Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Backlinks – En Guide til resultater!

backlinks en guide til resultater

Alle som driver med markedsføring har på et tidspunkt hørt om backlinks, og hvor viktig det er for bedriften din. Å bygge backlinks er som å bygge din bedrifts nettverk. Jo flere som linker til nettsiden din, jo flere kontakter har du. Disse kan du bruke for å bygge din troverdighet og din verdi overfor nye kunder og samarbeidspartnere.

Her skal vi gå gjennom hva backlinks egentlig er, hvorfor de er så viktige for deg og din bedrift, og til slutt skal vi gi deg noen tips til hvordan du enklest kan bygge disse backlinkene.

Hva er backlinks?

En backlink er enkelt forklart når en annen nettside som ikke tilhører deg eller din bedrift, linker til din nettside. Dette kan være en nettavis som lager et stykke om bedrifter som oppnådde suksess gjennom den svært krevende perioden vi nå har vært gjennom, og hva som er oppskriften på dette.

Dersom du har skrevet et veldig bra stykke om hvordan du kan skape vekst i nettbutikken din i krisetider, kan denne være aktuell for nettavisen å bruke som kilde i denne saken. Dermed må de linke til saken som ligger på din nettside, og du får det vi kaller en backlink.

Det er forskjell på en verdifull backlink og en uviktig backlink. En verdifull backlink kommer fra en nettside som har høy troverdighet og veldig gjerne høy domene rating. At nettsiden er en troverdig kilde reflekterer også verdien av innholdet ditt og selskapet ditt, så fokuser på å knytte linker med gode, verdifulle nettsider som har jobbet mye med innholdsproduksjon, fremfor enkle og lettvinte men relativt verdiløse sider.

Backlinks En guide til hva og hvorfor SoMe

 

Hvorfor er det så viktig for din bedrift?

Så nå som vi har funnet ut hva backlinks er skal vi gå gjennom hvorfor de er så viktige for deg, din bedrift og din SEO, for det er akkurat det de er! Hver eneste gang du får en backlink på nettsiden din, enten det er en link til en av landingssidene dine eller det er til en artikkel du har publisert på din blogg, er det et nikk fra siden som linker til din.

Et troverdighetsstempel på at innholdet ditt er av høy kvalitet og at det bærer verdi for andre enn deg selv. I tillegg til dette veldig viktige for din SEO. Jo flere backlinks en side har, jo bedre er sidens SEO. Det krever selvsagt mer enn backlinks for å forbedre din SEO, men det er et svært godt sted å starte.

Vi har tidligere skrevet en artikkel som omhandler kundeomtalenes verdi i markedsføring og om hvordan disse gir en større troverdighet til de positive sidene ved din bedrift nettopp fordi meningene kommer fra eksterne kilder. Når du får en backlink på nettsiden din fungerer dette på samme måten. En ekstern anerkjennelse er av stor verdi.

Hvordan kan du få tak i nye backlinks?

For å fange oppmerksomheten til potensielle sider eller personer som kan gi deg disse backlinkene i dag, er du nødt til å ha innhold med ekstremt høy kvalitet både på informasjon, men også ved valg av format og medie. Det er mye å tenke på for en link.

Vi har nå etablert hva en backlink er og hvorfor det er så viktig for din bedrift, men nå tipper vi du ønsker å vite hvordan du kan få tak i de, og gjerne uten å legge ned all din tid og energi i det. Under har vi samlet tre av de strategiene vi mener er viktigst og enklest for deg som ønsker flere backlinks til din nettside.

1. Bli en kunnskapskilde

Det er alltid viktig å produsere godt innhold som er rikt på god og korrekt informasjon. Dette er avgjørende for at kundene dine skal oppleve en verdi når de leser innholdet ditt, og ikke minst for at andre skal ønske å linke til innholdet ditt fra andre sider.

Det som også er en mulighet dersom du presterer å publisere innhold med så god og viktig informasjon er at du blir en kilde til informasjon for fagblogger eller journalister som skriver saker som omhandler ditt fagområde.

2. Bruk riktig format på innholdet ditt

BuzzSumo og Moz gjennomførte for en del år siden en undersøkelse der de så på antall backlinks i en samling av til sammen en million blogginnlegg og artikler. Til alle markedsføreres store skrekk viste det seg da at hele 75% av alle innleggene og artiklene fikk null backlinks.

Det som derimot var en positiv overraskelse var at det dermed var enklere å identifisere hva som fungerte godt med de innleggene som fikk backlinks. Formatene som viste seg å være effektive for å gi mest mulig backlinks var som følger:

Liste-innlegg

Innlegg der du ramser opp de 10 beste måtene å skaffe nye backlinks på, eller topp tre strategier for SEO. Dette er altså innlegg med lister over ulike temaer. Vi skrev et liste-innlegg om «Våre 5 beste tips til deg som bruker Ahrefs», noe som er et godt eksempel på dette.

Quiz

Underholdning og engasjement er noe vi setter høyt når vi konsumerer innlegg. Dette kan være innlegg som “Finn ut hvilken SEO-strategi som passer din bedrift best” eller liknende. Dette må være funksjonelle quizer der leseren kan komme frem til et resultat.

Hvorfor-innlegg

Vi har tidligere produsert flere hvorfor-innlegg på vår bedriftsblogg, noe som gir leseren svar på hvorfor du skal foreta deg enkelte handlinger eller hvorfor noe er viktig for deg eller din bedrift. Disse innleggene forklarer ofte kompliserte konsepter på en enkel og oversiktlig måte.

Hvordan-innlegg

Disse innleggene er jo klassikere, og forklarer leseren hvordan de kan gjennomføre handlinger, som “Hvordan sette opp din WordPress-konto”, eller “Hvordan lykkes med innholdsmarkedsføring”. Hvordan-innlegg skal gi leseren en oppskrift på hvordan de skal gjennomføre handlingen.

Infografikk

Infografikk er enkelt og greit en grafisk fremstilling av informasjonen du ønsker å formidle. Dette kan være komplette fremstillinger eller det kan brukes som hjelpemidler i tillegg til tekst. Infografikk skaper et mer engasjerende og oversiktlig bilde på saken for leseren, og kan være med å bidra til å dele opp en ellers lang og tung tekst.

Videoer

Videoer er en stadig større og viktigere del av kommunikasjon og formidling mellom bedrifter og kunder. Dette er et medium som gjør det enklere å skape et forhold til kundene og leserne sine, ettersom man byr mer på seg selv. I tillegg kan videoer være nyttig å bruke sammen med tekst for å bryte opp “vanene” sine.

3. Publiser komplette guider

En komplett guide er et verktøy du bør ta i bruk når du lager innhold, nettopp fordi det gir leseren følelsen av at de slipper å legge mer arbeid i researchen sin. I tillegg til dette, vil leseren få følelsen av at du sitter på alle svarene og i langt større grad søke svar fra deg i fremtiden over dine konkurrenter der de kun har fått små deler av informasjon.

Komplette guider vil også gi både deg og leserne dine en langt enklere jobb med å holde oversikten over emnet. Du trenger ikke gå i detalj på alle områdene, men du kan heller bruke denne typen artikkel eller blogginnlegg til å male det store bildet. Deretter kan du lage mindre og langt mer detaljerte innlegg som går til de ulike områdene eller temaene.

Da kan du i tillegg til å presentere kunden din med god informasjon også skape mer trafikk rundt på nettsiden din, og ikke minst hente interne linker.

Her er en komplett oversikt over SEO!

En heltidsjobb

Det er ikke slik at du kan skrive en artikkel eller to, og forvente at det dukker opp gode og verdifulle backlinks. Dette er et område som vil kreve fokus over lang tid. På samme måte som at du bygger ditt eget nettverk, må du bygge bedriftens nettverk. Det er ikke sikkert at alle møter blir gode kontakter, men ingen blir gode kontakter om du ikke møter noen.

Det er altså viktig at du jobber kontinuerlig for å øke antallet backlinks enten du gjør dette ved å fokusere på innhold, eller om du tar en mer “hands-on-approach” og henvender deg til de sidene som ville vært gode backlinks for deg, direkte.

Vi i Evolve er her for å hjelpe deg med å bygge et solid link-nettverk. Ta kontakt med oss i dag om du har spørsmål eller om du ønsker å vite mer!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: