– Tar du vare på dine ansatte, tar de ansatte vare på kundene dine

Fredrik Jul Andersen har jobbet med salg og markedsføring hele livet. Erfaringene han har gjort seg på veien – både positive og negative – har vært med på å forme Evolve Communications arbeidsmiljø, verdier, tankesett og tilnærming til våre kunder

Helt siden starten i 2014, har daglig leder i Evolve Communication, Fredrik Jul Andersen, jobbet for å skape det ideelle markedsføringsselskapet – et selskap som hjelper sine kunder med å nå målene de setter seg, gjennom god forståelse av organisasjonen, virksomheten og markedet de opererer innenfor.

I løpet av de siste årene har mye endret seg, men målet er fremdeles det samme. I dag leder Fredrik en dyktig gjeng med erfarne og kompetente rådgivere og fagpersoner, som år etter år skaper gode resultater for kundene.

Det handler om menneskene

Det er nettopp disse menneskene det handler om for Fredrik, og dette er en tankegang han jobber aktivt med å forplante også blant sine kollegaer.

Selskapets suksess, utvikling og fremgang avhenger av at de ansatte opplever det samme, og hver dag jobber teamet sammen for å utvikle både seg selv og løsningene de kan tilby kundene.

– For meg personlig handler det om å lykkes sammen med folk, sammen med mine kollegaer og sammen med kundene. Det er folkene som jobber her som er Evolves viktigste ressurser. Jeg har veldig tro på det å skape et godt arbeidsmiljø, med en kombinasjon av å ha det gøy og å utvikle seg og skape noe sammen, forteller Fredrik.

Samme side av bordet

For Evolves leder er det viktig at selskapet ikke fremstår som kun en leverandør av tjenester og produkter, men som en samarbeidspartner og sparringspartner som spiller på lag med kunden for å nå et felles mål.

Sammen med søsterselskapene WeTell og Webdays, som lever henholdsvis innhold og nettsider, skal alle samarbeide med kunden for å levere et best mulig sluttresultat.

– Vi skal alltid sitte på samme side av bordet som kundene våre. Med det mener jeg at vi i Evolve alltid skal opparbeide oss god forståelse for hvem kunden vår er, hvem kundene deres er og hvordan deres marked beveger seg. Dette danner mye av grunnlaget for strategien vi utvikler for den individuelle kunden, utdyper han.

Mange investerer feil

Fredrik understreker også at Evolve selv skal være leverandør- og produktagnostisk. Selskapet skal ikke være låst til spesifikke leverandøravtaler, men i stedet stå fritt til å ta i bruk de riktige plattformene, systemene og løsningene, som matcher kundens ønsker, krav og mål.

– Markedsføring er et dynamisk fag. Derfor er det viktig at også vi i Evolve er tilpasningsdyktige, og former vårt tilbud til hver kundes unike behov, konstaterer Fredrik.

– Mange investerer i dårlig eller feil markedsføring for sin bedrift. Evolve skal hjelpe bedriftseierne med å ta de rette valgene i markedsføringen av deres bedrift, slik at de faktisk når de målene de setter seg.

Sprer positivitet hver dag

Både tilnærmingen til kundene og de interne rutinene og prosessene i Evolve Communication er bygget opp på bakgrunn av Fredriks erfaringer, gjennom en allerede lang arbeidskarriere.

Han har jobbet med salg hele livet – innen alt fra helsekost til kopimaskiner til industrimateriell – og har spesialisert seg på annonsering og markedsføring siden 2005. Han har lært like mye av det som har funket som det som ikke har funket, og det er Evolves kunder og ansatte som nå drar nytte av alle erfaringer han har gjort seg på veien.

– Det viktigste jeg har tatt med meg er dette med å spre positivitet. Det heter seg at man høster hva man sår, og derfor velger jeg å spre så mye positivitet som jeg kan. Du får så utrolig mye igjen for å se det positive i en situasjon, uavhengig av hvor ubetydelig det måtte fremstå der og da. Selv et lite positivt resultat gir ringvirkninger, dersom det spres og feires, forklarer han entusiastisk.

Denne positiviteten bidrar til å skape bedre resultater, og gir ansatte et trygt miljø der de kan styre tankesettet underveis i prosjekter, prøve og feile og finne frem til de beste løsningene for kundene.

– Foruten det rent praktiske, så er jo min viktigste jobb i Evolve å skape en vinnerkultur. Det gjør vi ved å fokusere på å være et velfungerende og sømløst team som utretter store ting for kundene våre.

Stolt av Evolves utviklingsfond

Selv om man kommer langt med positivitet, er det naturligvis flere faktorer som spiller inn når man skal skape en bedrift som kan tilby gode resultater for kundene, og et godt arbeidsmiljø for de ansatte.

Én særskilt viktig faktor er personlig utvikling.

– Jeg er veldig stolt av utviklingsfondet vårt, som alle ansatte har tilgang til. Dersom noen ønsker å tilegne seg ny kunnskap seg på eget initiativ, kan de søke om tilskudd til både personlig og profesjonell utvikling. Det er en selvfølge for meg at vi skal legge ting til rette, både praktisk og økonomisk, når noen hos oss ønsker å bli enda bedre på det de gjør. Vårt mål er at alle ansatte skal være en bedre utgave av seg selv den dagen de går videre fra selskapet, enn den dagen de går inn, bedyrer Fredrik.

For å bygge opp under denne utviklingen, samt forbedre den interne kommunikasjonen, har Evolve har blant annet sendt flere av de ansatte på lederutviklingskurs, hatt interne temadager og fått besøk av eksterne foredragsholdere.

Følelsen av å lykkes sammen

På spørsmål om hva som er aller viktigst for ham i arbeidshverdagen, kommer svaret fra daglig leder kontant: Å lykkes sammen.

– Følelsen av å lykkes sammen, enten det er små eller store mål vi når, er så utrolig deilig. Det er én ting å lykkes på egen hånd. Men det er noe helt annet å se at maskineriet fungerer, og at vi ved å samarbeide, hjelpe hverandre og utnytte den enkeltes kompetanse kan skape noe helt spesielt for kundene våre. Det er god nok grunn i seg til å investere den tiden og de ressursene som kreves for å skape og ivareta et positivt tankesett, og et godt og utviklingsfokusert arbeidsmiljø, understreker Fredrik.

– Jeg fikk høre fra en tidligere kollega, at dersom du tar vare på dine ansatte, tar de ansatte vare på kundene dine. Det er noe jeg jobber for å opprettholde hver eneste dag, og det må være den absolutt beste måten å skape positivitet og motivasjon på jobb, avslutter han.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: