Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Veien til god innholdsmarkedsføring

God innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er ikke et nytt konsept, men noe vi daglig ser at bedrifter ønsker å sette større fokus på. Å skape verdifullt innhold og jobbe mot langsiktige mål skaper en mer bærekraftig markedsføring, som du kan høste goder av i mange år fremover.

Det som derimot virker å skape kløe hos mange er at dette ikke er en løsning for deg som ønsker resultater over natten, og som ikke ønsker å kontinuerlig jobbe med innhold. I dag finnes det heldigvis mange svært dyktige konsulenter og bedrifter som står klare til å hjelpe deg som ikke ønsker å prioritere denne jobben selv.

Så hvorfor er denne type markedsføring så viktig for deg og din bedrift? Hva er egentlig innholdsmarkedsføring og hvordan lykkes du? Dette er blant spørsmålene vi skal besvare her i denne artikkelen.

Hva er egentlig innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er en retning innenfor markedsføring som skiller seg ut fra den tradisjonelle markedsføringen. Der tradisjonell markedsføring har som mål å selge enten et produkt eller en tjeneste, har innholdsmarkedsføring som mål å skape verdifulle relasjoner til kundene.

Dette gjøres ved å produsere og publisere godt innhold i egne kanaler, over lengre tid. Innholdet som skal produseres har som mål å være informativt, verdifullt og hjelpsomt for kundene, uten at de skal være rettet mot å gjennomføre salg.

Målet med innholdet er som nevnt tidligere å bygge relasjoner med kundene som skal bære frukter i fremtiden. For å oppnå dette må de oppleve at du gir de en verdi i bytte mot lojaliteten. Det er ingen regel eller mal på hvilken type innhold du produserer, men det bør heller være en vurdering som baserer seg på hvem du er og hvem kunden din er.

Som regel ønsker den aktuelle bedriften å opprette en blogg, noe som gjør at du har en fast plattform der du kan publisere innholdet ditt. Vi har også sett at mange bedrifter bruker sosiale medier til å spre innhold, noe som er en kjempeide, men ikke alltid like enkelt å holde oversikt på.

Så hvordan kan man lykkes med denne typen markedsføring? Hva er hemmelighetene til bedriftene som har suksess her, og hvordan kan du selv hente suksess på innholdsmarkedsføring? Nå skal vi gi deg våre beste tips!

Hvordan kan du lykkes med innholdsmarkedsføring?

Ut i fra en rapport fra Profit Well, en nettside som har fokus på lønnsomhet, kan vi lese at bedrifter som har blogg i dag henter 67 prosent flere leads enn bedrifter som ikke har blogg. Dette er en ganske drastisk økning i leads kun på bakgrunn av at de har innhold som er tilgjengelig for kundene.

Vi kan også lese ut i fra samme rapport at kunden i gjennomsnitt leser mellom 3 og 5 artikler eller andre typer innhold før de er i kontakt med selger eller annen kontaktperson for bedriften. Dersom du kan få kunder allerede etter du har publisert 3 biter med faginnhold er det en veldig enkel måte å øke kundemassen din.

Det er derimot enkelte ting som kreves av deg som ønsker å bli god på innholdsmarkedsføring:

1. Du må bli godt kjent med målgruppen din, og legge en god strategi
2. Du må bli god på å skape innhold med verdi for målgruppen din
3. Du må bli god på å publisere innhold kontinuerlig over en lenger periode
4. Du må bli god på å samle data, analysere denne og tilpasse deg og strategien din

 

Dette fremstår som relativt omfattende når man ser det som fire punkter på en liste som dette. Sannheten er at du antageligvis allerede har på plass en del av det. Interessen og engasjementet du viser kun ved å lese denne artikkelen er nesten alt du trenger for å komme i gang!

La oss gå litt nærmere inn på de fire punktene over.

Har du ikke en markedsstrategi? Da har vi her en artikkel til hvordan du kan lage ny markedsplan på 1-2-3

Bli godt kjent med målgruppen din og legg en strategi

Antagelig har du god kjennskap til målgruppen din allere. Hvem er kunden din og hva er viktig for dem? Dette er spørsmål du allerede besvarer når du jobber med den tradisjonelle markedsføringen din, og er minst like viktig her.

Som nevnt tidligere, handler innholdsmarkedsføring om å skape en følt verdi for kunden, slik at de ønsker å opprette et kundeforhold med dere. Dette handler også om å vise seg som en god forretningspartner. En partner med mye kunnskap og erfaring er en partner du kan stole på.

Når det kommer til strategien, handler dette om å være litt forberedt når du kommer i møtet, om man kan si det sånn. Når du skal legge strategien for innholdsmarkedsføringen din, er det noen punkter det er viktig å ha med:

  • Mål – Hva ønsker du å oppnå med denne markedsføringen?
  • Publiseringsplan – Hvor ofte skal du publisere, hvor skal det publiseres og når?
  • Måling – Hvordan skal du måle suksess?

Disse tre spørsmålene er det avgjørende at du kan svare på før du går i gang med innholdsmarkedsføring. Dette er enkelt og greit for at du skal ha noe å jobbe mot når du er i gang.

Skap innhold med verdi for målgruppen din

En annen viktig grunn til at du skal gå gjennom steg en, er at innholdet du skaper ikke er for deg, men for kunden. Derfor er det viktig å skape innhold som inneholder stoff som er viktig og verdifullt for dem.

Det er også stadig viktigere i 2021 som i 2020, at innholdet ditt faktisk er basert på god og korrekt informasjon. Fagkunnskap er mer populært hos kundene enn reklame, noe som også vil vise seg gjennom resultatene du oppnår.

Vi i Evolve er opptatt av at du alltid skal teste. Det er nesten helt umulig å vite hvordan kundene dine vil respondere på ulike typer innhold, ulike tematikker, og ulike medier dersom du ønsker å variere på dette. Det du da kan gjøre er å kjøre A/B-tester, slik du fra før gjør med den tradisjonelle markedsføringen din.

En annen ting du kan og bør gjøre, er å analysere dataene du har fra kundene dine fra før. Har de engasjert seg mer i enkelte kampanjer enn andre? Har disse kampanjene noe du kan bruke for å engasjere de med innholdet du nå skaper?

Publiser innhold kontinuerlig og over en lenger periode

Det er veldig sjeldent at innholdsmarkedsføring gir resultater over natten, noe du heller ikke bør regne med at det gjør. Derfor er det viktig at du i publiseringsplanen din, har et fokus på å planlegge publisering-intervaller som både du kan forholde deg til over lenger tid og som kundene dine synes er engasjerende.

Dersom du ser at du har kapasitet til å publisere innlegg på bloggen din to ganger i uken er dette helt supert dersom kundene dine også har kapasiteten til å ta til seg informasjon så ofte. Har du ikke kapasitet til å publisere mer enn en gang i uken eller to ganger i måneden, er dette helt i orden så lenge det er mettende for kundene dine.

I fare for å ikke tydeliggjøre det nok vil vi igjen tipse deg om å teste før du setter deg helt i sporene dine. Ser du at interessen faller dramatisk i periodene der du ikke publiserer noe innhold kan det være greit å henvende seg til noen som kan jobbe med å lage og publisere innhold som holder bloggen din levende i tillegg til din egen kapasitet.

Samle data, analyser og tilpass deg og strategien din

Det er ikke alltid at det blir slik man tenkte i starten. Kanskje får du masse nye kunder og leads allerede etter de tre første publiseringene, og ikke lenger har kapasiteten til å publisere like ofte, eller kanskje du ikke får noen nye leads eller kunder før du har publisert 15 innlegg, og lurer på hvorfor.

Da er det lurt å ha satt sporing på bloggen din samt på hvert enkelt innlegg slik at du kan se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det er kun på denne måten at du kan rette på tingene som ikke fungerer, og for deg som akkurat har startet med denne typen markedsføring er dette helt naturlig.

Det eneste du kan gjøre nå er å være tilpasningsdyktig og dynamisk. Ser du at innleggene dine får mest oppmerksomhet når de publiseres i arbeidstid, så bør du endre publiseringsplanen din, slik at alle innleggene blir publisert på denne tiden

Ser du også at noen temaer får veldig mye oppmerksomhet mens andre får svært lite, går det faktisk an å lage oppfølginger på de populære emnene og la de andre ligge.

Innholdsmarkedsføring handler om kontinuitet og tillit

Når du har kommet godt inn i arbeidet og har startet publiseringen av innleggene dine, er det i motsetning til med publiseringen ingen regler for når du kan lage innholdet du publiserer. Kommer du inn i driven en dag når du har tatt deg tiden til å skrive et innlegg, er det så absolutt lov å skrive to innlegg.

Det handler om å tilpasse dette slik at du kan leve godt med det, og kundene dine fortsatt får det de trenger. Når kunden kommer inn i en forhandling med bedriften din og allerede ser på deg som en ekspert på ditt felt, har du allerede gjort mye av jobben en selger normalt sett måtte tatt.

Dersom du nå sitter igjen og føler at dette er mye arbeid og tid som du egentlig ikke har, kan vi fortelle deg at vi kjenner til en liten gjeng med mennesker som gjerne tar jobben for deg. Vi i Evolve svarer også mer enn gjerne på spørsmål du må ha angående innholdsmarkedsføring.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: