5 enkle grep | Konverteringsoptimalisering (CRO)

5 enkle grep Konverteringsoptimalisering (CRO)

La oss si at du er i skobutikken, og ønsker å kjøpe deg et par vintersko. Du har funnet skoen, og størrelsen som passer deg, alt du har igjen å gjøre er å betale i kassen. Dette viser seg å være vanskelig da du på veien må dukke unna flere hindringer, og passere gjennom en labyrint. Innen du kommer ut av denne kan det fort tenkes at du har litt mindre lyst på skoene. Her er 5 steg som vil gjøre veien til målet enklere for dine kunder.

 

Ikke rart at det forkortes CRO

CRO er en forkortelse for conversion rate optimization. På norsk kaller vi dette konverteringsoptimalisering. Vi kan også konkludere med at ordet konverteringsoptimalisering er ganske tungt, det er ikke rart at det forkortes CRO.

La oss ta en kjapp titt på hva en konvertering er.

En konvertering er en handling kunden gjennomfører på din nettside og denne handlingen er det du som definerer. Dette kan være hva som helst, enten at kunden klikker på en link du har lagt inn, leser en tekst du har skrevet, ringer et telefonnummer, fyller inn kontaktskjema eller gjennomfører et kjøp.

Konverteringsoptimalisering går dermed ut på å gjøre det så lett som mulig for kunden å gjennomføre disse handlingene.

Vi kan blant annet tilpasse hvor på siden telefonnummeret du ønsker at kunden skal ringe står, eller legge inn en stor pil som peker på kontaktskjema du ønsker kunden skal fylle ut.

Begrepet CRO handler om å tilrettelegge for kundene slik at du enklere kan oppnå konverteringer på de handlingene du har satt opp. Veien til en optimal konverteringsrate trenger ikke være lang og vanskelig, og her viser vi deg 5 enkle steg til å øke konverteringer på din nettside. 

 

Hva er konverteringsoptimalisering?

CRO, eller konverteringsoptimalisering går enkelt og greit ut på å gjøre det enklere å oppnå konverteringer på din nettside. Denne prosessen skal identifisere problematiske områder i salgstrakten din, slik at du kan forbedre og optimalisere prosessene. 

Konverteringsrate er prosenten av besøkende til nettsiden din som fullfører en ønsket handling eller konvertering. Dette kan være alt fra å legge inn kontaktinformasjon i systemet deres, til å gjennomføre fullstendige kjøp. 

Det er heller ikke slik at det kun er nettbutikker som har bruk for konverteringsoptimalisering (CRO) på sine sider. Alle nettsider som har et formål enten dette formålet er å spre kunnskap, være synlig, få kundene til å legge igjen informasjon, eller at kundene skal bestille tjenester av deg, har bruk for konverteringsoptimalisering (CRO).

Så fort nettsiden din får kunder, er det lurt å sette i gang med konverteringsoptimalisering (CRO). Det kan virke overveldende, men det behøver ikke å være en umulig oppgave, og du vil hente langt større verdier ved å gjennomføre disse oppgavene, enn du ville gjort uten.

Nå skal vi ta en nærmere kikk på fem enkle steg du kan starte på allerede i dag, for å starte med konverteringsoptimalisering (CRO) og øke antall konverteringer på dine nettsider. 

 

1. Gjør research – Hvor er CRO viktig for deg?

Konverteringsmål er viktig for enhver bedrift, og at du utarbeider dine med med fokus ønskede KPI er helt essensielt for din suksess. 

KPI betyr key performance indicator, og er målene du setter deg og måler suksess opp mot. La oss si at du ønsker 40 ekstra påmeldte på nyhetbrevene dine hver måned. 

Da er du nødt til å måle økningen opp mot dette målet for å se om du har lykkes med dette eller ikke. En økning på 35 nye påmeldte per måned er en veldig bra økning, og absolutt å anse som suksess, men når vi ser det opp mot målet som var på 40 nye påmeldte, har du ikke nådd helt opp.

Eksempler på områder der konverteringsoptimalisering er viktig for deg kan være:

  • At kunden kan registrere e-postadressen sin for å motta nyhetsbrev
  • Registrering av personlig informasjon 
  • Nedlastning av innhold
  • Tidsbruk på nettsiden din 
  • Oppgradering av nåværende produkt eller kjøp av tilleggsutstyr
  • Gjennomføring av kjøp i nettbutikk

 

For å oppnå ønsket effekt, nemlig at nettsidene dine er bedre tilrettelagt for konverteringer for kunden, kan det være lurt å få innspill fra nettopp kundene. Ved å henvende deg til kundene dine kan du få gode tilbakemeldinger på ulike områder av kjøpsprosessene og andre handlinger på dine nettsider. 

Om du ikke får nøyaktig de tilbakemeldingene du ønsker eller trenger, finner du gode vinklinger å bygge videre på hypotesene dine i de neste stegene.

Et mål som skaper stor verdi over lang tid er innsamling av informasjon som e-postadresser og navn. Dette kan man enkelt få tak i gjennom påmelding til nyhetsbrev, og er noe som vil kunne generere inntekter langt frem i tid. 

Ved å få tilgang på kontaktinformasjon, kan du modne og forme behovet til disse kundene, og dermed lage deg en perfekt kunde gjennom verdiutveksling og kontinuitet i e-postmarkedsføring og liknende. 

 

2. Lag en hypotese – Kan konverteringsoptimalisering endre disse områdene?

Hypoteser kan bygges opp på mange forskjellige måter, og gjennom testing, gi gode svar på de fleste spørsmål du sitter på i dag. 

En av de enkleste måtene å bygge opp en hypotese på, er som følger: 

Å skifte _______ til ______ vil resultere i en økning i (konverteringsmål) fordi _______. 

La oss bygge videre på eksempelet fra første steget. La oss si at du ønsker at flere skal registrere seg for å motta nyhetsbrev, ved å legge igjen navn og e-postadresse i registreringsfelt på forsiden av nettsiden din. 

Å skifte fra plassering nederst på siden til plassering øverst på siden vil resultere i en økning i antall registrerte fordi det vil bli lettere å se boksen for registrering på nettsiden. 

Ganske logisk, men likevel en detalj man lett kan overse nettopp fordi du sjeldent benytter deg av denne funksjonen selv. 

Det finnes også krav til hypotesene du ønsker å teste: 

  1. De må være målbare
  2. De må være avlesbare
  3. De må resultere i et avlesbart resultat uansett om de bevises eller avvises
  4. De må være relevante for driften din, kundene dine eller markedet ditt

 

Det finnes flere krav, og kanskje har du egne krav til hypotesene dine, for at de skal være verdt tiden og ressursene du legger i testingen. Underveis vil du oppdage at du får små “aha-øyeblikk”, der du lettere ser hindringer eller utfordringer kundene dine opplever, nettopp fordi dette er en bevisstgjøringsprosess. 

 

3.  Test hypotesen

Endelig er det tid for å teste hypotesene du har utarbeidet. 

Det finnes mange programmer du kan bruke til å kjøre tester, et av de er Google Optimize, som i tillegg er tett knyttet mot Google Analytics. Her kan du lagre dine hypoteser og gjøre de endringer du ønsker å teste. 

Det er og ekstra viktig at du har et åpent sinn, forhåpentligvis skal du få deg noen overraskelser underveis, slik at det kan gjøres endringer. I neste steg går vi litt nærmere inn på feller du kan tråkke i under analysen, slik at du unngår dette. 

Aller viktigst er det at du kun tester en enkelt hypotese på samme tid. Dersom du ønsker å teste plasseringen av innmeldingsboksen som nevnt i forrige steg, vil det ødelegge testresultatene dersom du samtidig tester farge på temaet ditt. 

Til slutt – før du begynner å se på resultatene – er det viktig at du husker at ingen tester er mislykkede i den grad at de ikke kan brukes til noe. Som vi skal komme inn på i neste steg om analyseringen av resultatene, er det viktig å huske at en mislykket test kun avkrefter den hypotesen du tester. 

Det er også lurt å ha i bakhodet at dersom en test avkrefter eller bekrefter en hypotese i dag, er det ikke dermed sagt at dette stemmer om seks til åtte måneder. Mennesker forandrer seg, behov og ønsker forandrer seg og markedet er i konstant endring.

Derfor er det viktig at du har god kontroll på tidligere tester som har blitt gjennomført, og at du ikke slutter å teste disse områdene. Ta vare på data du henter inn, rapporter og andre dokumentasjoner, slik at du hele veien jobber for å samle informasjon. Du blir aldri ferdig testet. 

 

Konverteringsoptimalisering analyse

 

4. Fungerer konverteringsoptimaliseringen slik du ønsker?

Mennesket er utsatt for noe som heter biaser, som enkelt nok er tankefeller vi går i når vi tenker og handler. Mennesket er ikke en avmålt rasjonell beslutningstaker og vil derfor la seg påvirke av emosjoner og utenforliggende årsaker som stress, andres oppfatninger og ikke minst, ønsket om å ha rett. 

Tester som ikke bekrefter hypotesen din og dermed er ugyldige, er minst like viktige som de som går gjennom og blir bekreftet. Du får like verdifulle svar ved å avkrefte en hypotese, og bør i lik grad gjøre endringer basert på disse resultatene. 

Det er og viktig at du har god orden på testene du har gjennomført og dataen som tilhører disse. Dette kan du dra god nytte av i fremtiden, da du garantert har nytte av å gjennomføre nye og kontinuerlige tester og tilrettelegging av din konverteringsoptimalisering (CRO). 

De fleste analyseverktøy tilgjengelige for bedrifter kommer ferdig utstyrt med innstillinger du kan bruke for en generell test av de viktigste attributtene som økning i antall salg osv. Det de ofte ikke strekker til på er dine personlige/private KPI’er. 

Dette stiller du enkelt inn i mange analyseverktøy, blant annet i Google Analytics, som også er lett å koble sammen med Google Optimize som nevnt i steg 2, og som er enkel å kjøre tester med. Da har du et komplett konverteringsoptimaliserings-verktøy for din bedrift. 

 

Google analytics konverteringsoptimalisering cro

 

5. Tilrettelegg for din konverteringsoptimalisering

Nå som du har testet og analysert hypotesen din gjenstår det viktigste av alt, nemlig implementeringen av endringene, og tilrettelegging for din konverteringsoptimalisering (CRO). Dessverre ser vi ofte flere bedrifter som får løsningene på utfordringene sine servert, uten å være gode nok til å implementere dette på sine nettsider. 

Implementer konverteringsoptimalisering (CRO) på områder der du ser at du kan ha forbedringspotensiale. Det er lett å se seg blind på egen nettside eller nettbutikk, og dermed overse områder der det bør implementeres konverteringsoptimalisering (CRO). 

Her har vi laget en liten huskeliste til deg med fire punkter som har stort potensiale, slik at du kan legge til rette for din konverteringsoptimalisering (CRO):

 

1.Startsiden på din nettside

Ikke bare er dette førsteinntrykket mange av kundene dine får av deg og din bedrift, men det er også en side du kan og bør bruke for å trekke disse besøkende lenger inn på siden din gjennom spennende innhold og CTA eller handlingsoppfordringer.

CTA eller call to action er forskjellige oppfordringer du gir kundene dine på din nettside. Dette kan være knapper der det står “bestill her”, eller “meld deg på vårt nyhetsbrev ved å registrere deg nedenfor”. Leder du kundene dine direkte til konverteringer gjennom disse knappene legger du til rette for din konverteringsoptimalisering (CRO). 

Ofte kan dette være ekstra nyttig dersom du gir noe til kunden først, slik at kunden føler at de har oppnådd noe ved å gi deg informasjonen sin.

Det kan også være spennende og nyttig for deg å implementere chatbots og andre hjelpemidler på din startside. Dette kan hjelpe kundene dine med å få svar på sine spørsmål uten å måtte lete etter de, noe som er god konverteringsoptimalisering (CRO). 

 

2. Pris-siden din

Du kan endre relativt små detaljer, og få dine normale priser til å se mer lukrative ut. Det er mange løsninger på nettopp dette, og her er noen av de vi anbefaler deg å kikke på:

 

  • Utvid detaljene, og skriv mer utfyllende om hva kunden får når de betaler for det produktet. Kanskje er det ikke antall lisser kunden får med på kjøpet når de kjøper vintersko som trekker mest, men varme føtter, godt feste på snøen, eller god støtte for anklene.
  • Lag pakker som inkluderer flere produkter og dermed fremstår mer lukrativt. Dersom du selger mobiltelefoner, kan du lage pakker som inkluderer lader, mobildeksel, forsikring og ørepropper. Selv om dette er en høyere pris, vil det se mer omfattende ut for kunden.
  • Fra månedspris til årspris kan også lønne seg i lengden. Her kan du forhandle frem gode avtaler, ettersom et godt og langvarig kundeforhold gjerne er verdt mer for en bedrift enn mange korte avtaler.
  • Legg ved kontaktinformasjon til person med kunnskap om pris og forhandlinger. Det er alltid den eller de kundene som ønsker å forhandle frem en bedre avtale enten på egne vegne eller for bedrift. La dem gjøre dette og skap en samtale. 

 

Ha også et fokus på at dette skal se ryddig og oversiktlig ut for kunden. Du har ikke lyktes med konverteringsoptimalisering (CRO), dersom kunden må jobbe seg gjennom en jungel av tall og produktbeskrivelser.

Ta deg derfor tiden til å sette opp dette logisk. Mennesker har en tendens til å gå for alternativet i midten, og det kan derfor lønne seg for deg å plassere det alternativet som er mest lønnsomt for deg, i midten mellom to ytterpunkter.

 

3. Bedriftsbloggen

Gjør lesere til kunder ved hjelp av verdiutveksling. Når leseren føler en opplevd verdi av å ha lest en artikkel eller lært seg noe nytt fra en video, er de gjerne mer tilbøyelige til å legge igjen kontaktinformasjon og du øker din konverteringsoptimalisering (CRO). 

Ha godt fokus på å bygge opp en spennende og engasjerende portefølje for dine kunder. Innholdet du produserer til bedriftsbloggen må engasjere kunden gjennom å tilføre ny kunnskap eller være relevant for dem på andre måter. 

Dersom du klarer å tilfredsstille det behovet de hadde og svare på de spørsmålene de kommer for å finne svar på, vil du fremstå som en ressurs. Bruk tiden kunden bruker på å lese informasjonen din godt og legg til smarte CTA-knapper og lignende underveis.

Det er derfor viktig å ha spennende og gode handlingsoppfordringer i bunn eller underveis i innholdet ditt. Dette kan være en “kontakt oss” knapp nederst, eller “les mer” underveis i teksten, dersom du har mer informasjon om et spesifikt emne. 

 

4. Landingssider

Landingssidene bør være designet for å få kundene til å gjennomføre en handling. Normalt sett kommer de inn på disse landingssidene ved en link på en ekstern side. Dette kan være noe så enkelt som at de skal lese det innholdet som befinner seg på landingssiden, men det kan også være en link til en påmeldingsside. 

Dersom landingssiden ikke svarer til forventningene kunden din har når de lander på siden, vil du se en høy fluktfrekvens på denne siden. Klikker du deg inn på en nettside om vintersko, så ønsker du ikke å måtte lese to sider om terrassevarmere før du får opp informasjon om de vinterskoene du kom dit for.

I email markedsføring kan du også sende kundene dine en link til deres handlekurv med alle varene de la i den før de forlot den. Slik kan du også oppfordre de til å fullføre kjøpet ved å gjøre det enklere for dem. Da vil handlekurven være landingssiden, og den vil allerede ligge til rette for deres behov. 

 

Konverteringsoptimalisering for det lange løp

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om at du skal optimalisere siden din, slik at det enklere kan gjennomføres konverteringer. Konverteringer er ønskede handlinger du har lagt opp til at skal gjennomføres av kundene dine når de besøker siden. 

Ved å gjennomføre tester av hypotesene du ønsker å få svar på, vil du kunne samle opp verdifull informasjon. Denne informasjonen kan du bruke til å optimalisere hjemmesiden din i lang tid. 

Du vil nok aldri føle at du er ferdig med å gjennomføre tester og å jobbe med konverteringsoptimaliser (CRO), og ettersom alle dine kunder og deres behov endrer seg kontinuerlig i takt med markedet og trender du finner der. 

Det er viktig at hypotesene du utarbeider for testing, samsvarer med behovene ditt selskap har, slik at du ikke bruker unødvendige ressurser på testing av urelevant informasjon.

Alle nettsider som tiltrekker seg kunder på nett, bør være engasjert i konverteringsoptimalisering (CRO) allerede etter besøk av de første kundene. En nettside som ikke genererer konverteringer er jo en nettside uten funksjon, og når det er så enkelt som du nå har sett, er det jo bare å sette i gang med din konverteringsoptimalisering (CRO).

 

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: