En landingsside er en side laget spesifikt rettet mot markedsføring av sine produkter eller tjenester. Det er her de besøkende “lander” når de klikker på en Google-annonse, en lenke som peker til landingssiden, eller ved at søkemotoren rangerer landingssiden høyest i et organisk (ikke betalt) søk.
Å ha flere landingssider på nettsiden din gjør at du vil oppnå en bedre konverteringsrate, ved økning i antall henvendelser, salg, påmeldinger eller andre ting du ønsker å oppnå med nettsiden.
Dersom du annonserer for et spesifikt produkt eller tjeneste er det aldri lønnsomt å sende de besøkende til nettsidens forside, slik at de selv må lete etter det de ønsker svar på (mest sannsynlig vil de forlate nettsiden med en gang). Derfor er det en fordel å lage landingssider som er relevant til det du annonserer for eller det potensielle kunder søker etter, med en tydelig “call-to-action” eller kontaktskjema. Dette gjør det enklere for potensielle kunder å utføre ønsket handling, slik at nettsiden din konverterer bedre.
En landingsside har et formål: Å konvertere besøkende til å bli leads for å skape en relasjon mellom bedriften og potensielle kunder. For å lage en landingsside som fungerer er det viktig å tenke på følgende:
Det kan være en fordel å tenke på at de fleste som kommer inn på landingssiden skumleser tekstene. Derfor er det viktig å fremme de beste salgsargumentene og de viktigste poengene, og sørge for disse kommer godt nok frem til at de besøkende finner de. Del opp teksten i mindre avsnitt med tydelige overskrifter. Pass på at de viktigste salgsargumenter som priser, rabatter og referanser kommer tydeligst frem. Bruk også punktlister som gjør det lettere for de besøkende å lese.
Bilder, animasjoner og videoer for å illustrere tjenesten eller produktet vil også vekke brukerens interesse i større grad, fremfor masse tekst.
Alle har forskjellige meninger om hvordan landingssiden bør være bygd opp for at den skal konvertere mest mulig. Den eneste måten å finne ut hvilken løsning som fungerer best er ved A/B-testing.
Ved A/B-testing tar du utgangspunkt i hvordan landingssiden opprinnelig er bygd opp (A), for så å lage en annen variant (B) av siden. Her kan du teste med ulike overskrifter, bilder, plassering av innhold og budskap i knapper. For så å samle inn data på hvilken variant som konverterer best. Det kan være en fordel å endre på et element om gangen, for å se hva som fungerer og ikke fungerer.
Vi i Evolve Communication kan hjelpe deg med optimalisering dine landingssider for å øke din konverteringsrate. Ta kontakt for en uformell prat, så ser vi på løsninger sammen med deg.
Hva er viktig for en god nettside?
At en nettside er responsiv betyr at den er tilpasset alle enheter og skjermstørrelser, hvor brukeren av nettsiden vil kunne få tilgang til det samme innholdet på mobil og nettbrett som på pc.
Å ha flere landingssider på nettsiden din gjør at du vil oppnå en bedre konverteringsrate, ved økning i antall henvendelser, salg, påmeldinger og annet du ønsker å oppnå med nettsiden.
Vi samarbeider med deg for å lage en nettside som er engasjerende, brukervennlig og styrker din bedrift. Det er viktig for oss å få god kunnskap om virksomheten, slik at du får den best mulige løsningen.