Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schema – vitaminer for din SEO

Schema vitaminer for SEO

Har du noen gang prøvd å identifisere en gjenstand på et bilde, uten å se det? Det er nok ikke lett, men kan heldigvis bli langt enklere ved å få en beskrivelse av hva som er på bildet. Dette er hjelpen crawlerene til søkemotorene får når du legger inn schema på nettsiden din.

Hva er schema?

Schema eller strukturert data, er en måte du kan strukturere innholdet på nettsiden din på, slik at det blir enklere å finne i søkemotorene. Enkelt forklart er schema en form for mikrodata som du implementerer på nettsiden din, som hjelper søkemotorene med å forstå innholdet på nettsiden din, uten at du må jobbe mye med nøkkelord.

Nøkkelord har vært bindeleddet mellom innholdet ditt og plassering i søkemotorene i lang tid, men schema er heller ikke et nytt fenomen, så hvorfor har ikke webutviklere og markedsførere omfavnet dette før?

Når schema er implementert på nettsiden, trekker den også ut noe som heter fremhevet beskrivelse, noe som gir leseren en mulighet til å vurdere innholdet før de klikker seg inn på det. Dette kan være en oppskrift som har informasjon om tidsbruk eller vanskelighetsgrad, allerede når søkeresultatet kom opp på Google.

Hvor kommer schema fra?

Schema.org er en siden opprettet som et samarbeid mellom Google, Bing, Yandex og Yahoo! Dette startet de opp i 2011, og det oppdateres og utvikles kontinuerlig i dag.

Siden ble utviklet med formålet å enes om en felles oppskrift på struktur for nettsideinnhold. Dette skulle enkelt og greit hjelpe søkemotorene å forstå innholdet på nettsidene, så den kunne gi en bedre vurdering av siden.

Det finnes en rekke regler for hvordan schema skal brukes lovlig. Dette inkluderer blant annet at alle tagger skal omhandle informasjon som er korrekt. Det skal ikke brukes til å villede brukeren av nettsiden, eller promotere innhold eller produkter som ikke er lovlig. Ved å følge disse retningslinjene som du finner på Google sine sider, kan du sørge for å lykkes med din schema.

Hvordan kan schema hjelpe meg med min SEO?

Som Schema.org skriver på sine sider er de fleste webutviklere godt kjent med HTML tagger på nettsider. Vanligvis forteller HTML-taggene søkemotoren hvordan den skal vise frem informasjonen som ligger i taggen. La oss si at det ser slik ut:

«<h1>Avatar</h1>»

Denne taggen forteller søkemotoren at den skal vise “Avatar” i overskrift 1 format. Den sier derimot ingenting om hva teksten betyr. Er det navnet på den svært suksessfulle 3D filmen fra 2009, eller er det en type profilbilde? Dette kan gjøre søket og resultatet mer unøyaktig, og her vil schema hjelpe til med å vise rett innhold til rett bruker.

Som nevnt tidligere drar schema ut informasjon fra innholdet på nettsiden, og lager fremhevet beskrivelse som dukker opp for brukeren før de går inn på nettsiden. Selv om det ikke er en direkte link mellom implementert schema på nettsiden og bedre SEO, er dette så godt som tilsvarende.

Google vil belønne alle sider de oppfatter at har et ryddig oppsett og god informasjon på sidene sine. I tillegg slipper du å måtte fokusere på nøkkelord og hele prosessen med å jobbe inn dette i alle typer innhold du lager.

Hva kan Schema brukes til?

  • Bedrifter og organisasjoner, profesjonelle nettsider og nettbutikker
  • Eventer, store og små arrangementer
  • Mennesker, sosiale plattformer og private AS sider og liknende
  • Produkter, igjen nettsider, men også informasjonsplattformer
  • Oppskrifter, som nevnt i tidligere eksempler.
  • Anmeldelser, både kundeomtaler og mer profesjonelle anmeldelser av kultur ol
  • Videoer, kan spesielt trekke ut informasjon om spilletid ol.

Svært mange av de største sidene som New York Times, IMDB, YouTube, Yelp, LinkedIn og liknende selskaper fra alle bransjer bruker schema på sine sider.

Hvordan sette opp schema på din nettside?

Det er en fordel for alle nybegynnere å jobbe med mikrodata i stede for HTML-tagger. Det er derimot en kjedelig side ved mikrodata, nemlig at du er nødt til markere hvert eneste komponent på nettsiden din individuelt.

Før du begynner med å legge inn mikrodata på nettsiden din, må du isolere temaet på nettsiden din. Driver du en matblogg er mat et naturlig tema, og et godt eksempel. Deretter skal du tagge formålet med siden din enten det er salg, informasjon eller andre formål. Etter dette skal du tagge navnet på bedriften din som en H1-tag.

Selv om koding kan virke komplisert, skummelt og kaotisk, ønsker vi i Evolve å sette fingeren på at det utrolig nok er et veldig godt og logisk system i dette. Taggene er intuitive og brukervennlige og med god hjelp fra brukermanualen på schema.org, klarer du enkelt å legge inn dette selv.

RankBrain

En av mange grunner til at Schema implementert på din nettside i tiden fremover er så viktig som det er, er programvarer som RankBrain.

Google benytter seg av RankBrain på sine søkesider, for å enklere kunne hjelpe brukerne med å finne frem til resultatene de trenger. RankBrain var en av de aller første programmene som tok utnytte av maskinlæring, noe som også gjør at den i dag utvikler seg kontinuerlig, og lærer for hvert søk. Her har vi laget en visuell forklaring på hvordan RankBrain fungerer.

RankBrain Visualisering

Søkeintensjon er dermed også noe som har blitt stadig viktigere å møte, nettopp fordi brukere ikke alltid bruker sine egne ord når de søker. Google fullfører setninger og søkefraser for brukerne, slik at de raskere skal oppnå bedre resultater. Schema er med og fremmer siden din, og informasjonen, slik at flere søkefraser passer til ditt resultat.

Stor belønning for lite arbeid

Avslutningsvis vil vi igjen påpeke hvor mange fordeler schema har for deg og din markedsføring. Ikke bare belønner Google sin algoritme de sidene som kan vise til relevant og god informasjon, noe som er lettere å finne nå som du har lagt inn den forklarende dataen på nettsiden din, men den gir deg også større frihet når du lager innholdet ditt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: