Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Fleksibel vs. statisk markedsstrategi

Fleksibel vs. statisk markedsstrategi

I dag endrer markedet og trendene vi er opptatt av så fort, at det nesten er umulig å følge med på alle. Derfor er vi nødt til å endre hvordan vi planlegger og legger strategier slik at vi kan implementere så mye som mulig av disse endringene. Derfor må vi være fleksible.

Det er ikke slik at det ikke finnes rammer og regler når du bruker en fleksibel strategi, men det er flere muligheter til å være kreativ, se forandringer og imøtekomme innovasjon. Her skal vi ta en nærmere kikk på fleksibel vs. statisk markedsstrategi.

Tradisjonell markedsstrategi

Normalt sett bør alle bedrifter ha en markedsstrategi tilpasset deres drift, kunder, konkurranse og mål. Denne skal bedriften normalt sett følge gjennom en kontrollperiode som kan være på et år eller mer. I løpet av denne perioden skal bedriften gjennomføre planlagte aktiviteter for å nå et mål.

Dette målet kan være nesten hva som helst, men i de aller fleste tilfeller er målene beskrevet som en økning i konverteringer. Dette kan være å øke antall lesere på bedriftsbloggen, få flere kunder, tjene mer penger eller vokse i antall ansatte.

I mange tilfeller legges planene for disse målene og hvordan de skal nå de relativt lang tid i forveien, og ut i fra hvordan de ser for seg at markedet vil bevege seg. Der er altså første feilen de begår. Med den farten utviklingen går i nå, er det slett ikke mulig å forutse hvordan markedet ser ut om flere år.

Det tok 38 år fra da radioen kom til verden rundt 1920, til den hadde 50 millioner brukere. Da TV-en kom rundt 1950, tok det den ca 13 år å oppnå det samme antallet brukere. Til sammenlikning kan vi nå se på bildedelingstjenesten Instagram. Den ble lansert i 2010, og etter kun 18 måneder hadde plattformen 50 millioner aktive brukere.

Fleksibel markedsstrategi

En av de viktigste grunnene til at markedet og trendene endrer seg så fort som de gjør i dag, er vårt ønske om utvikling og innovasjon. Vi søker nye produkter og nye konsepter, og ønsker å bevege markedet og utviklingen fremover hele veien. Endring har blitt en del av hverdagen vår, og vi får ikke nok. En fleksibel strategi vil gjøre det enklere å slenge seg med på dette toget av endring som går gjennom markedet vårt i dag.

Du har helt sikkert kjent på følelsen av at du ikke har lyst til å kjøpe deg ny Iphone nå, fordi du vet at det snart kommer en ny modell, eller sett menneskene som ligger, sitter og står dagesvis i kø for å få tak i et eksemplar av den nyeste modellen fra Playstation. Dette er det som driver utviklingen fremover, vårt stadige hig etter å ha det beste, det nyeste og det mest moderne.

Heldigvis for oss som driver med markedsføring, vil ikke dette si at tradisjoner og vaner skal kastes helt ut av vinduet, men det gir oss derimot masse nye muligheter og verktøy vi kan bruke til å gjøre en enda bedre jobb. Men det stiller også større krav til hvordan vi kommuniserer og samhandler med samfunnet rundt oss.

Hvordan implementere fleksibel strategi i din tradisjonelle?

Se for deg en rett linje fra a til b. A er situasjonen vi er i per i dag. Dette er nåsituasjonen og beskriver nøyaktig hvordan situasjonen i bedriften din er akkurat nå. B er punktet hvor du ønsker å være. Kanskje ønsker du å ha en mye større følgerbase på Facebook enn det du har i dag, og setter deg som mål at når du kommer til punkt B så skal du ha 10.000 følgere mer enn du har i dag.

Dette er en god plan, og du har til og med satt opp ulike aktiviteter du skal gjennomføre for å få disse følgerne. Du skal kjøre kampanje og konkurranser der alle nye følgere er med i trekningen av kule premier, og kan dermed bare sitte å se på at følgerne renner inn.

Når du er inne i 3 måned av de 6 månedene du har på deg til å nå målet ditt, lanseres ClubHouse. Plutselig kunne ingen brydd seg mindre om Facebook og du har allerede brukt opp budsjettet ditt både på tid og ressurser på kampanjene dine på Facebook. Hva skal du gjøre nå da? Planen må jo følges, hvis ikke må du si farvel til å oppfylle målet ditt?

Løsningen her er ikke å forkaste planleggingen og legging av strategier for bedriften din. Du skal ikke sitte og vente på at tidene forandrer seg eller at du skal komme over noe du kan henge deg på. Du skal fortsatt planlegge, gjennomføre aktiviteter og måle resultatene av disse aktivitetene, men du må gjøre loopen mindre.

Tidsperioden for målene du setter deg bør bli kortere og kanskje målene bør bli mindre på kort sikt. I stede for å sette deg som mål at du skal ha 10.000 nye følgere på Facebook innen 6 måneder, sett deg som mål at du skal ha 100 nye per uke. På denne måten kan du langt oftere måle resultatene dine, for å se om du er å rett vei.

I tillegg er det lettere å si at “denne måneden fikk vi 100 nye følgere på Facebook, men den neste bør vi fokusere på å henge med på ClubHouse”. Trender som dette er ofte døgnfluer som vi så på ClubHouse også, de kommer brasende inn i markedet og forsvinner igjen på svært kort tid. Da er det faktisk avgjørende at du er der når det skjer.

Ikke lenger et valg å være trendy

“Be there or be square” er ikke lenger et ordtak vi kan bruke om trender i markedet, for er du ikke der når det skjer så er du ikke lenger relevant. At en bedrift går glipp av en døgnflue eller to er ikke undergangen, men det kan fort bli et negativt image.

Ingen bedrifter i 2021 overlever dersom de ikke kan endre seg og tilpasse seg nye løsninger og innovasjon. Stadig flere universiteter organiserer seg slik at innovasjonsfag kan danne egne studielinjer. Dette sier litt om hvor adaptivt samfunnet vårt er. Det er ingen tvil om at vi holder et halsbrekkende tempo, og at det krever sitt å henge med på dette.

Du må ikke kaste fra deg all fornuft og alle planer og mål hver gang det dukker opp noe nytt, men vær klar på at du har mulighet til å frigjøre de ressursene du trenger for å imøtekomme dette. Prøv å unngå å se for langt inn i fremtiden, for antageligvis er din gjetning like god som vår på hva som venter rundt neste sving.

TikTok ble lansert i 2016, og hadde på en måned i 2020 svimlende 76 millioner nedlastninger. Hvem vet når den neste TikTok-ideen blir lansert? Vi i Evolve står klare til å hjelpe deg med å imøtekomme endringer, og være fleksibel og klar for utviklingen i tiden fremover.

Vi lever av å ligge et steg foran, noe vi alltid vil strebe etter å gjøre for deg og din bedrift. Kontakt oss gjerne i dag dersom du ønsker å ligge foran i løypa, du og.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: