Google responsive søkeannonser – Gjør det enklere å få frem riktig budskapet

Google responsive søkeannonser

31. august 2021

Sak publisert av Sylvanus Bent, Product Manager, Google Ads.

Måten vi mennesker søker på nett på er i kontinuerlig endring. Hele 15% av søkefrasene som blir brukt hver eneste dag, har vi faktisk aldri sett før. Ettersom forbrukertrendene aldri slutter å endre og utvikle seg, er det viktigere enn noen gang å gjøre det enkelt for kundene dine å finne og å samhandle med bedriften din. Dette gjør du enklest gjennom å publisere relevante og hjelpsomme responsive søkeannonser.

Responsive søkeannonser

Automatisering er nøkkelen til å holde tritt med de stadig endringene vi opplever innen forbrukertrender. Responsive søkeannonser er et perfekt eksempel på hvordan dette kan gjøres, ettersom de kombinerer kreativitet med den kraftfulle effekten maskinlæring bidrar med. Dette gjøres ved at maskinen automatisk vil vise dine mest relevante annonser til et enda større antall mennesker enn tidligere.

Vi kan enkelt se at dette er en kraftfull kombinasjon: Annonsører som endrer fra utvidede tekstannonser til responsive søkeannonser, og som legger den samme mengden ressurser i det, opplever faktisk et gjennomsnitt på hele 7% økning i konverteringer med en tilsvarende pris per konvertering.

Fra og med 30. juni 2022 vil responsive søkeannonser være den eneste søkeannonsetypen som kan lages og redigeres i standard søkekampanjer. Denne endringen vil hjelpe deg med å forenkle måten du lager søkeannonser på, og gjøre det enda enklere for deg å øke prestasjonen til annonsene dine med automatiske verktøy.

Få frem det riktige budskapet med responsive søkeannonser

Responsive søkeannonser hjelper deg å konkurrere i et bredere utvalg av relevante auksjoner, ved å levere annonser som tilpasser budskapet den viser til den frasen som blir søkt på. Dette betyr at du kan generere trinnvise konverteringer og lage færre annonser – alt samtidig som du tilbringer mer tid på strategiske initiativer for din bedrift.

I følge Google fortalte nylig Joey Wang, Digital Marketing Manager ved Standard Chartered Bank, følgende:
“Responsive annonser hjelper oss med å generere trinnvise konverteringer for våre kredittkort, og å løse utfordringene vi har hatt med å lage de aller beste annonsene”. Selskapet rullet ut responsive søkeannonsene til nesten 100% av kredittkort annonsegruppene, ved å bruke overskrifter og beskrivelser fra de utvidende tekstannonsene.

Ved å synkronisere responsive søkeannonser med smart budgivning, så Chartered Bank en økning i antall konverteringer på hele 156% på merkekampanjer, og 84% på generiske kampanjer.

Hva vil skje med de utvidede tekst annonsene?

Etter 30. juni 2022, vil du ikke lenger kunne lage eller redigere utvidede tekstannonser. Selv om du ikke kan lage nye eller redigere de gamle tekstannonsene dine, vil de ikke bli slettet.

De vil blir kjørt sammen med – eller i tillegg til – de responsive søkeannonsene, og du vil fortsatt kunne se rappporter om hvordan de presterer. I tillegg til dette vil du kunne sette de på pause og deretter starte de på nytt, eller fjerne de helt dersom du ønsker det. Du vil også fortsatt ha tilgang til å lage og redigere “Ring oss”-annonser, samt dynamiske søkeannonser.

For å forberede deg på denne endringen vil vi anbefale deg å ha minst en responsiv søkeannonse i hver annonsegruppe innen 30 juni 2022. Ta gjerne en kikk i Hjelpesenteret for mer informasjon om hvordan du kan bruke responsive søkeannonser og funksjoner som annonse-tilpasseren for å forbedre prestasjonen.

Over de kommende månedene vil Google sende deg påminnelser i Google Ads, slik at du er klar for å møte denne nye hverdagen, innen oppdateringen rulles ut.

Les også mer om andre oppdateringer Google har presentert de siste månedene her!

Sett opp de responsive søkeannonsene for suksess

For å hjelpe deg med å lage effektive responsive søkeannonser, bør du bruke disse innsiktene, verktøyene og tipsene:
Bruk innhold som har gitt deg gode resultater, på nytt. Fokuser på å skape høyt-presterende innhold. Annonsører som fokuserer på å øke kvaliteten og prestasjonen på deres responsive søkeannonser fra “dårlig” til “utmerket”, ser en økning i antall klikk og konverteringer på 9%.

  • Sjekk “Anbefalt”-siden til kontoen din. Disse skreddersydde anbefalingene kan hjelpe deg med å legge til eller utbedre dine responsive søkeannonser.
  • Fest overskrifter eller beskrivelser til spesifikke plasseringer i dine responsive søkeannonser. Dette er svært nyttig dersom du har et spesielt budskap som alltid bør vises. Hvis du trenger å bruke festing, prøv å feste i allefall 2 eller 3 alternativer til hver plassering.
  • Bruk annonsevariasjoner. Dette kan hjelpe deg med å teste ulike versjoner av dine responsive søkeannonsene, og bedøm gjerne prestasjonene på tvers av flere kampanjer.
  • Evaluer suksessen til annonsene dine basert på trinnvise inntrykk, klikk og konverteringer annonsen og kampanjen får.
  • Responsive søkeannonser hjelper deg med å kvalifisere for flere auksjoner, så annonse-level-prestasjoner og data som klikk på link og konverteringsrate vil nok ikke gi et komplett bilde på prestasjonen din.

 

Aller viktigst er det at du kombinerer fleksible søkeord og smart budgivning med responsive søkeannonser. Denne kombinasjonen kan hjelpe deg å nå nye, høyt-presterende spørsmål og optimalisere budene dine i nåtid. Annonsører som endrer fra utvidede tekstannonser til responsive søkeannonser, og som legger den samme mengden ressurser i det, og i tillegg til dette kombinerer fleksibelt søk og smart budgivning, opplever faktisk et gjennomsnitt på hele 20% økning i konverteringer med en tilsvarende pris per konvertering.

I følge Google brukte det nettbaserte reisebyrået MyFlightSearch flere av disse tipsene, og inkluderte populære flyrelaterte søkeord i sine ressurser. Selskapet inkluderte også unike overskrifter for å opprette responsive søkeannonser med “god” og “utmerket” annonsestyrke. Sammen med smart budgivning, hjalp responsive søkeannonser MyFlightSearch med å øke konverteringene med 14% og forbedre kostnaden per booking med 15%.

“Vi forstår at det er viktig å ha forskjellige variasjoner av annonser”, sier Abhishek Mago, som er Chief Marketing Officer ved MyFlightSearch. “Responsive søkeannonser og økt annonsestyrke har hjulpet oss med å lage annonser som er langt mer relevante for potensielle kunder, noe som har resultert i et økt antall bookinger”.

For flere tips til hvordan du kan lage effektive responsive søkeannonser, ta gjerne en kikk i denne guiden.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: