3 enkle steg til god annonsering på Amazon

Annonsering på Amazon

For deg som nå sitter å lurer på hvorfor vi i Evolve plutselig skriver om amerikanske IT selskaper, er det nå viktig å spisse ørene, eller øynene i dette tilfellet. Amazon har kommet til Norden, og som en av verdens største plattformer for nettsalg, er det helt avgjørende at du er klar når det smeller. Heldigvis er vi godt forberedt, og her gir vi deg et innblikk i ting som er kjekt å vite før du annonserer på Amazon, i tre enkle steg.

I denne artikkelen tar vi en nærmere kikk på tips til markedsføring gjennom Amazon Ads. Vi forteller deg hvilke tips og triks som har fungert på det amerikanske markedet, og hva vi mener du bør ta med deg fra annonseringen du har gående i dag, og vi prøver å gjør alt så smertefritt som mulig!

Hva er Amazon?

Amazon ble i 1994 startet opp som en online bokhandel. I dag selges stort sett alt du kan tenke deg på plattformen, fra møbler og interiør, hobbyartikler, mat og husholdningsartikler, elektronikk og mye mer. Det er per i dag blant de største selskapene i verden og det er skrevet egne bøker om selskapet som startet som en bokhandel.

I 2020 omsatte Amazon for 915 milliarder kroner på 90 dager, noe som er nok til gi de fleste gåsehud, og et godt bilde på hvor utrolig store Amazon nå er.

I følge et studie av to tusen Amazon-kunder, gjennomførte nesten halvparten av kundene minst 15% av alle personlige innkjøp på Amazon, og 23% unnagjorde mer enn halvparten av alle personlige innkjøp på Amazon.

Basert på forskning er det viktigste som driver kundene til Amazon prisen (82%), lave fraktkostnader (70%), positive produktomtaler (57%) og fleksibel returavtale(49%).

Amazon the everything store

Hvordan fungerer Amazon?

Plattformen fungerer ved at du som driver nettbutikk lager en “hjemmeside” på Amazon hvor du kan selge produktene dine. Dette passer både for privatpersoner med en liten bedrift og produksjon, samt for større, mer etablerte bedrifter. Det er to hovedalternativer for drift av nettbutikk på plattformen til Amazon.

FBA er det første alternativet og betyr enkelt sagt at du benytter deg av Amazon til å selge produktene dine. Da oppbevarer Amazon de fysiske produktene i sine lager, tar ansvar for distribusjon, kundeservice og salg av dine varer, og du henter fortjeneste uten å måtte engasjere deg nevneverdig i denne prosessen.

FBM betyr på en annen side at du beholder distribusjon, lager og kundeservice selv. Her har du både full kontroll, men også alt ansvar for drift og salg av dine produkter. Dette kan nok være et bedre alternativ for mindre bedrifter, som ikke er avhengig av å oppbevare store mengder produkter eller sende store forsendelser verden over.

I følge statista.com besøkte hele 214 millioner brukere nettsiden til Amazon i løpet av en måned, og det er nå beregnet at iløpet av 2021 kommer denne plattformen til å være tilgjengelig på det norske markedet. Selskapet valgte å gå inn i Norden gjennom å etablere seg i Sverige før de går videre til de andre landene.

Hvordan skal du enklest mulig ta utnytte av denne voldsomme oppslutningen rundt plattformen? Hvordan er det smart å annonsere mot et så internasjonalt publikum, og hva vil du bli nødt til å tilpasse deg på? La oss ta en nærmere kikk på hva inntoget av verdens mest verdifulle selskap vil si for deg og din nettbutikk.

 

Din plattform på Amazon

Det er ikke lenger et spørsmål om du skal markedsføre på Amazon eller ikke. Per i dag er ikke Amazon lansert i Norge enda, noe som betyr at du enda har tid til å forberede din annonsering.

Det er nemlig noen grep du bør ta før du setter i gang med annonsekampanjer og markedsføring på en helt ny plattform. Vi har samlet noen gode tips til prosessen og overgangen til den gigantiske plattformen under.

Her tar vi utgangspunkt i tre deler av prosessen. Den første er hvordan du skal etablere deg, gjennom planlegging og forberedelser før oppstart, den andre er om merkevarebygging i oppstarten og deretter den tredje delen om optimalisering og videreutvikling underveis i prosessen.

Steg 1: Hva bør du tenke på før du etablerer deg på Amazon?

Før du starter på annonsering og design av nettside, er det en god ide å ta en kikk på andre områder av plattformen. Bli kjent med hvordan brukergrensesnittet ser ut for kundene dine, og test ulike funksjoner for å se eventuelle utfordringer du er nødt til å ta hensyn til.

Dette kan være små enkle ting som bildeplassering eller fargevalg, eller mer omfattende inngrep som hvilke produktkategorier det er lurt å velge, eller hvilket språk du skal annonsere på. La oss også kikke på et par andre områder det er lurt å starte med før du etablerer deg.

KPI og mål

Sett deg mål for hva du ønsker å få ut av markedsføringen din, og dermed dine KPI’er som rett og slett er standarder for ulike områder, som du ønsker at din bedrift skal oppnå. Dette blir dermed sammenlikningspunktet ditt når du analyserer resultatene du oppnår med din markedsføring.

En KPI for ditt selskap kan være å selge 50 produkter, eller få 400 besøkende til din side per måned. Da er det lett å se om du gjør det bra eller dårlig og – avhengig av hvilke mål du har satt deg – hva som må endres eller forbedres.

Målgruppeanalyse

Det er også viktig at du tar tiden til å bli godt kjent med målgruppen du ønsker å treffe. Ifølge en kundeundersøkelse er de mest ivrige besøkende i aldersgruppen 27-40. Har du produkter tilpasset en spesifikk gruppe mennesker, som for eksempel hjemmeværende mødre, kan tiden mellom 08.00 og 16.00 være en god tid å markedsføre mot denne gruppen på

Søkeordsanalyse

En annen prosess det er lurt å starte tidlig med er søkeordsanalyse. Hva søker dine kunder på når de ønsker å finne dine produkter? Er du tilgjengelig på disse søkeordene? Her er det altså like viktig med positive eller normale søkeord, som negative søkeord.

Negative søkeord er ord du ikke ønsker at skal forbindes med din bedrift. Dette trenger ikke være negativt ladde ord, men det kan være produkter du ikke tilbyr, eller andre merker som er dine konkurrenter. Disse søkeordene kan du selvsagt analysere deg frem til på egenhånd, men det er også et enkelt lite triks som kan gi deg dette.

Finn frem listen over søkeord du er tilgjengelig på, og som kundene dine treffer deg på. Bla deg deretter frem til de søkeordene du tjener minst på, og legger til disse som negative søkeord. Negative søkeord er egentlig bare søkeord du ikke tjener penger på, men som fortsatt genererer kostnader for deg.

Selger du planter ønsker du kanskje å dukke opp når kunder søker “inneplanter”, “store planter” eller “friske blomster”, men ikke dersom de søker på “kunstige planter” eller “plast planter” nettopp fordi du ikke selger disse produktene. Kundene dine vil gjerne bli skuffet fordi du ikke har det de leter etter, fremfor å bli imponert over det du har.

Bruk og gjerne søkeord med lang hale for å lokalisere kjøpere med sterk intensjon om å kjøpe nøyaktig det produktet. Jo mer spesifikt du kan gjøre søkeordet, jo høyere sannsynlighet er det for at personen du treffer er ferdig med undersøkelsesstadiet og ønsker å kjøpe det produktet som passer dem best.

Steg 2: Hva bør du tenke på under oppstarten på Amazon?

Nå er det viktig at du snur tankegangen og har fokus på hva du ønsker at du skal representere for kundene dine. Merkevarebygging er en svært viktig del av nettsalg, ettersom du selger mer enn bare produkter til kunden, du selger også deg selv.

Merkevarebygging

Merkevarebygging går i stor grad ut på å skape en personlighet kundene dine får et forhold til. Det er mange måter å bygge merkevare på, og det trenger ikke være vanskelig og komplisert. Lag deg en logo som representerer deg og din bedrift, og gjerne også hva slags produkter du tilbyr.

Merkevarebygging har nylig blitt et større fokus for mange bedrifter. Et studie fra 2020, peker på en svært stor vekst i investering i merkevarebygging kvartalsvis i 2019. Her kommer det frem at mengden ressurser som ble flyttet fra direkte salg til merkevarebygging økte fra 26% i første kvartal i 2019 til hele 60% i fjerde kvartal samme år.

Design

Designet ellers er det lurt å holde nøytralt, slik at det er lett for kunden å se hva du selger. Dersom produktene dine drukner i et rotete design eller en dårlig struktur kan du heller ikke vente at kundene dine lett finner frem.

Designet skal også representere merkevaren din. Det er en fordel om det står godt til logoen din og den generelle stilen du har valgt å gå for, da design ofte er noe kunder lett knytter opp til merket. Du kan selv tenke på formen og fargen på innpakningen av maten til McDonalds, eller andre kjente merkevarer.

Strukturer dine sider på Amazon

Start med å lage en spennende og optimalisert side på Amazon, slik at dine kunder enkelt kan la seg begeistre av dine produkter.

La oss starte på toppen. Øverst på siden finner du en banner, der du har muligheten til å legge inn et bilde med logoen din på, og noe som lokker kunden videre nedover siden din, for å se produktene.

Ta utnytte av FOMO. Legg inn små teasere hele veien som gjør det slik at kundene dine ikke klarer å gå videre før de vet hva du la inn nedenfor. Dette kan være bilder som viser noe av produktet, delte overskrifter eller andre visuelle hjelpemidler.

Bruk alltid CTA, også kalt call-to-action eller handlingsoppfordringer. Det er viktig at kunden har en handlingsknapp i nærheten dersom de ønsker å kjøpe et produkt eller kontakte deg for å stille spørsmål. Dersom dette alltid er lett tilgjengelig for kunden er sannsynligheten for at de bruker den, større.

Bruk bilde og video for å engasjere kundene dine. Det er ofte lettere å bli engasjert av en kul video med spennende musikk enn av en tekst. Vi mennesker er også veldig glad i å vite hva andre synes om det vi kikker på. Derfor er det fordelaktig her, som andre steder at du bruker mennesker i filmene og bildene dine.

Dette er også viktig på nettsiden din og amazon-profilen din forøvrig. Bruk tidligere erfaring, omtaler og anmeldelser. Som nevnt tidligere er gode produktomtaler en av de viktigste grunnene til at kundene flokker til Amazon. Det er viktig med ærlige og gode tilbakemeldinger, både for deg og for kundene dine.

Steg 3: Hva bør du tenke på når du annonserer fast på Amazon?

Nå som du har blitt litt kjent med plattformen, hvordan de ulike tingene fungerer og hvilke verktøy du har tilgjengelig er det på tide å begynne å bruke dem.

Optimalisering

Det er ikke slik at du er nødt til å bruke alt du har tilgjengelig, men rapportene og statistikken du har tilgjengelig er svært innholdsrike og kan hjelpe deg med å ta velinformerte avgjørelser.

Når du har fått samlet opp litt informasjon gjennom analyseverktøy er det viktig at du setter deg godt inn i resultatene du har oppnådd, og statistikken du har tilgjengelig. Deretter er du nødt til å gjøre det vanskeligste som finnes nemlig å gjøre endringer. Det vil antagelig være flere områder som krever endringer i starten enn når du er mer etablert.

En av de tingene du virkelig bør ha fokus på å optimalisere for underveis i prosessene, er konverteringer. Konverteringer er handlinger kundene dine gjennomfører på dine sider. Dette kan være å ringe et telefonnummer, melde seg på nyhetsbrev eller gjennomføre andre handlinger som er fordelaktig for deg og din bedrift.

Oppdatering på trender

Bruk Advanced Amazon Ads Placement Report for å holde tritt med trender. Her kan du kontinuerlig oppdatere deg på hva som fungerer, ved hjelp av analytics og statistikk fra Amazon. Som eksempel kan denne rapporten gi deg informasjon om hvilke produkter som trender, hvor på siden du tjener mest på å plassere annonsen din, hvor lenge den bør ligge og hvor mye penger du bør legge i disse annonsene.

Sponsored Brands

Når du har blitt litt varm i skjorta, er det på tide å bygge kampanjer. En av de beste løsningene til Amazon kalles Sponsored Brands og er en pay-per-click kampanje. En pay-per-click-kampanje går rett og slett ut på at du betaler per klikk du får på annonsen din.

Ved å benytte deg av Amazon Ads sin egen Sponsored Brands produktløsning, kan du enkelt bygge din egen PPC kampanje som blir vist øverst på produktsidene. Dette er ryddige og oversiktlige annonser, som grunnet plasseringen øverst på siden, fremstår som et naturlig toppvalg.

Ulike typer annonser på Amazon

Det er ikke bare på Google du kan velge mellom ulike typer annonser når du skal markedsføre bedriften din. Det er heller ikke alle typer annonser som egner seg for ulike typer bedrifter og produkter.

På Amazon kan du velge mellom forskjellige typer annonseoppsett, og du kan også tilpasse hver enkelt til deg og din merkevare. Noen produkter egner seg kanskje bedre demonstrert via video eller lyd mens andre egner seg bedre på papiret eller i mer tradisjonelle annonser. Her er en rask presentasjon av de ulike annonsetypene:

  • Sponsede produkter
    Dette er en annonse du lager selv, hvor du betaler per klikk på annonsen. Her kan du fremme utvalgte produkter du selv velger, og de vil fremstå som det beste alternativet på toppen av siden, uten å se ut som en typisk annonse.
  • Sponsede merkevarer
    Som vi tidligere var inne på er dette også en fantastisk mulighet for å etablere nye merker. Her er det fokus på merkevaren din, og består av en spesialtilpasset overskrift, logo og opp til flere produkter.
  • Sponset display
    Disse annonsene blir automatisk generert ut til kunder på plattformen til Amazon basert på kjøpsmønster, interesser og tidligere søkehistorie. Her kan du treffe målgruppen din gjennom svært gode systematiske analyser.
  • Butikker
    Dette er din personlige side for din nettbutikk. Her viser Amazon frem din butikk til potensielle kunder, noe som inkluderer produkter og merkevare.
  • Lydannonser
    Disse annonsene spilles via Alexa og alle enheter som kan bruke denne, inkludert Echo og Fire TV som også eies av Amazon. Dette går både på datamaskin og mobiltelefon.
  • Videoannonser
    Mye av det samme konseptet som med lydannonsene. Her blir annonsen din avspilt der Amazon sine tjenester er i bruk. Dette kan sammenliknes med reklamene du ser før du får opp videoen din på YouTube.

 

Er du klar for Amazon?

Avslutningsvis må man jo peke på mulighetene du får ved annonsering på denne plattformen. Ikke bare er Amazon verdens mest verdifulle selskap, men det er også utrolig tilpasningsdyktig, og er allerede godt etablert i store deler av verden.

Det er en god mulighet til å tilegne seg informasjon og erfaring om det internasjonale markedet, og finne nye markeder som passer for ditt selskap eller dine produkter, Kanskje er vinterskoene dine en kjempesuksess i Canada, helt uten at du er klar over det.

Informasjonen som ligger i databasene til Amazon er også helt unik. Dette er innsamlet data fra millioner av nettbutikker, som har hatt drift via plattformen til Amazon. Dermed er også maskinlæring noe du kan dra god nytte av.

Ha gjerne våre tips i bakhodet når du prøver deg frem på plattformen, så fort den lanseres i Norge. Planlegg godt før du starter, bli kjent med målgruppe, søkeord og plattformen, ta en kikk på design og bygg en sterk merkevare, optimaliser annonser og nettside og ikke minst velg rett annonsetype for deg og dine produkter. Lykke til!

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: