Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Annonsering på Snapchat – Kun for de unge?

Bilde- og videodelingstjenesten Snapchat tiltrekker seg et ungt publikum. Det er derimot ikke den eneste målgruppen som befinner seg på plattformen. Ønsker du å annonsere mot en eldre aldersgruppe, er dette en svært god plattform å starte på.

Dersom du ønsker å annonsere på Snapchat er det en fordel om du har et produkt tilpasset den unge målgruppen som befinner seg på plattformen. Selv om de unge under 25 utgjør halvparten av brukerne, er de langt fra alene. Stadig flere eldre oppretter snapchatbrukere for å holde kontakt med kjente og kjære, dette er en mulighet for din bedrift.

Annonsering på sosiale medier er stadig viktigere både for store og for små bedrifter. Valg av riktig plattform blir stadig viktigere for bedrifter når de skal kommunisere med kundene og målgruppene sine. Vi har tatt en prat med vår ekspert på sosiale medier, Henriette. Her gir hun deg sine beste tips til annonsering på Snapchat.

Snapchatannonsering i tall

Ipsos gjennomfører stadig markedsundersøkelser, og kartlegger informasjon blant annet om brukere av de ulike sosiale mediene som brukes i Norge. Her er noe av informasjonen vi hentet fra en av deres undersøkelser. I første kvartal av 2021 brukte hele 47 prosent av Norges befolkning applikasjonen Snapchat på en daglig basis og 65 prosent av befolkningen har en aktiv bruker.

Av de totalt 2.695.000 brukerne i Norge, er 46 prosent menn, og 54 prosent kvinner. Aldersgruppen som bruker Snapchat mest er i dag mellom 18 og 29 år, der hele 85 prosent har en bruker. Unge kvinner er i dag den absolutt største demografien blant aktive brukere, men vi ser fortsatt at det er store muligheter for å treffe andre publikum i tillegg.

I aldersgruppen 40 til 59 år, har 69 prosent av befolkningen en aktiv bruker. Aldersgruppen 30 til 39 ligger rett under med 68 prosent brukere. Kvinner og menn mellom 30 og 59 år utgjør en svært stor del av kjøpekraften i markedet.

Stort publikum gir stor spredning

At små mange potensielle kunder befinner seg – og er aktive på Snapchat jevnlig – gir din bedrift en svært gunstig mulighet til å nå et stort publikum.

– Et stort publikum, med flere ulike demografier gir en stor spredning av annonsene dine. I tillegg har du mange kreative muligheter når du lager annonser på Snapchat, noe som gjør det enda enklere å justere budskapet til riktig målgruppe.

Utforming av annonsene du publiserer på Snapchat er et svært viktig for hvordan du oppfattes av publikummet ditt. Vi publiserte nylig en artikkel om markedstrender vår svært dyktige kollega Markus Wikstrøm ønsket å se mer av i 2022. En av trendene han trakk frem var nettopp det med å trekke mennesker inn i markedsføringen og merkevarebyggingen til bedriftene.

Les artikkelen om markedstrendene Markus ønsker å se mer av i 2022, her!

– Ved å kommunisere gjennom “selfies”, eller andre bilder og videoer fra innsiden av selskapet kan du bygge personlige forhold til målgruppen, noe som skaper troverdighet og tillit.

Det er enkelt å være kreativ med utforming av annonsene på Snapchat. Ettersom det finnes mange ulike funksjoner og trender blant brukerne på denne plattformen, er dette elementer du kan ta i bruk på dine annonser.

Stories, utforsk eller filter

Hvor annonsen vises varierer mellom de ulike sosiale mediene. På Snapchat er det hovedsakelig to ulike måter å vise en annonse på. Den kan dukke opp mellom ulike stories, eller på “utforsk”-siden der brukeren kan se organisk innhold fra andre brukere.

– Det er viktig å være kreativ og aktuell når du lager annonser. Selve annonsen kan lages som en linse, slik at du kan sette brukeren inn i en situasjon. Annonserer du for en kino, kan den som ser annonsen få på seg 3D-briller og “holde” en popcornboks.

Du kan altså lage egne filter som fungerer som en annonse. Dette vil bli liggende på samme sted som brukeren vanligvis finner filtre, og sklir dermed inn med omgivelsene. Et slikt filter kan også designes på en måte som gjør det mulig å bruke på omgivelsene. En stor fordel dersom det er noe du ønsker brukeren skal oppleve.

– Snapchat jobber kontinuerlig med nye trender, og utvikler seg i et svært høyt tempo. Derfor er det også mye som taler for at vi snart kan kjøpe produkter og tjenester også fra denne plattformen, i likhet med Instagram og Facebook.

Våre ansatte i Evolve, bruker mye tid hver eneste dag på å oppdatere seg på nye trender og på nye funksjoner som blir igangsatt av produsentene. På denne måten er vi alltid oppdatert og klare for å benytte disse i din markedsføring, dersom du ønsker vår hjelp.

Dynamisk markedsføring skaper ny motivasjon

Dynamisk markedsføring er enkelt og effektivt. Dette gjør at du kan plukke opp kunder som ikke gjennomfører kjøp i nettbutikken din, og gi de ny motivasjon for å gjennomføre kjøpet. Dette kan du også bruke dersom du ser at de fjernet produkter fra handlekurven før de gjennomfører kjøp.

– Dersom du ønsker å gjøre veien tilbake til nettsiden din så kort som mulig for kunden, finnes det en funksjon på Snapchat der du kan legge inn en snarvei til den siden du ønsker de skal besøke. Det eneste de trenger å gjøre er å sveipe opp, og de er på siden.

Ved at kunden blir sendt direkte inn på produktsider du tror de kan være interessert i, kan du øke sannsynligheten for at de gjennomfører et kjøp av dette eller lignende produkter. Ta deg tid til å bli godt kjent med målgruppen din slik at du vet hva som trigger dem.

–En annen ting som er viktig å bemerke seg er at under en forbrukerundersøkelse av U.S Murphy i 2017, beskriver halvparten av brukerne på Snapchat seg selv som impulsive shoppere. Dette vil si at de gjerne tar raske avgjørelser på innkjøp, uten at det er begrunnet i et behov.

Nå målgruppen med riktig budskap

Selv om kreativiteten skal flyte på Snapchat, er det viktig å huske at du markedsfører for å dele ditt budskap. Dersom du lar deg friste av alle mulighetene Snapchat har, er det også viktig at du husker å få frem det du ønsker å si.

Jo flere annonsører det finnes jo vanskeligere er det å skille seg ut, noe som gjelder for alle plattformer. Når det er så mange kreative verktøy tilgjengelig må du være enda mer konsekvent for at budskapet ikke skal drukne i elementer som bilder, lyd og video.

Snapchat har ikke bare et gigantisk publikum, men også svært gode tekniske funksjoner som hjelper deg med å markedsføre riktig. En av disse funksjonene er predefinerte målgrupper. Dette betyr at Snapchat på egenhånd kan sortere brukerne sine inn i grupper etter dine behov. Når du skal publisere annonsen kan du velge mellom ulike grupper.

– Alt i alt, stemmer det at Snapchat inneholder flere unge brukere enn de i høyere aldersgrupper. 50 prosent av brukerne er under 25 år, så dette er den største målgruppen, men langt ifra den eneste.

Vi i Evolve har lang erfaring med annonsering på sosiale medier, og våre ansatte holder kontroll på trendene i markedet slik at du kan konsentrere deg om å drifte din bedrift slik den trenger. Ta gjerne kontakt med oss, for å høre hva vi kan gjøre for din bedrift.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: