Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

SEO-sjekkliste – for en enklere hverdag

SEO Sjekkliste

Det er ikke lett å holde oversikt over alle stegene du må gjennom når du jobber med SEO på din nettside. Derfor har vi laget en oversikt som gjør det enkelt for deg å jobbe deg gjennom de ti viktigste punktene.

SEO er en av de viktigste aktivitetene du kan ha fokus på i dag. Så godt som alt vi foretar oss av informasjonsinnhenting og research gjøres på nett. Dersom din nettside ikke er synlig for potensielle eller eksisterende kunder når de trenger den, vil de raskt velge en annen tilbyder. For å ikke risikere dette er det viktig å ha fokus på SEO.

Her gir vi deg våre ti beste tips til hvordan du selv kan jobbe for å optimalisere din nettside. Vi starter på toppen og jobber oss nedover i detaljene, slik at du enkelt kan finne frem til de punktene du trenger hjelp med.

1. SEO-tittel

Når du lager en tittel er det to ting som er spesielt viktig. For det første må tittelen inneholde det aktuelle søkeordet innholdet er knyttet opp til. På denne måten sikrer du at Google vurderer den som relevant.

Det andre du må tenke på er om den faktisk beskriver innholdet på siden. Dersom overskriften forteller kunden at det finnes informasjon om den nye nettbutikken deres, bør det også være informasjon om den nye nettbutikken på siden.

Dersom dette ikke stemmer, vil du oppleve en økende fluktfrekvens, noe Google anser som et tegn på at innholdet på siden er av lav kvalitet og relevans.

Ønsker du å lære mer om SEO som konsept? Klikk her for å lese om SEO satt i system!

2. SEO-snippet

En snippet er bygget opp av tre ulike deler og som til sammen danner det bildet som dukker opp på Google når du får opp relevante resultater eller å ha gjennomført et søk. Disse tre delene er metatittel, metabeskrivelse og en url.

Metatittel

Metatittelen bør være tilsvarende tittelen på nettsiden. I likhet med den titelen som ligger på nettsiden er det viktig at også denne inneholder søkeordet du bygger innholdet ditt på. Google setter pris på at du har søkeordet plassert i første del av tittelen, men dette er ikke avgjørende.

Metabeskrivelse

Når du publiserer nye sider eller tekster på nettsiden din, må du redigere noe vi kaller metabeskrivelser. Dette er en kort beskrivelse av innholdet i artikkelen eller på siden din, som gir leseren et lite innblikk før de velger å klikke seg inn på siden.

Selv om plassen er noe begrenset, er det likevel et par ting du bør ha i bakhodet når du utformer teksten. Først og fremst må du inkludere søkeordet du bruker på siden. Deretter er det viktig at du gir kunden en grunn til å trykke seg inn på siden din. Hva får kunden ut av å lese informasjonen din?

I tillegg er det lurt å tenke på vinklingen din. Kunden vil alltid ha egen vinning i bakhodet når de søker informasjon eller handler på nett. Derfor er det avgjørende at du presenterer nettopp dette i introduksjonen. Har du noe å tilby kunden er dette stedet å promotere det.

URL

URl-adressen er adressen til nettsiden din. Et godt tips når du skal utforme denne er å bruke tittelen. På denne måten kan man også lese hva siden inneholder dersom linken blir delt mellom lesere, og crawleren til Google kan lese av hva siden inneholder.

3. Søkeord

Søkeord er basisen for alt SEO-arbeid du gjør på din side, og danner grunnmuren for all tekst. Før du starter arbeidet med å lage innhold til nettsiden din, kan det være en god ide å gjennomføre en søkeordsanalyse. Her bør du vektlegge tre forhold spesielt:

  1. Hvilke søkeord rangerer du på i dag?
  2. Hvilke søkeord er relevante for deg, av de du per i dag ikke rangerer på.
  3. Hvilke søkeord har det største trafikkpotensialet.

Ut i fra dette kan du lage innhold til dine nettsider. Søkeordet bør være en stor del av den teksten og de mediefilene du velger å bruke. I tekst bør søkeordet være i tittel, de første avsnittene av teksten og i underoverskrifter. I tillegg bør det legges inn i beskrivelsen av bilde- og videofilene du publiserer med teksten.

På denne måten vil de også dukke opp på “bilder” på Google under det relevante søkeordet, og crawlerene til Google vil automatisk vite at bildet er relevant til innholdet på siden.

Lyst til å tilføre ditt SEO-arbeid litt ekstra? Ta en kikk her for å lese om schema! 

4. Overskrifter

Overskrifter inne på nettsiden din er også viktige for SEO-scoren din. Disse bør være med på å bryte opp teksten, gi leseren en mulighet til å hoppe frem og tilbake i teksten ut i fra hva de ønsker å lese om, og ikke minst inneholde søkeordet ditt.

Det finnes flere ulike overskrifter, men de som oftest er i bruk er H2, H3 og eventuelt H4. Forskjellen på disse er ofte størrelsen, og du vil kunne delen inn teksten på ulike måter. Overskriftene i denne artikkelen ligger som H2, mens underoverskriftene under punkt to er H3. Ved å bruke ulike typer overskrifter sørger du også for at teksten oppleves lettere å lese for de som besøker siden.

5. Lenker

Lenker mellom forskjellige sider, både interne og eksterne, gir deg en større troverdighet og tyngde i innholdet ditt. Bruk gjerne store og tunge nettsider som kan reflektere sin troverdighet over på din nettside når du legger inn lenker. Dette er en god og enkel måte å få en bedre SEO-score på.

Eksterne sider som kan være gode kilder til informasjon og troverdighet er fagmagasiner som Byggfakta for bygg- og anleggsbransjen, Kampanje for markedsføring- og reklamebransjen eller rett og slett Wikipedia.

I tillegg til eksterne lenker er det lurt å lage et lite nettverk av interne lenker. På denne måten kan leseren klikke seg videre inn på andre sider av nettsiden din, for å lære mer om utvalgte emner. Da bruker de lenger tid på nettsiden din og du vil oppnå en lavere fluktfrekvens.

Ønsker du litt hjelp med den tekniske SEO-biten på din nettside? Klikk her for å lese mer om SEO-utvidelsene Yoast og Rank Math og ta et veloverveid valg på hvilken utvidelse som passer deg best! 

6. Bilder

Bilder og andre mediefiler er svært viktig for å skape liv, sammenheng og å bryte opp teksten din. Du kjenner selv fra du var yngre hvor mye enklere det var å lese en bok som også hadde bilder som illustrerte innholdet. Dette gjelder også for tekst på nettsider, og ikke minst for å øke brukervennligheten på siden.

Bildefilene dine bør inneholde en alt.tekst som inkluderer søkeordet ditt og en beskrivende tekst. Ved å lese av denne informasjonen vet Google at bildene du bruker er relevant for innholdet og hva de består av.

Klikk her for å lese mer om hvordan du kan lykkes med SEO på YouTube! 

7. Innhold

Innhold kan være så mangt, men her regner vi det som tekst. Teksten på en nettside er selve fyllstoffet, der du kan fremme ditt budskap, enten du gjør det gjennom klassisk nettsidetekst, kundehistorier, artikler eller nyhetssaker.

Det er noen ting som er viktig å huske på når du lager tekst til nettside. Det første du må tenke på er at innholdet skal være spennende, interessant og givende for en leser. I tillegg bør teksten være på mer enn 500 ord, vi pleier ofte å si mellom 700 og 1200 ord, og dette er for at Google skal rangere deg bedre.

Til slutt er det viktig at du gjør teksten og innholdet så leservennlig som mulig. Ingressen bør gi leseren en direkte grunn til å ønske å lese videre og hva de kommer til å få lese. Avsnitt er din beste venn, og vi anbefaler deg å bruke avsnitt mellom hver fjerde linje, maks mellom hver femte.

8. Mobilvennlighet

De aller fleste av oss bruker telefonen når vi skal søke opp informasjon, eller når vi sitter på bussen, i lunsjen, ute på farten eller bare når vi ønsker å få informasjonen rett i hånden. Derfor er det avgjørende for din nettside at den er mobilvennlig.

Dette innebærer at designet og brukervennligheten er god, knapper av ulike slag sitter der de skal og er godt synlige, samt at teksten er godt nok oppdelt til at det ikke er en vegg av tekst som møter leseren.

9. Brukervennlighet

Brukervennligheten til nettsiden din er også svært viktig for hvor høyt du rangerer på Google. Dette avgjøres av designet på nettsiden din. Hvor enkelt er det for kunden din å finne frem til det de er på jakt etter? Har du godt nok med informasjon til at kunden får svar på spørsmålene sine?

I tillegg er det viktig at du har en god og oversiktlig meny som enkelt guider kunden frem til det de trenger. Lastetiden på nettsiden bør også være kort, slik at du ikke risikerer at en potensiell kunde velger å gå til en annen nettside fordi din er treg. For å hindre at dette tar for lang tid bør du komprimere mediefilene dine så godt som mulig.

10. Jobb kontinuerlig

SEO er et av områdene som alltid er i endring og utvikling. Jo flere gode nettsider som finnes, jo høyere og flere blir kravene fra Google. Nøyaktig hva algoritmen til Google søker etter er det vanskelig å si, men dersom du følger disse rådene som vi har gitt deg over, er du sikret en god start!

Er det en ting som er sikkert er det at arbeidet du gjør med SEO på din nettside, ikke gir resultater over natten. Det du derimot får er en langvarig og god trygghet for at nettsiden din alltid er relevant og får oppmerksomhet fra kundene. Dersom du lykkes med ditt SEO-arbeid, vil du kunne høste fantastiske resultater i tiden fremover.

Hos oss i Evolve har vi høyt utdannede eksperter på SEO og innholdsproduksjon som står klare til å hjelpe deg, dersom dette føles litt overveldende. Vi har lang erfaring fra flere bransjer og kan hjelpe deg uansett hvilket marked du hører til i.
Ta gjerne kontakt med oss i dag for en hyggelig prat!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: