Skaper ny vekst med digital markedsføring

«Vi skapte en ny epoke med digitalisering av markedsføringen, nå henter vi helt nye kunder»

Det første året etter Maria Kjærlid tok over familiebedriften Pelles Verksted, hadde hun mer enn nok med å holde hodet over vann. Siden den gang har hun tatt flere grep som har sikret henne økt vekst i sitt marked, deriblant et samarbeid med Evolve Communication som har sikret godt over fem tusen individuelle henvendelser de siste tolv måneden.

Pelles Verksted har vært i drift i over 100 år, og har til nå vært mest kjent som reparatør av hvitevarer, både i privat- og bedriftsmarked. De leverer i dag servicetjenester til flere store kjøkkenleverandører som Power, Elkjøp og Skousen, og til private hjem over hele østlandet.

Bedriften 15 ansatte, hvorav fire jobber administrativt, to er lærlinger og resten er erfarne og svært dyktige serviceteknikere. Flere av de ansatte har vært med Pelles Verksted i en årrekke, og tradisjonene står sterkt i arbeidsmiljøet.

Flere ben å stå på gjennom fokus på nett

I januar 2018 tok Maria Kjærlid steget opp til stillingen som daglig leder i familiebedriften. I starten hadde hun mer enn nok med å holde kostnadene nede og hodet over vann, og etter det første året innså hun at Pelles Verksted var nødt til å fokusere mer på vekst og økning av salg.

– Jeg mente rett og slett at Pelles burde ha litt flere bein å stå på enn vi hadde hatt til da, og her kom satsning på varmepumper og storkjøkken inn.

Pelles verksted hadde da lenge hatt kompetanse på områder som levering av serviceavtaler til storkjøkken, samt service og montering av egne varmepumper. De hadde derimot ikke hatt ressursene til å satse på disse områdene. Løsningen fant de i Evolve Communications, som Kjærlid kom over gjennom sitt nettverk.

– Dette har gått over all forventning

Ifølge henne selv var markedsføring langt utenfor Kjærlids ekspertiseområde, og hun var derfor nødt til å få hjelp. Hun vurderte å ansette kompetanse internt, men etter å ha vært i kontakt med Evolve innså hun at dette både var dyrere og langt mer krevende enn å leie inn kompetansen hun hadde behov for.

– Jeg fikk umiddelbart følelsen av at Evolve jobber mye for å forstå kundene sine. De satt seg virkelig i mine sko, og så behovene jeg hadde for tett kommunikasjon og mye hjelp til å forstå hva vi holdt på med. Jeg kan ingenting om digital markedsføring, og det var en trygghet å ha de i ryggen.

Kjærlid forteller videre at hun i starten synes det var skremmende å skulle bruke så mye penger på noe hun ikke var sikker på at ville skape resultater for henne.

I starten så jeg kun på prisen, og hvor mye dette kom til å koste meg. Jeg satt meg et mål om at vi i allefall skulle gå i null, slik at vi tjente inn det vi brukte på markedsføringen – men dette har jo gått over all forventing!

Ivaretar kunden, på kundens prinsipper

Evolve jobber tett med Pelles Verksted og styrker deres tilstedeværelse på nett, noe Kjærlid forteller at er en spennende, men ukjent, mark å tråkke opp.

– Evolve er fantastiske på oppfølgingen. Jeg føler meg så godt ivaretatt, nettopp fordi de forstår at jeg ikke skjønner noe av markedsføring. Trenger jeg hjelp til å forstå noe, tar de seg tiden til å forklare på en annen måte, eller bare en gang til.

Kjærlid legger mye tillit i forholdet til Evolve, og det lønner seg for begge parter.

– Jeg gir i grunn Evolve frie tøyler, noe jeg selvsagt ikke hadde gjort dersom denne tilliten ikke hadde blitt gjenspeilet i resultatene.

Ekstern ekspertise gir mer tid til kjernevirksomheten

Resultatene Kjærlid nevner lot heller ikke vente på seg. Kun uker inn i samarbeidet så hun drastiske endringer i oppmerksomheten de mottok fra kunder. Gjennom de siste tolv månedene har Pelles Verksted fått godt over fem tusen individuelle henvendelser fra kunder gjennom den nye nettsiden.

– Jeg fikk jo tidlig beskjed om at dette ikke nødvendigvis ga resultater over natten, men at det var noe som kom på lengre sikt. Jeg var faktisk ikke forberedt på den oppsvingen vi hadde i antall henvendelser, allerede helt i starten av samarbeidet.

De tekniske prosessene bak suksessen hos Pelles Verksted, lot hun Evolve ta seg av på egenhånd – selv om hun synes det var gøy å få være med å prøve seg ut litt selv og.

– Det er muligheter for meg til å komme med innspill og forslag. Selv om ikke alle ideene er mulig å gjennomføre, kan jeg fortsatt være med å påvirke dersom jeg ønsker det. Jeg har hele veien fått konkrete oppgaver å forholde meg til, noe som har gjort at jeg har mye mer tid å bruke på å ivareta bedriften og teamet vårt her på Pelles Verksted.

En ny epoke for en gammel traver

Videre påpeker Kjærlid at det har vært utrolig spennende å se et tradisjonelt selskap som Pelles Verksted – med sine godt og vel 100 år i drift – utvikle seg til å bli mer digitalt og synlig på nett.

– Innsatsen Evolve har lagt ned har skapt en drastisk økning i antall henvendelser vi mottar på ukentlig basis. Dette gjenspeiles både i resultatene til bedriften i seg selv, men også i at jeg hatt mulighet til å hente ut en svært kompetent person fra teamet vårt, til å utelukkende jobbe med varmepumpene våre.

Pelles Verksted merker også stor pågang fra kunder de aldri har hatt tidligere.

– Alt vi har gjort så langt har lønt seg! Nå får vi henvendelser fra store og små aktører som både ønsker produkter fra oss, og serviceavtaler på produkter de allerede har. Dette er privatpersoner og bedrifter vi ikke har vært i kontakt med tidligere, og som vi antagelig ikke hadde nådd ut til, uten den digitale dekningen Evolve har gitt oss.

Vi fikk også en kommentar fra rådgiveren til Pelles Verksted hos Evolve, som sier seg enig i mye av det Maria forteller.

– Det som har vært så gøy med å jobbe med Maria og Pelles Verksted, er at vi tidlig fikk friheten til å sette oss skikkelig inn i driften. Dermed fikk vi laget klare strategier, og gått mot små målgrupper med de fokusområdene hun ønsket vekst på. Resultatene har vært fantastiske, og det er virkelig gøy å se hva det har gitt Maria og teamet på Pelles.

Se flere referanser