Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Slik kan du ta i bruk Google Local

Google Local

I jakten på nye, spennende målgrupper og markeder er det ofte en gruppe som faller utenfor kriteriene på annonseringen, nemlig lokalsamfunnet. Her viser vi deg hvor enkelt du kan fange opp disse, ved å ta i bruk Google Local.

Google tilbyr stadig flere gode verktøy for bedrifter som ønsker å satse på markedsføring. Google Local er et svært nyttig verktøy å ta i bruk for å sikre seg en posisjon på hjemmebane for alle bedrifter som har en fysisk butikk, eller tar i mot kunder på sitt kontor.

Ved å ta i bruk Google Local kan du være tilgjengelig for dine kunder der de trenger deg, når de trenger deg. I tillegg vil du styrke din posisjon i det lokale nærmiljøet både blant store og små bedrifter. Her skal vi bli kjent med verktøyet Google Local, og hvordan du kan benytte deg av det i din bedrift.

Hva er egentlig Google Local?

Google Local eller Google lokale kampanjer, er designet for å hjelpe bedrifter med å gi sine potensielle kunder informasjonen de trenger for å finne den fysiske butikken sin. Google sine systemer hjelper deg med å spre denne informasjonen utover sine ulike plattformer, slik at du kan nå kundene dine der de er.

Du har helt sikkert gjennomført et søk etter nærmeste butikk eller bedrift når du har hatt behov for enten en tjeneste eller et spesielt produkt. Fryser du og har glemt jakken hjemme, kan du gjøre et søk på en klesforretning eller har du lekkasje på badet hjemme kan du legge inn et søk etter rørlegger i nærheten av deg.

Da vil du få opp forslag til ulike lokale bedrifter, slik at du kan velge den som passer ditt behov og ligger nærmest. Dersom din bedrift ikke er synlig blant disse alternativene, kan du enkelt gå glipp disse kundene. Dette er kjøpeklare kunder, og du behøver ikke å gjøre annet enn å tilby riktig produkt for å hente et salg.

Slik bruker du Google Local

Google Local fungerer på samme måte som vanlig annonsering, og Google selv tilpasser annonsen slik at den blir vist på riktig måte. Alt du trenger å tenke på er å legge inn informasjonen, slik at kunden vet hvor de skal gå for å finne deg.

Når du lager en lokal kampanje trenger du kun å definere butikkens plassering. Du kan enkelt legge inn denne ved å linke din bedriftsprofil, eller legge til adressen manuelt. Lokale kampanjer fokuserer hovedsakelig på å gjøre det enkelt for deg å trekke nye kunder til din fysiske butikk.

For å lansere dine lokale kampanjer er det et par ting du må legge inn i systemene hos Google. Butikkens adresse er absolutt det viktigste punktet, men også kampanjebudsjett og det totale budsjettet er viktige faktorer å få med.

Når du har lagt inn dette vil Googles avanserte maskinlæringsprogram benytte informasjonen til å optimalisere alle budene som blir lagt inn på dine søkeord. I tillegg vil dette programmet også tilpasse annonseplasseringene slik at de alltid er optimale for plattformen.

Hva kan du hente fra Google Local?

Kampanjen som opprettes har som mål å optimalisere butikkens verdi inhouse. Dette måles ved å sammenligne antall besøkende i butikken, antall klikk på kontaktinformasjon som e-post eller telefonnummer og direkte klikk inn på nettsiden til butikken.

Når du benytter deg av Google Local er noe av det viktigste du kan gjøre, å opprette riktig geografisk område for annonsene dine.

Ved å inkludere et stort område kan du tiltrekke deg et større publikum, og flere potensielle besøkende til butikken. På samme tid må du huske at et stort område ofte inkluderer flere av dine konkurrenter.

Da stilles det enda større krav til din bedrifts evne til å skille seg ut i mengden. Ønsker du heller å begrense området, vil dere stå klarere ut, treffe kunder som er i nærheten, men også et mindre antall potensielle kunder.

I tillegg til muligheten til å finne kjøpeklare kunder i nærheten av din butikk, er det også flere muligheter ved å benytte seg av Google Local. Potensielle samarbeidspartnere, lokale organisasjoner og konkurrenter vil også se din tilstedeværelse i området.

Ut i fra dette kan det dannes nye forhold og du kan styrke din posisjon i markedet, kun ved å være tilstede. Det er enkelt, raskt og effektivt og passer for både store og små bedrifter.

Vi i Evolve Communication legger stadig opp lokale annonser for både store og små bedrifter. At du ønsker å markedsføre din bedrift lokalt svekker ikke posisjonen du har i det store markedet, men styrker grunnmuren din.

Ønsker du å starte i dag, men er litt usikker på hvordan du skal komme i gang? Ta kontakt, så hjelper vi deg å bli tilgjengelig for kundene dine på hjemmebane!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: