Tilpass din annonse til Facebook

Facebook har i mange år vært en av de aller største plattformene blant sosiale medier. I dag er fortsatt de blant plattformene med flest brukere, selv om demografien blant aktive brukere nok har forandret seg. Her skal vi utforske hva som er viktig når du skal markedsføre din bedrift på Facebook via annonser.

I 2022 rundet plattformen Facebook 1,9 milliarder daglig aktive brukere på verdensbasis og 2,2 millioner brukere i Norge. Med en så stor oppslutning sier det seg selv at det er en mulighet for å markedsføre bedriften din, som du ikke bør gå glipp av. Tidligere så vi en stor oppslutning av unge brukere på plattformen, men i de siste årene har dette endret seg.

I dag opplever vi at gjennomsnittsalderen på de aktive daglige brukerne øker. Med en eldre aldersgruppe, kommer også mer beslutningsmyndighet, og mottakelighet for budskap mer rettet mot salg og reklame. Ønsker du å øke engasjementet rundt markedsføringen din i sosiale medier, er dette en av kanalene som gjør det enkelt for dine kunder å samhandle med deg som bedrift.

Vi tok en prat med Markus Wikstrøm, som daglig jobber med annonsering på Facebook for våre kunder. Han kan fortelle om et rekke viktige tips og triks du bør ta med deg, dersom du skal annonsere på Facebook.

Test alt, alltid

Når du har kommet så langt at du er klar for å publisere annonsene dine på Facebook, er det en ting du alltid bør ha i bakhodet. Du er nødt til å kjøre tester på annonsene dine. Selv med alle verktøy og hjelpemidler som er tilgjengelig i dag, er det umulig å fastslå nøyaktig hvilket budskap og hvilken form som vil være en suksess blant ditt publikum.

– Testing vil alltid være viktig. Det er heller ikke slik at det som har fungert tidligere vil fortsette å fungere i fremtiden. Derfor er det viktig å kjøre jevnlige tester, slik at du ikke går glipp av potensiale, forteller Markus.

En bedrift kan ha publisert annonser med stor suksess. Så kommer det et skifte i målgruppen, eller en lansering av et nytt produkt, og de tidligere annonsene fungerer ikke på samme måte lenger. Da er det viktig å ha en plan for å utvikle annonseringen videre. Ta en kikk på målgruppen din, legg merke til hvilke attributter ved annonsene som har fungert tidligere, men ikke sett deg fast i dette.

Kanskje er det bare en tekst som bør endres, eller kanskje du bør gå fra foto til film i annonsene, for å virkelig engasjere publikum. En ting du bør være forsiktig med å gjøre, er å se til konkurrenter eller andre bedrifter. Dette er noe vi også har stort fokus på i Evolve. Selv om en inngang fungerer godt for en bedrift, er det ikke slik at det nødvendigvis fungerer for en annen bedrift, selv om det er mange likhetstegn mellom de to selskapene.

Det er slett ikke alltid det samme fungerer for to bedrifter, selv om de operer i samme bransje, med samme målgruppe og i det samme geografiske området. Det vil være ulikheter i hvordan publikum oppfatter avsender basert på merkekjennskap, og ikke minst i måten selskapet kommuniserer ut til kunden, forteller Markus.

Hos oss er alle bedrifter unike, selv om de tilsynelatende leverer de samme produktene og tjenestene til sine kunder. Årsaken til det er ofte at det står ulike mennesker bak selskapene, og at de dermed får helt ulike personligheter.

Langsiktig merkevarebygging

Disse ulike personlighetene er ofte det vi kaller en merkevare. Å bygge en merkevare handler i stor grad om å holde tonen i budskapet og formidlingen konsekvent når du kommuniserer ut mot kunden. I følge Markus er dette noe av det viktigste du kan ha i bakhodet når du markedsfører på Facebook.

– Det er viktig å ikke undervurdere effekten merkevaren har på resultatene du ser i annonseringen. Derfor er det viktig å tenke på den langsiktige merkevarebyggingen du gjør, både på Facebook og i andre kanaler, når du ønsker å forbedre resultatene, forklarer han.

For å gi et eksempel på dette kan vi ta for oss vår egen bedrift, Evolve Communication. En av de viktigste budskapene vi presenterer, og som er implementert dypt inn i roten av vår merkevare, er at vi skal sitte på samme side av bordet som kundene våre. Dersom det dukket opp annonser der vi pushet salg av markedsføringstjenester, ville dette svekket vår posisjon som en kompetansepartner i øynene til våre kunder.

Å holde en rød tråd i budskapet og formidlingsmetodene dine, vil øke tilliten dine kunder har til deg. Du er konsekvent, noe som skaper en trygghet i din målgruppe på at det du tilbyr er det de faktisk mottar. En langsiktig merkevare kan ta tid å bygge opp, men det gir en utrolig stor avkastning, og bør som Markus forklarer, ikke undervurderes.

Tilpasning av annonseringen på Facebook

Det er en del ting du bør tenke på når du skal tilpasse annonseringen din på Facebook, og her har vi laget en liten oversikt over de aller viktigste punktene. Ta deg gjennom denne listen som en liten huskeliste, eller sjekkliste. På denne måten, vil du minimere de fallgruvene du kan møte på underveis.

A/B-test av annonser

A/B-testing går ut på å teste to eller flere annonser opp mot hverandre for å se hvilke annonser som får best resultat. Her gjelder det å være bevisst på hvilke forskjeller det finnes mellom de ulike. Det fungerer aller best dersom forskjellene er minimale og konsentrert rundt et aspekt ved annonsen som overskrift, bilde eller tekst.

Ulike overskrifter

Forsøk å lage tre ulike annonser med tre ulike overskrifter, dersom du er usikker på hvilken som fungerer best. Etter en gitt periode, kan du se på aktiviteten de ulike annonsene har generert for å beslutte hvilken som fungerte best. Ønsker du å forske enda mer på flere ulike overskrifter, kan du kjøre flere A/B-tester på dette.

Ulike hovedtekster

På samme måte som med overskrifter kan du teste ulike hovedtekster i annonsen, ved å lage opp flere annonser med ulik tekst. Her kan du variere på tak og tonefall, lengde eller budskap som du ønsker.

Bilder eller videoer

Et bilde sier mer enn tusen ord, men en video kan ofte gi enda bedre resultater enn et bilde. Hva du velger å bruke bør være basert på resultatene det oppnår over preferanse, og dette kan du enkelt avdekke ved å kjøre A/B-tester på annonsene dine.

A/B-tester på målgrupper

Det er heller ikke bare innholdet i annonsen du kan teste underveis. Målgruppene som skal se annonsen, bør også testes mot budskapet og designet. Her kan du teste helt ulike målgrupper, og du kan gjerne benytte deg av en kombinasjon av flere målgrupper på samme annonse.

Merk deg også at både kalde og varme målgrupper, samt lookalike-målgrupper kan være spennende muligheter å utforske opp mot annonsene dine. Ulike interessemålgrupper kan også kombineres og utforskes i stor grad. Her er det viktig å ikke gå ut i fra at en gruppe har mer eller mindre interesse av et budskap enn en annen. Resultatene kan overraske deg, og det er akkurat disse aha-opplevelsene vi leter etter.

Tilpass budskap og CTA basert på hvem du snakker til

CTA, eller call to action, bør appellere til den som ser annonsen. Hvem som ser annonsen er det du som setter rammene for. Derfor er det viktig at du tilpasser både call-to-action-knappen og budskapet i annonsen til den som skal se den. Det nytter ikke å bruke komplisert fagspråk og uttrykk til en kunde uten faglig bakgrunn, og det kan virke useriøst å bruke for lett språk til målgrupper med tung faglig bakgrunn.

Vet kunden hvilket produkt du selger?

Det er vanskelig å selge et produkt til en målgruppe dersom de ikke på forhånd vet hva dette produktet er. Derfor er det viktig at du på forhånd, eller direkte i tekst, bilde eller overskrift informerer kunden om hvilket produkt du selger. Kan du tilby flere produkter, kan det være fordelaktig om du tilpasser produktet du viser frem til målgruppen din.

Bruk direkte språk for å treffe målgruppen

Det er en fordel at publikummet ditt treffes av budskapet ditt. Ikke bare at de har en interesse for det du har å fortelle, men at de forstår at du snakker direkte til dem. Derfor kan du med fordel implementere ord og uttrykk som appellerer til disse målgruppene. Dette kan du gjøre ved å nevne stedsnavn, dersom du henvender deg til en geografisk begrenset målgruppe.

Sørg for å ha gode konverteringshendelser på kampanjen

For at du skal kunne lese av nøyaktige resultater av annonsene du publiserer er det viktig at du har gode og relevante konverteringshendelser lagt inn på kampanjen. I tillegg er det viktig at du sørger for at hendelsene dukker opp ofte nok til at Facebook klarer å spore hendelsene, slik at du oppnår den fordelaktige datalæringseffekten. Dette vil du klare å oppnå ved å publisere gode annonser som treffer riktig målgruppe.

Et eksempel på en konverteringshendelse kan være antall visninger, antall klikk på annonsen, antall salg sendt fra annonsen eller engasjement på selve annonsen.

Velg riktig landingsside med riktig innhold og budskap

Et mål for annonsen din bør være at flest mulig klikker seg inn fra annonsen til nettsiden din. Her har du forhåpentligvis lagt opp en landingsside som er tilpasset innholdet i annonsen. Husk også at du kan lage flere annonser som tar den som klikker seg inn på annonsen inn på samme landingsside.

Ønsker du å selge dekkskifte til bilførere i Vestfold, er det avgjørende at de kommer inn på en landingsside som forteller dem mer om dekkskifte for bilførere i Vestfold, og gir dem muligheten til å booke en time til dekkskifte på et verksted i Vestfold. Møter brukeren her på en nettside som selger bruktbiler, vil hele bedriften ofte lide av dette.

Ha også i bakhodet at kvaliteten på innholdet på disse sidene er avgjørende for om den potensielle kunden gjennomfører et kjøp eller ikke. Tilpass gjerne siden til å inkludere både besøkende som fortsatt samler informasjon før gjennomføring av kjøpet, og ikke minst de kjøpeklare kundene.

Kjør en A/B-test landingssiden

Det er ikke uten grunn at vi sier “test alt, alltid”. Selv landingssiden du tar de besøkende inn på bør gjennomgå en A/B-test for å sikre best mulig resultat. Kanskje er bør du foreta deg noen endringer på innholdet på nettsiden, kanskje er ikke bestillingsskjemaet tilgjengelig nok for alle besøkende, eller kanskje det er enda mer effektive måter å få kundene kjøpeklare på, kun ved små endringer på landingssiden.

Sporing av brukerne fra annonse til fullført kjøp

Sporing har vært et hett tema for mange etter iOS 14 ble lansert. For å bedre sporingen kan man som kjent sende nettstedshendelser direkte fra serveren din til pixel, gjennom API for konverteringer. Likevel kan man oppleve at man ikke har nøyaktig sporing.

En måte å få tildelt riktig mengde konverteringer til Facebook er å gi de som handler gjennom Facebook annonsen unike koder. Om du kjører en rabattkode ut til kundene dine, kan du gi de som kommer gjennom Facebook en unik rabattkode for å være sikker på kilden til salget. Her får du også en innsikt i hvor nøye pixelen er i stand til å spore salgene du får gjennom Facebook.

Snakk til de du ønsker å treffe

Uansett hvilke plattformer du ønsker å treffe kundene dine på, er det tre ting du bør ha i bakhodet. Hvem er du? Hva formidler du? Hvem skal du treffe med annonsen? Dersom du treffer godt på disse, samtidig som du husker å kjøre A/B-tester på alle aspekter av annonsene dine, bør du oppnå svært gode resultater.

Synes du dette er for tidkrevende eller komplisert, kan du gjerne ta kontakt med Markus, Henriette eller Odd Marius som jobber med dette daglig for våre kunder i Evolve Communication. Her kan du hente råd, hjelp og muskler til praktisk gjennomføring dersom dette er fordelaktig for deg. Vi brenner for å finne riktig løsning for din bedrift, for hos oss er ingen like og vi gir oss ikke før dine resultater peker i riktig retning.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: