Åpenhet og ærlighet i kommunikasjon

Åpen og ærlighet i kommunikasjonen

Hvordan vi som bedrift kommuniserer med kundene våre utvikler seg i takt med trendene. Nå – i større grad enn noen gang – er det fokus på ærlighet, gjennomsiktighet og realiteten fremfor det perfekte. Skap sterke bånd gjennom å formidle situasjoner og utfordringer kunden kan relatere til.

Rotete hjem, barn med flekker på klærne, tidsklemma, glemte matpakker, døde planter og brune hageflekker er i langt større grad å se blant store aktører både i sosiale medier og på kommersielle blogger. Denne brutale ærligheten gjør det enklere å relatere til andres liv, for enten vi ønsker å innse det eller ikke, er livet sjeldent perfekt.

Denne trenden har nok vokst frem som en reaksjon på det jaget etter perfeksjonisme som har preget markedet i mange år. Vi har sett pene mennesker i pene klær, ryddige hjem som kunne vært i en katalog, og forbrukere har sett seg lei på å prøve å oppnå det samme. Ærlighet hos ledere er også noe som har vært i stort fokus over de siste årene.

Det er heller ikke bare kundene dine som fortjener ærlighet og åpenhet. Kollegaene dine og det generelle miljøet på arbeidsplassen vil også kunne nyte godt av en mer åpen og ærlig kommunikasjon. Samarbeidspartnere, leverandører og andre shareholdere foretrekker og krever ofte full åpenhet.

Hvordan kommunisere ærlighet til dine kunder

Situasjoner som kundene kan relatere til, er gjerne det som gir oss som bedrift muligheten til å knytte sterkere bånd til kunden. Det finnes svært få hjem som til enhver tid er strøkent, svært få mennesker som gjør alt rett og det er enda færre bedrifter som aldri har støtt på motgang. Derfor er det viktig at vi viser kundene våre at vi heller ikke er perfekte, og vi forventer heller ikke at du er perfekt.

Utfordringen er å kommunisere dette til kunden, ved vise en side av bedriften som kundene ikke ser hver dag. Vi har flere ganger tidligere vært inne på det å bruke mennesker i markedsføring, og det er en effektiv måte å skape relasjoner med kundegruppen på. Vi frem de helt unike individene som utgjør den menneskelige sidene ved bedriften din.

Dette kan du gjøre enkelt og relaterbart gjennom å kommunisere små og store hendelser fra innsiden av bedriften, og knytte det sammen med et menneske. La oss si at skriveren er ødelagt, eller dere har bestilt en komisk mengde av et produkt. Da kan dere enkelt kommunisere disse må hendelsene ut til kundene på en humoristisk måte.

Dette er hendelser som kundene kan kjenne seg igjen i og relatere til. På denne måten viser dere at dere også kan gjøre feil, uten at det blir oppfattet som uprofesjonelt. Denne typen innlegg kan enkelt publiseres på sosiale medier, og ønsker du å øke engasjementet på innleggene dine kan du legge ved oppfordringer til kundene om å legge igjen en egen historie.

Skap et åpent arbeidsmiljø

Det er ikke bare utad det er viktig å fokusere på åpenhet og gjennomsiktighet. Dette gjelder også blant kollegaer og leverandører og samarbeidspartnere. Dersom du klarer å kommunisere en mer ekte og realistisk forventning til dine kollegaer, vil du antagelig oppleve en mer avslappet og positiv innstilling også her.

Miljø og trivsel på arbeidsplassen blir fort tydelig for kunden når de er i kontakt med din bedrift. Fornøyde ansatte leverer bedre arbeid og bedre service til kundene og er villige til å gå den ekstra meteren for å etterkomme kundenes ønsker og behov.

Det er svært få mennesker som trives godt i et miljø der de får halve sannheter. Det er vanskelig å utvikle seg og sine evner i et miljø der kun perfeksjon er godt nok. Ved å kunne være ærlig på at arbeidsmengden er for stor til tider, eller at man går gjennom en tøff periode kan lederen langt enklere legge til rette for den ansatte og likevel oppnå gode resultater.

Dette gjelder også for leverandører, samarbeidspartnere og andre som har en rolle i bedriftens produksjon eller leveringstjeneste. Det å være åpen og ærlig skaper et tettere forhold uansett rolle. Har du problemer med å få klar en leveranse i tide, setter både kunde og transportør pris på å høre deg si at pakken kan bli forsinket, fremfor å vente på tomme løfter.

Ivareta de gode forholdene

Når du først har startet på ærlighetens vei, er det ingen vei tilbake. Dersom kundene dine opplever at du til stadighet går tilbake til skjulte budskap og halvsannheter, vil ærligheten i den øvrige kommunikasjonen fremstå som upålitelig.

Det er derfor viktig at dere har fokus på å være gjennomsiktige i alle ledd. All kommunikasjon ut til kunden – både markedsføring, engasjement på innlegg i sosiale medier og kundeservice – må ha samme budskap og troverdighet.

Disse gode forhold ene skaper lojale kunder. Lojale kunder er lønnsomme kunder. I tillegg til å spare deg for verdifulle ressurser vil store mengder lojale kunder også gi deg og din bedrift et lønnsomt rykte i lengden.

Vi i Evolve Communication har hatt fokus på å være gjennomsiktig i alle ledd, siden vi startet opp selskapet. Dette er også noe vi kontinuerlig jobber for å opprettholde i tiden fremover. Vi hjelper daglig våre kunder med å oppnå gode resultater gjennom markedsføring, og viderefører våre verdier i arbeidet vi utfører.

Verdier som dette bygges gjennom kontinuerlig arbeid, men uten at du trenger å investere store økonomiske ressurser. Ærlighet kler alle mennesker og bedrifter, uansett størrelse, posisjon og marked. Start et nytt kapittel for din bedrift i dag.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: