Fang oppmerksomhet med podcast

Fang oppmerksomheten med podcast

Vet du hva kjendiser som Herman Flesvig, Line Nelvik, Katarina Flatland og Iselin Guttormsen har til felles? De har i likhet med så mange andre tatt steget inn på plattformen for podcaster.

Det er ikke utelukkende en plattform for underholdning, ettersom man også finner mange gode faglige podcaster som omhandler viktige og gode temaer. Podcaster kan være svært gode plattformer for formidling og kommunikasjon av informasjon, noe du kan dra nytte av gjennom din bedrift!

Her går vi gjennom de viktigste tingene du må tenke på når du skal i gang med din nye podcast, og vi går gjennom hvordan du i praksis kan lansere din første podcast.

Dette bør du tenke på når du starter egen podcast

Som med alt annet, er det en fordel å ha et godt solid grunnlag før du går i gang med din egen podcast. Selve innspillingen og publiseringen av podcasten er relativt ukomplisert så lenge du på forhånd har forberedt hva du ønsker å bruke podcasten til og hva du vil spille inn.

I tillegg til dette finnes det mange ulike typer podcaster, og det kan fort bli forvirrende for lytteren dersom du kontinuerlig bytter mellom de ulike versjonene.

Nedenfor finner du en liten oversikt over ting som er kjekt å ha klart før du går i gang med innspillingen:

  • Innhold
  • Navn
  • Format
  • Programleder
  • Innholdsplan
  • Publiseringskalender
  • Investering
  • Logo

Dette kan virke som mye jobb for et enkelt prosjekt, men hvert punkt er viktig for at du skal få så mye ut av ressursene du legger i prosjektet som mulig. La oss ta en nærmere kikk på de enkelte punktene.

Innhold

Hva ønsker du å dele med lytterne dine? Hvorfor starter du denne podcasten? Her lønner det seg å legge inn litt undersøkelser før du tar avgjørelsen. Sørg for at det du ønsker å formidle og hva din målgruppe mener er relevant, slik at du samtidig optimaliserer samtalen du har med din kundegruppe.

Navn

Hvilket navn skal podcasten publiseres med? Skal den være assosiert med bedriften din eller ikke? Dersom du ønsker å skape en podcast som bedrift er det ikke slik at du må ha bedriftens navn som navn på podcasten.

Det du derimot kan gjøre er å skape noe som fortsatt er i tråd med personligheten eller merkevaren til bedriften din. Tenk på hva det er du ønsker å formidle, deretter hvem du er og skap et navn som identifiserer bedriften uten å navngi den.

På denne måten skaper du er mindre stramt og offisielt uttrykk på podcasten din, og den vil potensielt legge listen lavere for nye potensielle kunder og lyttere.

Format

Hva slags podcast ønsker du å lage? Skal du ha gjester eller intervjuobjekter, eller ønsker du at podcasten skal være mer monoton? Fordelen med å invitere ulike intervjuobjekter er at du ikke trenger å diktere hele episoden. Du kan samtidig få ulike synsvinkler og erfaringer med de ulike temaene, og du kan oppnå en mer nyansert stemme ut mot dine lyttere.

Dersom du velger å kun benytte deg av en programleder, kan dette også fungere godt, selv om du risikerer at innholdet vil bli av en mer ensidig sort, og at det krever mer av denne personen for å holde podcasten engasjerende og spennende.

Programleder

Personen som styrer eller leder podcasten blir stemmen og ansiktet utad for podcasten og eventuelt bedriften din, sørg derfor for å velge riktig person. Dersom du ønsker å ha gjester eller holde intervjuer i noen eller alle episodene dine kan det være en fordel at programlederen er en imøtekommende og åpen person som har evnen til å improvisere og snakke med mennesker.

Selv om du skulle ønske å ha en podcast uten eksterne gjester eller andre, er det enkelte krav til programlederen. I disse tilfellene må denne personen selv kunne bære hele sendingen på egenhånd. Dette krever et engasjement og en interesse hos programlederen selv, som skal kunne smitte over på lytteren.

Innholdsplan

Hva skal de ulike podcastepisodene inneholde? Skal du for eksempel ha en serie med gjennomgående temaer bør du her sørge for at de ligger i riktig rekkefølge. En innholdsplan bør inneholde mer enn en plan for hva du mener podcasten skal inneholde og hva den skal formidle.

Innholdsplanen bør inneholde spesifikk informasjon og research for hver enkelt episode, og gjerne med en oversikt over hvilke temaer og poenger som skal komme når i løpet av sendingen. Dette er jukselappen som ikke er juks, og som du kan falle tilbake på dersom du skulle stagnere i løpet av perioden.

På denne måten sørger du også for at du ikke går glipp av eller glemmer viktige faktorer eller deler av informasjonen du skal presentere. Det er ikke slik at du bør ha alle de 10 første episodene klare før du starter å produsere, men du bør tenke så langsiktig at du ser at du kan fylle flere episoder med innhold.

Publiseringskalender

Når skal du publisere episodene og hvor ofte skal du publisere? Kan det lønne seg å ha en fast dag? Dette er alle verdifulle og viktige spørsmål du må stille deg selv før du setter i gang med innspillingen.

Dersom du ønsker å publisere ofte, bør du være oppmerksom på at dette krever stor innsats og mye ressurser fra deg. Dersom du har et mål om å få ut en episode i uken, må du tenke på at det ikke bare er publiseringen som må foregå en gang i uken, men også planlegging, undersøkelser, innspilling, klipping og redigering, publisering og analysering.

Det kan være en utfordring å sette seg inn i alle funksjonene som kreves av deg, og eventuelt nye programvarer til klipping og redigering. Derfor kan det være å anbefale at du legger inn litt ekstra tid mellom publiseringene i starten, frem til du blir godt kjent med prosessene. Ønsker du å øke antall publiseringer i måneden etter dette kan du enklere gjøre det.

Investering

Hvor mye er du villig til å legge i dette prosjektet? Skal det være midlertidig eller en langvarig løsning? Å spille inn en podcast krever noe utstyr. Dette trenger ikke nødvendigvis å være hverken dyrt eller komplisert men dersom du ikke har planer om å publisere mer enn et par episoder, kan det fort hende at det ikke lønner seg å kjøpe inn nytt.

Til innspilling bør du ha en god mikrofon, et stille og rolig sted å spille inn episoden på, og gjerne et headsett, slik at du kan høre lyden du produserer og gjøre eventuelle endringer før du har spilt inn en halv episode. Selv om du i teorien kan skape en podcast med din egen smarttelefon er det sterkt anbefalt å investere litt i utstyr som gjør kvaliteten på lyden god.

Dette er enkelt og greit fordi du ønsker å bli tatt på alvor når du publiserer. Dine kunder og lyttere vil kunne oppfatte deg som mindre profesjonell dersom du har dårlig kvalitet på podcasten din. Derfor må du beregne en viss investering i utstyr.

I tillegg til dette må du være tilknyttet en plattform der du kan redigere og klippe episodene dine, samt publisere de. Det finnes mange plattformer du kan velge mellom i dag, men vi ser at de mer populære plattformene for publisering er Podimo og Spotify, samt Podcast-appen fra Apple.

Logo

Til slutt skal podcasten publiseres på en plattform og det er en stor fordel at dette gjøres med enten en logo eller et bilde som representerer noe ved podcasten. Igjen er dette noe som bør gå hånd i hånd med i hvilken grad bedriften skal være engasjert i podcasten. Skal du bruke bedriftslogoen, eller bør du heller lage en ny logo eller promoteringsbilde?

Ofte kan det være viktig å finne det som identifiserer personligheten eller merkevaren til bedriften din, som vi også nevnte over. Der navnet på podcasten bør forbli uendret fra episode til episode og til og med sesong til sesong, kan du godt endre bildet dersom dette representerer tematikken eller innholdet bedre enn det første bildet gjorde.

Dersom du er redd for at personligheten til bedriften din ikke skinner nok gjennom, kan du altså velge å bruke logoen til bedriften i bildet, uten at dette er hele bildet. Hva med å sette inn bilde av programlederen i tillegg? På denne måten kan det være enda enklere for lytteren å knytte et forhold til podcasten din.

Dette bør du tenke på når du har publisert din egen podcast

Mange kan dessverre tenke slik at når episoden er publisert er jobben gjort. Dette er langt ifra sannheten, og ønsker du gode resultater over tid er det nå du bør legge inn ekstra innsats. Som med all annen markedsføring på digitale plattformer, er vi i Evolve opptatt av å måle resultater, endre det som må endres og prøve på nytt.

De fleste programmene og plattformene der du kan publisere podcasten din lar deg også få en oversikt over hvor mange ganger episoden din spilles, og for hvor mange unike brukere. Dette er viktig informasjon for deg, og i starten kan det lønne seg at du prøver deg litt frem før du lander på den mest optimale formen. Det kan være vanskelig å lære å kjenne en ny målgruppe på et nytt forum, og du bør dermed gi deg selv noen forsøk på å finne riktig stemme.

En variasjon i format og kanskje tematikk, kan avdekke hva ditt publikum responderer best på. Dette vises gjerne gjennom antall visninger og avspillinger, og det handler om å samle inn så mye informasjon som mulig den første tiden. Mange nettsider rangerer også podcaster slik at du kan se til en hver tid hvilke plasseringer du har. Podtail er et godt eksempel på dette, og rangerer de hundre mest populære podcastene.

Deretter kan du bruke denne informasjonen og dataene til å optimalisere podcasten din videre. Her er det ingen grense for hvor lenge du kan bruke denne informasjonen ettersom den utvikler seg for hver episode du publiserer. På denne måten kan du kontinuerlig optimalisere kanalen din.

Kontakt oss for en spennende podcast-prat!

Vi i Evolve er klare for å besvare alle dine spørsmål dersom du ønsker å ta en hyggelig prat om digital markedsføring. Gå gjerne i gang med din spennende og nye podcast allerede i dag! Det er slett ikke skummelt, og legger du litt innsats og ressurser i dette åpner det en helt ny sjanger for deg og din bedrift der dere kan være synlige for og kommunisere med kundene deres.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: