Gir deg frihet til å bruke tid på det du kan aller best – nemlig å styre din bedrift

Fra dag til dag skjer det endringer – både store og små – som samlet holder deg godt sysselsatt. Kanskje kjenner du også på at døgnet har litt for få timer fra tid til annen? Når landet nå sakte men sikkert åpnes dukes det for nye eventyr, nye muligheter og nye kundegrupper med nye behov.

Det er dette du er god på. Er du en erfaren rørlegger som har startet eget selskap er det rørleggerfaget du er best på. Er du en høyt utdannet leder i en hotellkjede, er det hotell du trives med å jobbe med. På samme måte er det annonsering og markedsføring vi er best på, og hvorfor ikke la oss ta over dette for deg?

– Vi som jobber med performance vet alt om hvor mye tid og energi som går med for å lansere en suksessfull kampanje. Både tid og energi er store ressurser i de fleste bedrifter, som ikke alle har råd til å bruke på områder utenfor “kjernevirksomheten”.

Nettopp kjernevirksomhet som Henriette nevner over, er det du er best på. Gjennom denne artikkelen har du kanskje kjent deg igjen i tidsknipa, i det å føle at kunnskapen ikke helt strekker til eller å ikke ønske å bruke en av de dyktige ansatte du har på huset til å holde på med annonsering når de egentlig er helt rå til å lede prosjekter eller male hus.

Uansett hva du måtte føle på, er det du som kjenner din bedrift best. Har dere et ønske om å skru opp nivået på markedsføringen i år, eller ønsker du flere kunder samtidig som du har nok å henge hendene i til daglig er valget enkelt.

– Ved å sette annonseringen bort til ekspertene, er du sikret god kvalitet i arbeidet, du slipper å bruke din verdifulle tid på å følge opp og optimalisere og ikke minst får du tid til å gjøre det du er aller best på, nemlig å drive din bedrift på best mulig måte.

Med denne svært dekkende resonneringen fra Henriette, avslutter vi faktisk artikkelen. Selv om dette var hennes fire aller beste grunner til å sette bort annonseringen din i 2022, betyr ikke det at det er de eneste grunnene.

Ønsker du å ta en prat med oss om hva vi i Evolve kan tilby deg og din bedrift? Ta kontakt med en av våre dyktige rådgivere, slik at vi kan skreddersy et tilbud til deg og dine behov. Uansett grunn, er vi her for deg når du trenger oss.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: