Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

3 tips for å lykkes med employer branding

Employer branding

Å sette mennesket i fokus er noe som stadig blir viktigere. Kundene dine ønsker og trenger å ha noen å relatere seg til, og din bedrift er allerede full av potensiale! Dette potensialet for å knytte tettere bånd til kundegruppen din, er du godt kjent med fra før. De kalles for ansatte, og du henter verdien gjennom employer branding.

Branding handler i stor grad om å forme det inntrykket du ønsker at kunden, eller de potensielle kundene i målgruppen din, skal ha av din bedrift. Enten du ønsker at kunden skal se på deg som et naturlig valg når de er på utkikk etter en miljøvennlig bedrift, en nyskapende og kreativ bedrift eller en inkluderende bedrift er det en fellesnevner.

For bedriften i seg selv er på mange måter kun en fiktiv konstruksjon, der en gruppe mennesker står sammen for å fremme felles verdier og visjoner, og som jobber mot et felles mål. Det er menneskene som utgjør bedriften, som danner verdien i selskapet. Kompetansen de sitter på og erfaringen de har fått etter flere år i arbeidslivet.

Her skal vi gi deg tre gode tips til hvordan du kan utnytte menneskene som danner din bedrift, slik at du kan posisjonere deg slik du ønsker i markedet. Her er en enkel oppskrift på å lykkes med employer branding.

Employer branding – mer enn bare en kampanje

Du har kanskje lagt merke til bedrifter som benytter seg av sine ansatte når de skal markedsføre en ledig stilling, en tjeneste eller et nytt produkt. Ofte går disse kampanjene i en kortere tidsperiode, og deretter forsvinner de. Dette er ikke employer branding, men nærmere det vi vil kalle et markedsføringstriks.

Employer branding handler om å endre tankesettet både om og hos dine ansatte. Du er nødt til å ønske å bli en bedrift som har de ansatte i fokus uansett hvilke ledd det er snakk om. Dette er et valg som bør ha en forankring helt inn i ryggmargen hos din bedrift, nemlig strategien deres.

Dette skiftet er sjeldent gjort over natten, så det gjelder å ta seg tiden til å virkelig implementere og jobbe med denne merkevarebyggingen. Det første steget i riktig retning tar du ved å kartlegge hvor din bedrift befinner seg i dag. Hvilket inntrykk har dine eksisterende kunder av bedriften i dag?

Bruk god tid på å definere hvem bedriften er i dag, før dere tar steget videre til å definere hvor dere ønsker å komme. Hva ønsker dere å representere for deres eksisterende og potensielle kunder?

Ønsker dere å være den miljøbevisste bedriften? Den nyskapende bedriften? Kanskje den bedriften som har det kuleste arbeidsmiljøet eller den bedriften der sjefen alltid har døren åpen for sine ansatte?

Klikk også her for å lese om hvorfor vår kollega Markus ønsker å se mer markedsføring med mennesket i fokus!

I mange tilfeller blir konseptet “employer branding” misbrukt av bedrifter i rekrutteringsprosesser. Her skal de lokke med ulike kvaliteter arbeidstakerne setter pris på under rekrutteringsprosessene. Så fort prosessen er over, går hverdagen tilbake til det normale, og employer branding er igjen glemt.

1. Kommuniser direkte til din målgruppe

Kjennskap til egen målgruppe er helt avgjørende uansett hvilken form for merkevarebygging og markedsføring du jobber med. Dersom du ikke vet hvem du kommuniserer med, er det nesten umulig å treffe disse menneskene.

Start derfor med å kartlegge ulike variabler hos din målgruppe. Identifiser hva som engasjerer de, hvilke trender som er aktuelle og hvor de bruker sin tid og energi. Dette gir deg et bilde på hva du bør jobbe for å representere. Har du en stor andel mennesker i din målgruppe som engasjerer seg for bærekraft, bør du sikte på å bli en bærekraftig bedrift.

Det er ikke slik at det er negativt å benytte employer branding til rekruttering, for det er faktisk et av områdene der employer branding kan gi din bedrift stor verdi. Det du derimot må være nøye på, er å etablere denne typen branding som noe mer enn et triks for å få tak i spennende nye talenter.

Derfor bør du også ta med i vurderingen hva målgruppen din verdsetter av kvaliteter når de ser etter en arbeidsplass. Kanskje skal du gjøre som Google, og være en moderne arbeidsplass med stor frihet og spennende muligheter.

Har du mer behov for å satse på en bærekraftig strategi, kan du hente mye inspirasjon fra bedrifter som Tise og Finn som satser på gjenbruk. Det viktigste i dette tilfellet er at det rommer interessene og engasjementet til din målgruppe, slik at de relaterer til innholdet, verdiene og kommunikasjonen.

Uansett hva du velger, er det avgjørende at det gjennomsyrer hele bedriften på en daglig basis. Det hjelper lite om markedsavdelingen og salg har en kul og moderne arbeidshverdag dersom resterende avdelinger sitter i samme posisjon de alltid har gjort. La det være tydelig for din målgruppe at dere som bedrift jobber mot et felles mål.

2. Gjør det som trengs for at din bedrift skal få skinne

Det hjelper veldig lite om dere som bedrift kan tilby nye ansatte gode rammer, gode betingelser, et utviklet og spennende arbeidsmiljø og fantastiske kollegaer dersom det ikke kommuniseres til omverden. Ingen kunder vil heller komme løpende til en bærekraftig bedrift, dersom de ikke er klar over at den eksisterer.

En stor trend innen markedsføring, som ikke ser ut til å forsvinne, er video. Benytt denne muligheten til å kommunisere levende bilder av arbeidsmiljøet, kule arrangementer for de ansatte og kreative møter ut til de dere ønsker at skal se det.

Det er lite som er så effektivt som historier og eksempler direkte fra kilden, som i dette tilfellet er de ansatte i bedriften. La dem dele sine historier, sine beste minner, de egenskapene ved arbeidsforholdet de setter høyest, og kanskje til og med få dele litt av arbeidsdagen sin med dine kunder!

Dette er en jordnær og ærlig måte å dokumentere alle de ulike sidene av arbeidsplassen på, uten at det behøver å føles unaturlig og tvunget. Trendene tilsier at ærlighet og et lite innblikk i en ekte hverdag slår en dyr produksjon hver eneste dag. Dette er en trend alle bedrifter kan slenge seg med på, uansett størrelse på bedrift og budsjett.

Når du har fått på plass materialet handler det om å dele det ut i kanaler og på plattformer der målgruppen din befinner seg. Sosiale medier er et fantastisk verktøy for denne employer branding. Dette er kanaler der folk får være folk, noe som er viktig for å promotere nettopp dine folk.

3. Ha fokus på hvordan dere snakker om dere selv

Det er ikke bare kundene dere ønsker at skal omtale dere på en spesiell måte. Det er minst like viktig at dere intern klarer å kommunisere samme budskap. Dersom dere internt er flinke til å adoptere employer branding og representere bedriften deres utad i tillegg, er seieren komplett.

Altfor ofte er vi opptatt av hvordan andre snakker om oss, uten at vi nødvendigvis legger merke til at vi selv snakker om oss eller bedriften på akkurat samme måte. En strategiendring på dette nivået krever et skifte som starter inne i bedriften, blant de ansatte, blant partnere og leverandører og alle krefter som kommer fra bedriften.

Kun på denne måten kan dere sammen klare å dra i land employer branding og skape verdi. For det er nettopp det employer branding skal være for deg og din bedrift. Det handler om å skape verdi for flere. Gjennom å skape et godt arbeidsmiljø og en bedrift dere er stolte av, får dere ubestridte verdier i retur.

Godt arbeidsmiljø resulterer i lavere sykefravær, noe som gagner bedriften, Du vil også oppleve fornøyde ansatte som trives i jobben sin, dermed også lavere turnover. Når andre hører at dine ansatte trives så godt på jobb, tenker de automatisk høyere om bedriften selv, noe som gir et godt omdømme.

Godt omdømme lokker både arbeidssøkere og nye kunder til bedriften din, uten at du trenger å gjøre annet enn å løfte de fantastisk dyktige kollegaene du allerede har!

Høres dette ut som en sti du ønsker å gå videre på, kan vi i Evolve Communication gi deg gode råd på veien for hvordan du kan kommunisere dette skiftet ut til dine kunder og din målgruppe. Våre dyktige ansatte sitter på masse relevant kunnskap og ekspertise og har lang erfaring med markedsføring i blant annet sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan du kan bygge merkevare med dine ansatte i fokus!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: