Responsiv og brukervennlig nettside

Evolve Communication er opptatt av at alle nettsider skal ha et responsivt design og utvikler din nettside etter mobil først-prinsippet. – Med mobiltilpasning av bilder, meny og innhold. Vi tester løsningene underveis slik at vi er sikre på at alt innhold fungerer og ser bra ut på alle skjermer og enheter. Har du behov for ny nettside? Ta kontakt for en uforpliktende prat.
Responsivt design - Nettside tilpasset pc, mobil og nettbrett

Responsiv og brukervennlig nettside

Evolve Communication er opptatt av at alle nettsider skal ha et responsivt design og utvikler din nettside etter mobil først-prinsippet. – Med mobiltilpasning av bilder, meny og innhold. Vi tester løsningene underveis slik at vi er sikre på at alt innhold fungerer og ser bra ut på alle skjermer og enheter. Har du behov for ny nettside? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Hva er responsivt design?

At en nettside er responsiv betyr at den er tilpasset alle enheter og skjermstørrelser, hvor brukeren av nettsiden vil kunne få tilgang til det samme innholdet på mobil og nettbrett som på pc. Innholdet skal være like ryddig og brukervennlig på alle enheter for å oppnå en optimal opplevelse av nettsiden. Det vil si at tekst, bilder og lenker/knapper må kunne tilpasses mobile enheter ut i fra lesbarhet og klikkbarhet.

Fordeler med responsivt design

Det finnes flere grunner til at du bør prioritere å lage et responsivt design på nettsiden. De fem viktigste grunnene er:

  1. Responsive nettsider er fleksible. De vil fungere på alle enheter, uavhengig av skjermstørrelse.
  2. Det er brukervennlig og forhindrer at kunder forlater nettsiden din til fordel for en konkurrent. Responsive nettsider gjør at brukeren kan problemfritt navigere seg rundt på nettsiden, uten å måtte zoome inn og ut eller scrolle sidelengs.
  3. En nettside som er responsiv er enkel å tilpasse. Du kan oppdatere designet selv ut i fra hvordan du ønsker at det skal se ut på mindre skjermer.
  4. Det er kostnadseffektivt. Du trenger kun å forholde deg til én enkelt nettside. Dette gjør det billigere å utvikle og vedlikeholde, da du slipper å forholde deg til en egen mobilside.
  5. Bedre plassering i søk. Google favoriserer mobilvennlige sider og gir responsive nettsider en høyere plassering enn de som ikke er det.

Bedre plassering i søk med responsivt design

Google premierer nettsider som er mobilvennlige med bedre plassering i søk, enn de som ikke er det. For å avgjøre om en nettside er responsiv eller ikke, har Google følgende kriterier:

  1. Innholdet må være tilpasset alle skjermer. En bruker skal måtte unngå å zoome inn og ut eller scrolle sidelengs på mobile enheter.
  2. Bruk av Flash og andre funksjoner som ikke støttes av mobile enheter må unngås. Husk også at automatisk avspilling av video kan sluke mobildataen til kunden.
  3. Teksten skal være lesbar. Unngå for liten skrifttype og liten kontrast mellom tekst og bakgrunn.
  4. Knapper og linker må være klikkbare. Ha god nok avstand mellom knappene og linkene dine, slik at de er lett å klikke på mobile enheter.

Hvordan lykkes med responsivt design?

“Mobile first”

Mobile first” (mobil først-prinsippet) handler om at du i utvikling av en nettside eller applikasjon, tenker hvordan det vil se ut på små skjermer før store skjermer. Istedet for å designe nettsiden for desktop (pc) og prøve å få den til å passe til mobiltelefon, bør du følge mobil først-prinsippet og lage en nettside som tilfredsstiller mobilbrukernes behov først.

Tidligere brukte Google å indeksere sider etter «desktop» versjonen av innholdet på en nettside. Nå får de fleste brukere tilgang til Google søk via en mobilenhet og Googlebot indekserer hovedsakelig etter mobil først-prinsippet. De bruker altså det de refererer til som en smarttelefonagent for å se om nettsiden har et responsivt design.

Over halvparten av trafikken kommer fra mobile enheter

I dag er det blitt mer og mer vanlig å besøke nettsider via mobil fremfor en vanlig pc. Statistikken viser at over 70% av trafikken på nett kommer fra mobile enheter. Enten man er
hjemme, på jobb eller på farten er det lettere å lete etter produkter og tjenester ved å benytte seg av mobiltelefonen.

De fleste bruker mobiltelefonen i dag til å finne frem til informasjon, og har et behov for å finne denne informasjonen raskt og enkelt. Dette betyr at man bør holde innholdet på nettsiden enkelt og kun presentere de viktigste elementene. Samtidig bør du eliminere det som ikke er like viktig fra nettsiden din, for å forhindre unødvendig forstyrrelser for kunden.

Responsiv og brukervennlig nettside fra Evolve Communication

Har du behov for ny nettside som som er responsiv og brukervennlig? Fyll ut skjema for en uforpliktende prat.

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Fleksible. Brukervennlige. Responsivt.

Hva er viktig for en god nettside?

Responsivt design

At en nettside er responsiv betyr at den er tilpasset alle enheter og skjermstørrelser, hvor brukeren av nettsiden vil kunne få tilgang til det samme innholdet på mobil og nettbrett som på pc.

Landingssider

Å ha flere landingssider på nettsiden din gjør at du vil oppnå en bedre konverteringsrate, ved økning i antall henvendelser, salg, påmeldinger og annet du ønsker å oppnå med nettsiden.

Utviklingsprosessen

Vi samarbeider med deg for å lage en nettside som er engasjerende, brukervennlig og styrker din bedrift. Det er viktig for oss å få god kunnskap om virksomheten, slik at du får den best mulige løsningen.