Ved å spore brukerne på nettsiden din, kan du enkelt samle inn informasjon du kan bruke videre til markedsføringen din. Vet du hvordan du setter opp Facebook Pixel på din nettside?
Under vil vi guide deg gjennom 15 enkle steg for å sette opp et Facebook Pixel, slik at du kan høste godene av reiseveiene til kundene dine, allerede i dag!
NB! Denne veiledningen er for å installere Facebook Pixel i Google Tag Manager. Har du en shopify nettbutikk anbefaler vi deg å bruke veiledningen vår 31 enkle steg | sett opp Facebook Pixel i Shopify.
Hva er Facebook Pixel?
Vel, enkelt forklart er Facebook Pixel en kodesnutt som lages i et program som heter Facebook Business Manager. Koden brukes til å spore de som besøker nettsiden din, dersom de er logget inn på Facebook, Instagram eller WhatsApp.
De fleste av oss er innlogget på både Instagram og Facebook på telefonene våre. 85% av mobiltelefoneiere i Norge i dag, bruker mobilen til å surfe på nettet, og hele 92% av alle unge i aldersgruppen 25-34 år bruker sosiale medier daglig. Dette sier litt om de gode mulighetene til å innhente informasjon på sporing i sosiale medier.
Informasjonen som samles inn er viktig for alle markedsførere, og for forbrukere. Denne informasjonen brukes stort sett til å lage tilpasset innhold for forbrukeren, noe som kun resulterer i et mindre antall irriterende, irrelevante reklamer.
Videre skal vi gå gjennom stegene du må gå gjennom for å installere Facebook Pixel for kundene dine, eller på din egen side om du ønsker det.
15 steg for å installere Facebook Pixel
Før du starter, bør du installere Facebook Pixel Helper Chrome Extension.
1. Start veldig enkelt og greit med å logge deg inn på Facebook.
2. Gå deretter til Facebook Business Manager som du finner i menyen.
3. Sørg for at du har valgt riktig business manager konto i dropdown menyen, dersom du har tilgang på fler. Dette har du gjerne dersom du eier flere sider, eller jobber med Facebook for kundene dine.
4. Klikk på «Events Manager» eller hendelsesadministrasjon hvis du har på norsk.
5. Dersom pixelen allerede har blitt satt opp men ikke installert, kan du velge listen til venstre og klikke på “Continue Pixel Setup”. Nå kan du hoppe rett videre til steg 7 i denne oversikten.
6. Dersom det er første gang pixel blir installert for bedriften følger du disse enkle stegene nå:
– Først, klikk på “Connect Data Sources” eller «tilknytt datakilder»
– Velg “Web” fra listen og trykk “Connect”
7. Deretter kan du velge Facebook Pixel fra listen og trykke på “Connect”.
8. Gi Pixelen ditt et navn, gjerne et som passer godt til kontoen eller er lett å skille fra de andre, og legg inn URL til din egen eller kundens nettsted.
9. Du vil nå få et par valg når du skal installere Pixelen. Hvis Google Tag Manager ikke er i listen, klikk på “Select Another Integration”.
10. Velg Google Tag Manager fra listen
11. Deretter vil du bli spurt om du ønsker å skru på «Advanced Matching». Hvis du ikke kan dette, eller ikke ønsker å gjøre dette nå, kan du bare trykke deg videre på “Continue”.
12. Nå vil du bli spurt om å logg inn på Google Kontoen du bruker for Google Tag Manager og du må tillate Facebook å gjøre endringer i den.
13. Tilbake i Facebook Ads Manager, må du velge rett Google Tag Manager konto og “containeren” du ønsker å bruke. Nå kan du klikke på finish setup.
14. Nå kan du velge elementer ved å bruke «Event Setup Tool”. Bare legg til “Pixel Base Code”, og klikk deretter på “Next”.
PS: Du får kanskje nå et varsel om at pixelen ikke mottar noen eventer, men dette er helt vanlig ettersom du nettopp har installert den. Vi verifiserer pixelen senere.
15. Endelig kan du se på skjermen at oppsettet er ferdig.
Test alt – alltid
Nå er det viktig å sjekke at pixelen fungerer. Dette gjør du enkelt ved å åpne Chrome på dataen din, og deretter gå til nettsiden du satt opp pixelen på. Deretter klikker du på ikonet “Facebook Pixel Chrome Extension” som du satt opp før du startet konfigureringen.
Nå skal du kunne se at du har installert Facebook Pixel riktig, ved at du får opp en pixel-id. Denne bør samsvare med den som kom opp under Facebook Pixelen din i Business Manager.
Vi i Evolve ønsker å se deg lykkes med din markedsføring. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål om hva vi kan hjelpe deg med.