SEO – Et stort konsept satt i system

SEO satt i system

SEO er et uhyggelig stort konsept dersom du ikke har helt oversikten over hva det er, eller hva som går inn under begrepet. Hvorfor må du i det hele tatt bruke masse tid og energi på å forstå det, er det virkelig så viktig for deg?

Vi i Evolve er her for å fortelle deg at ja, SEO er faktisk så viktig for deg og bedriften din. Faktisk har SEO potensialet til å endre nettsiden din og bedriften din fra en ukjent aktør til en markedsleder. I denne guiden skal vi forsøke å gjøre rede for hva SEO er, hvorfor det er så viktig for deg og hvordan du lykkes med bruken av SEO.

Hva er SEO?

SEO – eller på norsk bedre kjent som søkemotoroptimalisering – handler om å tilrettelegge for nettsiden din, slik at den havner øverst i resultatene når noen søker etter produkter eller tjenester som du kan tilby.

Søkemotoroptimalisering gjøres ved å optimalisere innholdet på nettsiden din, altså ikke annonser og lignende. Vi kaller denne typen innhold for organisk. Dersom du foretar et søk på Google vil du få opp annonsene øverst, og deretter de organiske resultatene under. Det er her vi skal jobbe.

For at nettsiden din skal kvalifisere til å havne øverst på resultatsiden i en nettleser som Google, vurderes den av en liten snedig ting kalt en crawler. Denne crawleren gjennomsøker alle deler av nettsiden din og evaluerer innholdet på den, basert på en algoritme som Google har utviklet.

Denne algoritmen som crawleren opererer i henhold til, er det vi som markedsførere jobber hardt for å forstå og bearbeide innhold etter. Enda har vi ikke klart å knekke alt som inngår i denne algoritmen, men heldigvis har vi avdekket mange små hemmeligheter. Disse vil vi gi deg en liten innføring på i denne artikkelen.

Her vil du lære alt du behøver å vite om hvordan du skal holde nettsiden din på toppen av første siden på Google, og hvorfor det er avgjørende for deg og driften din med gode resultater på SEO.

Hvorfor er SEO så viktig?

Har du noen gang søkt på et resultat på Google og bladd deg videre til side nummer to? Ikke jeg heller. Finnes ikke svaret på første siden, er det ikke verdt å vite. Det er faktisk gjort forskning på dette i USA, og det viser seg faktisk at de kom frem til noen veldig spennende tall!

Totalt sett får de organiske resultatene på førstesiden på Google hele 71,33% av klikkene. Nærmere bestemt får faktisk de øverste 5 organiske resultatene på Google totalt 67,60% av alle klikkene. Deretter får de resterende 6-10 plassene på Googles første side kun 3,73%.

Side 2 og 3 på Google får samlet 5,59% av klikkene, noe som er veldig lite nesten helt ubetydelig. Etter dette regnestykket står det igjen ca 15% av det totale antall klikkene på Google, som fordeles mellom annonsene på toppen av siden og på de som rett og slett gir opp søket sitt.

Dette er en visuell representasjon av hvor viktig det er for din bedrift å rangere høyt på søkemotorer. Vi skal nå hjelpe deg med å forstå noen av de viktigste hjelpemidlene du trenger for å oppnå gode resultater og en høy plassering for din nettside.

SEO – huskelisten du bør jobbe med hver dag

Det er nesten umulig å huske alle detaljene du må ha med i alle innlegg du produserer, og alle endringene du gjør på nettsiden din. Dette er med mindre du har en liste over de viktigste punktene. Her er vår liste med tips til ting du bør i ha i bakhodet.

1. Titler og overskrifter

Alle titler og overskrifter på nettsiden din har en funksjon. Her bør du implementere søkeordet du ønsker å rangere på, slik at crawleren skjønner at det er der du opererer. Dette kan være at du bruker overskriften “Finn dine joggesko her i dag”, i stede for “Finn dine sko her i dag”, dersom du ønsker at mennesker som søker etter joggesko skal finne din side.
Overskriftene som kommer under tittelen kalles enten H2, H3 eller H4. H2 er den største underoverskriften, og det er minst like viktig å få søkeordet ditt inn i disse. I tillegg til dette gir gode og relevante overskrifter i teksten en enklere tekst for leseren å lese.

2. Søkeord og fraser

Som vi nevnte over, bør du forsøke å implementere søkeordene dine i både teksten og i overskriftene dine. Faktisk bør du ha søkeordet eller søkefrasen din i både overskrift, de første 10% av teksten din, og i underoverskriftene dine. I tillegg til dette bør de være en del av teksten din forøvrig.

Dersom du bruker et publiseringsverktøy som Yoast eller Rank Math, vil de gi deg tips og retningslinjer for hvordan du optimaliserer innhold du publiserer. Dette er for eksempel:

  • Bruk søkeordet i SEO-tittel, metabeskrivelsen, URL-adressen, de ti første prosentene av innholdet, samt jevnt utover resten av innholdet.
  • Lengden på innholdet du publiserer bør ligge mellom 600 og 2500 ord. Selv om du blir anbefalt denne lengden bør du uansett tilpasse dette etter den typen innhold du ønsker å publisere.
  • Linker til interne sider og eksterne kilder. Dette er linker du skal bruke for å bygge troverdigheten og relevansen til siden din. Dersom du linker til gode sider som rangerer høyt, vil dette gjenspeile seg på din egen side. I tillegg er det viktig å linke til interne kilder for å knytte sammen viktige emner, og å bygge rangering på siden din.
  • Bilder og andre typer media er også viktig for å engasjere og lokke til deg lesere. Ofte kan det også være lurt å bruke media for å illustrere innholdet ditt, slik at leseren lettere kan orientere seg. Disse bildene bør også ha søkeordet i metabeskrivelsen sin, slik at crawlere kan oppfatte hva bildet er av.

3. Hjelpemidler som Google Analytics, Google Search Console og Keywordplanner.

Her kan du virkelig hente verdifull hjelp til din SEO. Google Analytics er du helt sikkert kjent med fra før, hvilket er analyseverktøyet til Google. Dette er et fantastisk måleverktøy og det kan si deg mye om prestasjonen til innholdet ditt, og nettsiden din forøvrig.

Search Console gir deg muligheten til å skanne nettsiden din, for å finne eventuelle problemer. Dette kan være sider som ikke fungerer om de skal eller linker som går til sider som ikke eksisterer lenger. Dette er en slags måte å knyte opp knuter på tråden slik at crawlere som bedømmer siden din, enklere kan bevege seg rundt på siden og vil gi deg en bedre score.

Keyword planner fra Google vil basert på tilgang på nettsiden din og en rask gjennomgang av innholdet der, gi deg et knippe søkeord som er relevante for deg. Dette er gull verdt ettersom det er lett å se seg blind på egen side og tjenester. I tillegg til forslag til søkeord, får du se informasjon om søkevolum og liknende.

4. Invester i et responsivt design på din nettside

Det er svært få mennesker i dag som ikke bruker mobiltelefon eller andre enheter for å surfe på internett. Dermed er du også helt nødt til å ha en side som tilpasser seg enheten den besøkende benytter når de er inne på siden din.

Dette hjelper både siden din og deg med å fremstå som profesjonelle, men gjør det og så mye enklere for kundene dine å ta til seg innholdet på hjemmesiden din. Igjen vil vi påpeke at all optimalisering du gjør for tilgjengelighet på nettsiden din vil gi svært gode resultater.

5. Domenenavn

Det er altså sånn at navnet på nettsiden din har en betydning for rangeringen din. La oss si at du selger sykler og har domenenavnet kjøpsykkel.no. Alt i alt har du da vunnet denne konkurransen, fordi du ikke bare har søkeordet ditt, og det ordet som definerer bedriften din i domenenavnet, men også fordi du har en lokal eller nasjonal tilhørighet. Har du en stor andel internasjonale kunder og du sender mye til utlandet kan du helt klart velge å bruke et .com domene i stede.

Selv om du velger å bruke et internasjonalt og kanskje engelsk domenenavn, bør du uansett sørge for å inkludere det aller mest sentrale søkeordet ditt.

6. Bygge lenker

Som vi var så vidt inne på i punkt to, er det viktig for siden din å bygge troverdighet og relevans gjennom lenker. Dette gjelder både interne og eksterne lenker. Husk at disse lenkene skal binde sammen viktig og verdifullt innhold, ikke fungere som en kildeliste.

Ha fokus på å bruke lenker fra og til svært gode sider, og sider som allerede har høy rangering. Naturlig nok bør du styre unna direkte konkurrenter, og andre sider som kanskje ikke har så høy troverdighet blant folk.

Verdifulle kilder kan være ulike nettmagasiner eller tidsskrifter som er aktuelle for din bransje. Samlesider for informasjon fra stat og andre offentlige instanser er også gode og viktige kilder, med høy troverdighet.

7. Backlinks

En backlink er enkelt forklart når en annen nettside som ikke tilhører deg eller din bedrift, linker til din nettside. Dette kan være en nettavis som lager et stykke om bedrifter som oppnådde suksess gjennom den svært krevende perioden vi nå har vært gjennom, og hva som er oppskriften på dette. Dette er med på å styrke autoriteten til nettsiden din i søkemotorene. Da andre nettsider også forteller Google at du har relevant innhold.

8. SSL-sertifiserte sider rangerer høyere

SSL, eller Secure Sockets Layer betyr at nettsiden har et ekstra lag med beskyttelse. Det aller meste av internett er usikret, og dette gjelder dessverre også for sider med betalingsløsninger.

Les mer om SSL her!

Sider som er SSL-sertifiserte har et ekstra lag med beskyttelse og transaksjoner som er gjennomført på disse sidene er som regel enklere å spore og kontrollere. Vi som forbrukere verdsetter trygge transaksjoner og opplevelser på nett i så stor grad at vi enkelt kan velge en sertifisert side fremfor en som ikke er sertifisert, selv om sistnevnte er en bedre side.

Denne ekstra beskyttelsen plukkes også opp av crawlere når de undersøker nettsiden din, og gir deg en fordel over de andre, dersom siden din fra før ikke er helt håpløs.

9. Samsvar mellom søkeintensjon og forventninger og resultatet

Det er ikke slik at vi søker på de nøyaktige ordene som brukes til å beskrive det resultatet du ønsker å finne. La oss si at du er ute etter å kjøpe deg nye løpesko, og ønsker deg et par gode sko til å løpe på asfalt med. Du søker antageligvis på noe sånt som “løpesko asfalt dame”. Det du ønsker å oppnå er å finne skoene fra Altra Riviera Road til dame, ikke et bilde av en dame som løper på asfalt med sko.

Det stilles så mye større krav til søkeord og bruk av disse på nettsidene nå, nettopp fordi søkemotoren kan lese så mye mer inn i søkeordene vi bruker når vi søker på nett enn det den kunne før.

Dette går også andre veien, nemlig på innfrielse av forventningene til søkeren når de ender opp med din side som resultat. Bruker du søkeordet løpesko på nettsiden din, men egentlig selger sykler, vil du raskt bli oppfattet som uprofesjonell og upålitelig. Dette er noe vi absolutt ikke ønsker å oppnå.

Det som er viktig da er at du bygger opp en bank med søkeord som inkluderer søkeintensjonene til kundene dine. Selger du sykler, kan det være greit å ha søkeord som sykkel, brukt sykkel, ny sykkel, første sykkel og så videre.

Det er heller ikke bare søkeintensjonene som har endret seg de siste årene, men også teknologien vi bruker for å formidle det. Har du tenkt på at det er en forskjell på hvordan vi uttrykker oss muntlig og skriftlig? Eller hvilken betydning stemmestyring og stemmesøk har for din nettside og dine søkeord?

Søkeord – Kjernen i din SEO

Det er ingen hemmelighet at søkeord er viktig for nettsiden din, i og med at det er det eneste som står mellom 1000 besøkende i måneden eller 0 besøkende. Derfor maser vi på videre om nettopp dette.

Her skal vi nevne raskt tre hjelpemidler som vil gjøre det enklere for deg å finne gode og verdifulle søkeord for dine egne sider, slik at du enklere kan optimalisere for SEO på din egen nettside.

Google Trend

Dette er en oversikt over hvilke ord som har mye søk, gjerne over det siste kvartalet, de siste 6 månedene eller det siste året. Dette kan være hva som helst, og for å gjøre det enklere for deg er det lagt inn en søkefunksjon så du kan begrense resultatene til din bransje og liknende.

Google Suggest

Dette er rett og slett det verktøyet hos Google som prøver å forutse søkeintensjonen din ved å presentere deg med søkeforslag basert på de ordene du skriver inn i søkeplattformen. Kanskje har du skrevet inn “hvordan skrive” i søkefeltet på Google før, og fått opp resultater som “Hvordan skrive norsk”, “Hvordan skrive dikt”, “Hvordan skrive novelle” og liknende.

Keyword planner

Dette verktøyet har vi allerede vært innom, men det er på lang vei et av de viktigste verktøyene du har tilgang på. Her får du foreslått relevante, gode og verdifulle søkeord med informasjon om søkevolum og alt du trenger.

Metadata – Forklaringen av din SEO

Som vi var inne på tidligere, er det viktig at du bruker noe vi kaller metadata når du utarbeider innholdet på nettsiden din. Dette er rett og slett oppskrifter og forklaringer på hva som befinner seg på siden din, skrevet på en måte som gjør det enklere for crawlerne å forstå innholdet ditt.

Vi har flere ulike typer metadata. Dette kan være metatitler, metabeskrivelser og metatagger.

Metatitler

Metatitler er hovedoverskriftene på innholdet du publiserer. Selv om vi står i fare for å gjenta oss her nå, så bør denne inneholde søkeord eller frase som forklarer hva innholdet handler om.

Dersom du skriver en tekst om SEO, slik som den du nå leser, er det viktig at “SEO” er en del av metatittelen. Derfor er denne i vårt tilfelle “SEO – Et stort konsept satt i system”. Det er en fordel å putte disse søkeordene helt først i overskriften slik at det kommer tydelig frem.

Metabeskrivelser

Deretter har vi metabeskrivelser som du i søkeresultatene finner under URL-adressen. Her skal det enkelt og kort forklares hva denne siden omhandler. En liten tekst som både skal friste leseren inn, og forklare hva slags innhold de kan forvente seg.

Metatagger

Vi bruker også metabeskrivelser og metatagger for å beskrive innholdet dersom man benytter seg av bilder eller annen media. Dette er det flere grunner til, og en av disse er at det skal være enklere for crawleren å forstå hva det er bilde av ettersom disse ikke kan se bildene. Dersom bildet ikke lastes ordentlig gir det også leseren en pekepinn på hva det er bilde av.

Lag deg en SEO-strategi

SEO er et utrolig stort konsept, og det er viktig å holde tungen rett i munnen når du holder på med det. Derfor vil vi anbefale deg å lage en strategi. En strategi kan fungere som en plan, der du hele veien jobber for å oppnå målet du har satt deg, ved hjelp av bevisste valg av aktiviteter og grep på veien dit.

Strategien skal også gi deg en pekepinn på hva som kreves av deg dersom du skulle skli litt ut underveis. Derfor er det viktig at du sørger for at progresjonen din måles jevnlig, slik at du ikke risikerer å måtte ta store grep for å rette opp, eller at du taper penger.

Det er mange fasiter på hvordan en SEO-strategi skal se ut og hva de bør inneholde. Vi tror at den fungerer aller best når den er tilpasset din bedrift. Ta gjerne kontakt med oss for å starte prosessen med å utvikle din SEO-strategi allerede i morgen!

Les våre 10 beste tips for din SEO!

Innholdsmarkedsføring for SEO

Innholdsmarkedsføring er en type markedsføring som i de senere årene har fått en større og mer sentral plass hos markedsførere. Dette er blant grunnsteinene for SEO, og går rett og slett ut på å produsere optimalisert innhold til din nettside.

Stadig flere bedrifter får øynene opp for bedriftsbloggen, et veldig nyttig verktøy når du ønsker å kommunisere kunnskapen din ut til kundene dine. Her skal det publiseres informasjon som gagner kundene dine, og får deg til å fremstå som en lønnsom og verdifull partner, noe du er!

Les mer om innholdsmarkedsføring!

Vi anbefaler deg på det sterkeste å ta et tak i innholdsproduksjonen for din nettside, og på denne måten gi deg selv sjansen til å rangere på flere ulike søkeord. Her kan du bruke søkeordsverktøy som gir deg beskjed om hvilke søkeord som er relevant for deg og for din bedrift. Deretter kan du lage innhold som er relevant for disse søkeordene.

Så lenge du har fokus på alt er SEO enkelt

Det er umulig å huske på alt, men det er alltid mulig å huske noe! Derfor har vi laget dette oppslagsverktøyet for deg, slik at du kan ta det frem og kikke på det når du har behov for det.

Tidligere nevnte vi en liste over ting du bør huske å ha med, og ting du må gjøre. Derfor har vi selvsagt også lyst til å avslutte denne artikkelen med en en rask liten liste over ting du helst bør unngå å gjøre.

1. Automatisk generert innhold

Unngå automatisk generert innhold. Skap heller ditt eget innhold, om det så ikke svarer til samme standard. Det er veldig enkelt å legge merke til uoriginalt innhold.

2. Link-kjeder

Ligg langt unna link-kjeder du ikke vet hvor kommer fra eller hvor ender hen. Dette kan ofte gjøre mer skade enn nytte for hjemmesiden din.

3. Kopi av andres innhold

Innhold som er direkte kopi av andres. Det er veldig enkelt å finne inspirasjon i andres verker og innhold, men gjør deg selv en tjeneste og lag det til ditt eget før du publiserer det.

4. Cloaking

Cloaking eller prosessen der du forsøker å skjule billige løsninger for crawleren som vurderer siden din lønner seg ikke. Til tross for standhaftig innsats er det fortsatt store deler av algoritmen til Google som vi dødelige ikke forstår, og du risikerer å miste mer enn du får.

5. Skjult tekst og linker

En annen ting som er lurt å la være er skjult innhold som tekst eller linker. Som nevnt ovenfor er det veldig sjelden at dette fungerer og tenk på så mye fantastisk innhold du kunne laget for kundene dine dersom du brukte tiden på det i stede!

Profesjonell partner på SEO

Som vi har vært inne på allerede, mener vi i Evolve at den beste veien til god SEO er den tilpasset din bedrift. Derfor ønsker vi å hjelpe deg med denne prosessen, slik at du kan høste alle godene. Er du på side en av Google-søkemotoren eller kunne du like godt lagt opp?

SEO er så utrolig viktig for enhver bedrift, uansett bransje. Selv om dette fortsatt kan fremstå som noe forvirrende, er det et system i galskapen, og veldig mye å hente av verdi på små endringer. Vi ønsker deg lykke til på din reise til et nytt og bedre SEO-liv!

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: