Markedstrendene Markus ønsker seg for 2022

Markus Wikstrøm jobber i Evolve Communication sitt performance team. Han har gjennom en omfattende utdanning innen markedsføringsledelse – med en spesialisering innen digital markedsføring – opparbeidet seg en inngående kunnskap om det digitale markedet.

Gjennom å jobbe tett med kundene og resten av performanceteamet, har Markus opparbeidet seg god forståelse for markedstrendene som allerede preger 2022, Han har sett at mange trender kommer igjen fra 2021, men har likevel et ønske om å se mer av enkelte fokusområder. Her er to markedstrender Markus ønsker seg i 2022.

Trend én – Mennesker som virkemidler innen markedsføring

Den første trenden Markus ønsker å se mer i tiden fremover er at bedrifter bruker mennesker for å bygge merkevaren sin. Ved å inkludere de ansatte i bedriften i innholdet som produseres, og i annonsering og reklame utad, kan de knytte sterkere bånd til kundene.

– Den viktigste trenden jeg ønsker å se flere bedrifter ta i bruk i år, er mennesker som virkemiddel for å styrke merkevaren. Å bruke mennesker til å skape interesse for det bedriften gjør, skaper dype bånd mellom kunder og bedriften.

Det viktigste din bedrift kan gjøre er å få god kontakt med kundegruppen og målgruppen sin. Dette er langt enklere dersom du gir de noe å relatere til. Naturlig nok relaterer mennesker bedre til hverandre enn til bedriftsnavn, og bør dermed være en viktig del av merkevaren din.

– Jeg tror mange likevel undervurderer potensialet i å vise frem hvem som faktisk utgjør bedriften. Bryt gjerne ned hvem som gjør hva, legg ved bilder for å knytte ansikt til navn, presenter gjerne informasjon som hva de jobber med og hvorfor de har valgt å jobbe hos dere.

Som Markus påpeker er det alltid mennesker bak transaksjonene. Bedriften i seg selv er kun et resultat av menneskene som jobber der, så la kundene dine bli kjent med de som utgjør din bedrift. Dette skaper også en unik flyt i ethvert selskap, ettersom alle har en historie å fortelle.

– Det som blir snakket for lite om, er jo muligheten til å bruke personlighetene i bedriften til å treffe ulike segmenter på en helt unik måte. Ofte kan det å relatere til en person være nok til å skape tillit til selskapet de jobber i, noe som er en fantastisk mulighet for alle bedrifter.

For å ta i bruk de ansatte trenger du ikke lage en hel reportasje om de. Skal du annonsere et produkt og du vet at en av kollegaene dine er skikkelig gode på dette produktet, så hent inn denne personen, få en kommentar eller et sitat. Det skal ikke mere til!

Vi mennesker tilegner bedriften de kunnskapene og egenskapene vi ser hos de som jobber der, og det er svært verdifullt. Ingen er like, og det finnes så mye mer i mennesker enn den jobben man utfører. Hvis du har en engasjert og dyktig kollega, hvorfor ikke fortelle kundegruppen din nettopp dette i et innlegg på LinkedIn eller Facebook?

Trend to – Gi verdi før du krever noe tilbake

En trend som helt klart dominerte 2021 –og som vi fortsatt ser at mange bedrifter tar med seg inn i 2022 – er å gi kundene verdi før du forventer noe tilbake. Som Markus påpeker vil det å gi verdi til kunden før kontakt, være med å skape tillit samtidig som de får oppleve kompetansen dere sitter med.

– Driver du et treningssenter kan du gi kundene gode tips til hvordan de trener riktig, hvordan de bruker ulike apparater og hvilke øvelser som gir hvilke resultater – før du ber dem melde seg inn hos deg.

På denne måten får kunden tidlig et inntrykk av hvilken kompetanse du sitter på, og har de et behov for et nytt medlemskap på treningssenter vil du være den de tenker på.

Det å gi kunden en følt verdi før du krever noe tilbake, er ikke en ny trend som vi påpeker over, men det er absolutt en du bør ta i bruk dersom du ikke har gjort det tidligere. Det er en fantastisk strategi som ikke bare bygger troverdighet og lokker nye kunder til bedriften, men er noe som eksisterende kunder kan dra god nytte av.

Ny informasjon på nettsiden viser at dere ikke ligger på latsiden når det kommer til utvikling av kunnskap og at dere følger med i tiden. Aktuelle temaer er helt avhengig av bransje og målgruppe, men temaer som dreier seg rundt tjenestene dere leverer er alltid en vinner.

Velg også gjerne ulike formater, inkluder gjerne deres ansatte – som vi nevner over – eller intervju kunder dere har gode forhold til. Husk at dere bør lage dere en publiseringsplan over det dere skal legge ut av innhold, slik at dere har kontroll.

Et eksempel på hva den bør inneholde finner du her.

Evolve – din partner på markedsføring i 2022

Har du selv lyst til å implementere disse trendene i din bedrift men er litt usikker på hvordan du skal komme i gang? Ta gjerne kontakt med oss i Evolve, våre spesialister sitter klare både til å besvare dine spørsmål, og til å hjelpe deg i gang med ditt nye prosjekt.

Vi har inngående kunnskap om flere bransjer og markeder, og alltid et øye på nye trender.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: