Landingssider - Få flere henvendelser på nettsiden

Du kan oppleve mye trafikk inn til din nettside, men hvor mange av de besøkende er det som faktisk utfører en handling? Vi i Evolve Communication kan hjelpe deg med optimalisering dine landingssider for å øke din konverteringsrate. Ta kontakt for en uformell prat, så ser vi på løsninger sammen med deg.

Landingssider - Få flere henvendelser på nettsiden

Du kan oppleve mye trafikk inn til din nettside, men hvor mange av de besøkende er det som faktisk utfører en handling? Vi i Evolve Communication kan hjelpe deg med optimalisering dine landingssider for å øke din konverteringsrate. Ta kontakt for en uformell prat, så ser vi på løsninger sammen med deg.

Hva er en landingsside?

En landingsside er en side laget spesifikt rettet mot markedsføring av sine produkter eller tjenester. Det er her de besøkende “lander” når de klikker på en Google-annonse, en lenke som peker til landingssiden, eller ved at søkemotoren rangerer landingssiden høyest i et organisk (ikke betalt) søk.

Fordeler med landingssider

Å ha flere landingssider på nettsiden din gjør at du vil oppnå en bedre konverteringsrate, ved økning i antall henvendelser, salg, påmeldinger eller andre ting du ønsker å oppnå med nettsiden.

Dersom du annonserer for et spesifikt produkt eller tjeneste er det aldri lønnsomt å sende de besøkende til nettsidens forside, slik at de selv må lete etter det de ønsker svar på (mest sannsynlig vil de forlate nettsiden med en gang). Derfor er det en fordel å lage landingssider som er relevant til det du annonserer for eller det potensielle kunder søker etter, med en tydelig “call-to-action” eller kontaktskjema. Dette gjør det enklere for potensielle kunder å utføre ønsket handling, slik at nettsiden din konverterer bedre.

Hvordan lykkes med gode landingssider?

En landingsside har et formål: Å konvertere besøkende til å bli leads for å skape en relasjon mellom bedriften og potensielle kunder. For å lage en landingsside som fungerer er det viktig å tenke på følgende:

1. Innholdet må være relevant

Når du lager en landingsside er det viktig å tenke på hva som er formålet med landingssiden, hva du ønsker at brukerne skal utføre, hvordan de fant deg og hva de forventer å finne inne på landingssiden. Innholdet på landingssiden skal møte de besøkendes forventninger til det de ønsker å finne svar på. Dersom innholdet er relevant i forhold til hva brukerne leter etter, vil landingssiden konvertere bedre som igjen gir bedre rangering organisk (ikke betalt plassering).

2. Optimaliser dine landingssider rundt de viktigste søkeordene

For at søkemotorene skal vurdere landingssiden din som relevant og gi bedre organisk treff, er det viktig å bygge opp landingssiden rundt de mest brukte søkeordene, altså det brukerne søker mest på, som er relatert til produktet eller tjenesten. Tydeliggjør hva siden handler om ved å inkludere søkeordene i overskriften og videre på landingssiden med tekst, bilder og illustrasjoner. De viktigste søkeordene bør også få egne landingssider. For eksempel bør alle produkter eller tjenester ligge på hver sine sider.

3. Hold det enkelt

Det kan være en fordel å tenke på at de fleste som kommer inn på landingssiden skumleser tekstene. Derfor er det viktig å fremme de beste salgsargumentene og de viktigste poengene, og sørge for disse kommer godt nok frem til at de besøkende finner de. Del opp teksten i mindre avsnitt med tydelige overskrifter. Pass på at de viktigste salgsargumenter som priser, rabatter og referanser kommer tydeligst frem. Bruk også punktlister som gjør det lettere for de besøkende å lese.

Bilder, animasjoner og videoer for å illustrere tjenesten eller produktet vil også vekke brukerens interesse i større grad, fremfor masse tekst.

4. Inkluder en tydelig CTA

Fokuser på hva du ønsker at de besøkende skal utføre på landingssiden og få dette tydelig frem. Gjerne ha en call-to-action, telefonnummer eller et kontaktskjema/påmeldingsskjema så tidlig som mulig på siden din. Knappene bør skille seg ut fra resten av innholdet (farge, størrelse etc.) og ha et budskap som appellerer til kunden, for at de skal ville klikke på de. På denne måten vet de besøkende med en gang hva som er neste steg, samt hvordan de skal komme i kontakt med deg.

5. Landingssiden må være responsiv

De fleste leter etter en tjeneste eller produkt mens de er på farten. Det meste av trafikken inn til landingssiden kommer altså fra mobile enheter. Det er derfor viktig at landingssiden er responsiv for å beholde på denne trafikken. Les mer om responsivt design her.

6. Landingssiden må lastes opp raskt

Hastigheten på landingssiden din har stor betydning for om den vil generere salg eller ikke. Statistikken viser at 40% av potensielle kunder vil forlate siden dersom den bruker over 3 sekunder på å lastes opp. For å forhindre for lang lastetid bør du ta en vurdering på hvilke elementer som er viktig å ta med og eliminere det som er mindre viktig.

7. A/B-testing for et optimalt resultat

Alle har forskjellige meninger om hvordan landingssiden bør være bygd opp for at den skal konvertere mest mulig. Den eneste måten å finne ut hvilken løsning som fungerer best er ved A/B-testing.

Ved A/B-testing tar du utgangspunkt i hvordan landingssiden opprinnelig er bygd opp (A), for så å lage en annen variant (B) av siden. Her kan du teste med ulike overskrifter, bilder, plassering av innhold og budskap i knapper. For så å samle inn data på hvilken variant som konverterer best. Det kan være en fordel å endre på et element om gangen, for å se hva som fungerer og ikke fungerer.

Ønsker du flere henvendelser på nettsiden din?

Vi i Evolve Communication kan hjelpe deg med optimalisering dine landingssider for å øke din konverteringsrate. Ta kontakt for en uformell prat, så ser vi på løsninger sammen med deg.

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Fleksible. Brukervennlige. Responsivt.

Hva er viktig for en god nettside?

Responsivt design

At en nettside er responsiv betyr at den er tilpasset alle enheter og skjermstørrelser, hvor brukeren av nettsiden vil kunne få tilgang til det samme innholdet på mobil og nettbrett som på pc.

Landingssider

Å ha flere landingssider på nettsiden din gjør at du vil oppnå en bedre konverteringsrate, ved økning i antall henvendelser, salg, påmeldinger og annet du ønsker å oppnå med nettsiden.

Utviklingsprosessen

Vi samarbeider med deg for å lage en nettside som er engasjerende, brukervennlig og styrker din bedrift. Det er viktig for oss å få god kunnskap om virksomheten, slik at du får den best mulige løsningen.