Dette har jeg lært – Markus sitt første år i Evolve Communication

Markus Wikstrøm

Markus Wikstrøm har nå godt og vel passert et år som ansatt i vårt performance-team i Evolve Communication. I den forbindelse ønsket vi å finne ut hvordan dette året har påvirket og utviklet hans evner, og personlige egenskaper.

Som Markus selv sier, så er det utrolig hvor mye man kan lære seg på kort tid, når muligheten blir presentert. Med motivasjonen på topp kom han inn som relativt nyutdannet fra Handelshøyskolen BI. I dag kan han fortelle at den samme motivasjonen fortsatt sitter i han, og ønsket om å lære mer har slett ikke blitt mindre.

Vi satt oss ned sammen med Markus og tok en prat om hvordan han synes det første året her hos oss i Evolve-familien har vært, hva han har lært og hvilke aspekter av jobben som har vært aller mest spennende så langt.

Fra teori til praksis

Markus startet jobben som markedsfører i performanceavdelingen vår, våren 2021. Den første tiden var preget av hjemmekontor og lange avstander mellom han og resten av kollegaene, men tross omstendighetene fikk han full uttelling og en god oppstart i Evolve.

– Det som i størst grad har preget mitt første år i Evolve, har vært spennende og varierte oppgaver, og ikke minst fantastiske kollegaer. Uten nye utfordringer og den variasjonen jeg har hatt i jobben, hadde jeg aldri tilegnet meg den kompetansen jeg har i dag, forteller Markus.

Og for en utvikling han har hatt! På bare litt over ett år har Markus gått fra å være god i teorien, til å bli en av våre aller dyktigste eksperter på performanceteamet. Han sier selv at han har lært mye om markedsføring i praksis, og at det er noe annet enn å lære det teoretiske på skolen.

– De første månedene var preget av en ganske omfattende prosess hvor jeg ble introdusert for det tekniske arbeidet vi i performanceavdelingen gjør på daglig basis. Dette arbeidet er jo veldig variert, men går ut på alt fra å skrive annonser til Google søk, til analyse av data og rapportering til kunden.

Fra da Markus startet i jobben som performance spesialist hos oss i Evolve, til i dag nesten et og et halvt år senere, har han merket spesielt en endring godt på kroppen, nemlig en økt trygghet på egne evner og kunnskaper.

– Jeg har jo merket godt at jeg har gått fra å konstant ha behov for innspill og tilbakemeldinger fra kollegaer, til å bli trygg på å jobbe selvstendig. Den tilliten jeg har fått fra kollegaer underveis har vært en utrolig ressurs under opplæringen.

Han påpeker videre at det derimot er like viktig i dag å raskt identifisere hvor hans personlige begrensninger ligger. Der er han rask til å bruke sine dyktige medspillere med godt og vel 10 års erfaring fra bransjen, og andre kollegaer som har en unik spisskompetanse på området det gjelder.

– Det gikk raskt å lære seg best practice for annonsering, med et så sterkt team i ryggen. Likevel forsto jeg fort at mange av utfordringene jeg møtte på, ikke nødvendigvis hadde noe fasitsvar. Der markedsføringen blir kompleks og utfordrende er når du faktisk vet hvordan du gjør det tekniske.

Videre forklarer Markus at det virkelig intrikate arbeidet begynner når du vet og kjenner til hvor begrensningene til verktøyet du bruker ligger. Som performance spesialist, tar du daglig i bruk flere unike verktøy som sammen skaper gode resultater for kunden. Mange av disse verktøyene har begrensninger som Markus nevner, og kan gjøre jobben utfordrende.

En dynamisk utvikling

Digital markedsføring er et fagområde som aldri står stille. Det kommer nye verktøy og programmer på markedet og flere av verktøyene blir jevnlig oppdatert og oppgradert. Markus forteller om en bratt læringskurve, men også en stor mestringsfølelse når han først forstår og kan ta i bruk nye verktøy og funksjoner.

– Det er jo dessverre først når du tror du har mestret plattformen at du ser utfordringene som virkelig vil utgjøre en forskjell for resultatene du får, og ikke minst for kunden.

Det er også en stor forskjell på mål, forventninger og resultater basert på hvilken bransje, målgruppe og prisklasse de ulike bedriftene opererer i. Det som fungerer godt for en bedrift er ikke nødvendigvis det som fungerer for den neste.

– Den store og kjente merkevaren som har en voksen og varm målgruppe må behandles helt annerledes enn den lokale bedriften som akkurat har startet med annonsering. Dette er noe vi fortsatt lærer mye av fra kunde til kunde.

Aldri utlært

Mer konkret påpeker Markus at han gjennom det første året sitt har fått opplæring i alt av betalte annonser på plattformene Google Ads og Facebook Business Manager, i tillegg til analyse og tracking på plattformene Google Analytics og Google Tag Manager.

I tillegg til dette har han også jobbet med rapportering i Google Data Studio. Alle våre kunder får en oppdatert rapport som de har tilgang på hele veien. Her finner de en oversikt over alle resultatene de får gjennom de ulike aktivitetene vi har satt i gang.

– Etter jeg var ferdig med all opplæringen fikk jeg muligheten til å være med å utvikle vår e-post automasjon, som blant annet oppsett av nyhetsbrev, utsending av e-bok og mye mer. Dette ser jeg virkelig på som en tillitserklæring og motivasjon til å videreutvikle mine evner.

I tiden fremover forteller Markus at han vil fortsette å ha fokus på å ferdigstille alle kundene hans til GA4 skiftet som nå er over oss. Han vil også fortsette å ha tett oppfølging og eksperimentering med Performance Max som hittil har gitt fantastiske resultater for alle hans kunder, samt å lære mer om betalt TikTok-annonsering.

Les mer om Performance Max her!

Vi har ingen tvil om at Markus kommer til å fortsette å utrette fantastiske ting her hos oss i Evolve i årene som kommer. Han er allerede en uvurderlig del av kontor-familien, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet i lang tid fremover.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: