Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

3 steg til suksess med appkampanjer i Google

Suksess med appkampanjer i Google

Det finnes i dag en app for alt. Det finnes apper for planter, innendørs belysning, spill og underholdning, tv, lydanlegg og stort sett alle andre områder i livene våre. I løpet av det siste året har stadig flere apper dukket opp, da behovene vi har følt på har blitt enda større. Flere aktører på markedet vil også bety større konkurranse om brukerne og nedlastninger av appene du lager. Så hvordan kan man sikre seg en større del av kaken? Her går vi gjennom de 3 r’ene Google mener vil sikre deg økning i konverteringer, både i salg av og konverteringer i din egen app.

Google presenterer oss med 3 steg som de mener skal sikre økning i antall nedlastninger av appene dine, samt øke antall konverteringer i appen for eksisterende brukere. Her skal vi i Evolve gi deg et innblikk i hva som er viktig å tenke på når du skal annonsere for appen din.

Hva er universelle appkampanjer?

Universal App Campaign eller universale appkampanjer som vi kaller de på norsk, er en kampanjetype lansert av Google i 2015. Før lanseringen var appkampanje produktet google fokuserte på  «Ads App Install Campaigns», dette ble integrert inn i Universal App campaigns i 2017.

Universale app kampanjer eller UAC er en automatisk appkampanje og annonsetype i Google Ads som hjelper annonsører med å generere flere nedlastinger og installeringer av appen din eller konverteringer i appen din. Dette gjør de ved å bruke maskinlæring til å identifisere dine best fungerende annonser og vise disse til de mest relevante brukerne.

Ved å henvende seg utelukkende til relevante brukere mener Google at de kan øke konverteringene du kan oppnå med opp mot 140%. Dette er ikke bare en voksen økning, men det er også en veloverveid påstand, og vi skal nå gå nærmere inn på hvorfor dette er mulig å oppnå med tre r’er.

Les om hvorfor du bør investere i digital markedsføring her.

Hvordan fungerer det?

I motsetning til de fleste kampanjene man kan kjøre på Google Ads, kan du ikke designe dine egne tilpassede annonser for din appkampanje. I stedet vil Google benytte seg av tekst du fremlegger når du oppretter annonsene og innhold fra oppføringen din i App Store.

Ved hjelp av dette kan Google selv tilpasse innholdet i appkampanjene dine, hvilke bilder, tekst og plassering, alt etter hvilken plattform du annonserer på, gjennom maskinlæring og innsamlet statistikk fra tidligere kampanjer.

Appkampanjer kjører annonser i forskjellige formater og på forskjellige plattformer om hverandre. Disse appkampanjene gjør all tilpasning og utforming av annonsene dine for deg, ved å bruke informasjonen du legger inn, både i selve annonseverktøyet, men også informasjon du har lagt inn i app-butikken.

Innholdet du legger inn, skal vi komme litt nærmere inn på under, men dette kan tilpasses igjen av Google. Dette gjøres ved klipping, beskjæring, sletting dersom det ikke stiller til kravene til Google, eller andre former for modifisering for å oppnå best mulig resultat.

I tillegg er det verdt å merke seg at Google mener det er såpass viktig med videoinnhold at dersom du ikke legger ved din egen når du starter annonseringen, vil de velge innhold og lage en improvisert video basert på det innholdet de har tilgang på.

Hva kreves det at du leverer før lansering av din appkampanje?

For å sette i gang annonseringen din er du nødt til å fremlegge ønsket tekst, sette et startbud og presentere budsjettet ditt for kampanjeperioden. Dette er helt sikkert en prosess du kjenner fra annen annonsering, men i tilfelle startbud og kampanjebudsjett er ukjente begreper går vi raskt gjennom dette litt lenger ned.

Videre er du også nødt til å oppgi språket du ønsker å bruke i annonsene dine, og geografisk nedslagsfelt. Google ønsker også at du vedlegger bilder og video. Dette er enkelt og greit og du legger de ønskede bildene til allerede i starten. Disse kan du også velge å endre underveis.

Ved hjelp av din tekst, budsjett, språk, geografi, bilde og video lager Google den optimale appkampanjen for deg, uten at du trenger å løfte så mye som en finger.  De vil legge opp til de beste kombinasjonene på tekst og bilde for de ulike plattformene, og dermed også optimalisere resultatene du får ut av dette.

Det økonomiske perspektivet på din appkampanje

For å hjelpe deg med å hente ut mest mulig verdi av hver nedlastning, automatiserer Google prosessene med budrundene. Dette har du og mulighet til å benytte deg av ved vanlig annonsering gjennom Google Ads, tidligere kalt Google Adwords. Som lovet i avsnittet over, går vi raskt gjennom budrunde praksisen til Google.

Når du annonserer er du nødt til å være med i en budkrig om plasseringen på de ulike plattformen. Ønsker du å annonsere i app-butikken til Google, kan du være sikker på at du er langt ifra den eneste. For at Google skal velge hvem som skal få vise seg frem på de beste plassene er det flere kriterier man må oppfylle.

Den økonomiske siden ved dette handler derimot om å være betalingsdyktig overfor konkurrentene dine. Du må være villig til å by mer for den plassen du ønsker å ha. Normalt sett holder det å legge inn et budsjett og velge hvordan du ønsker at Google skal fordele det.

Ønsker du at Google skal by høyt hver måned og få de gode plassene, men risikere at du går tom for penger i løpet av den første uken, eller ønsker du å få medium gode plasser hele måneden? Her kommer statistikk inn. Kanskje er det dager der kundene dine er mer aktive enn andre? Kanskje finnes det tidsintervaller der det er flere som laster ned appen din enn andre?

I disse tilfellene kan det være greit å manuelt stille inn annonseringen til å treffe de aktive tidspunktene til brukerne dine, slik at du ikke taler for tomme stoler så og si.

Hvordan oppnå de beste resultatene for din appkampanje?

Google selv holder seg til en tredelt forklaring på hvordan du kan oppnå de ultimate resultatene. Disse stegen eller de tre r’ene som vi har valgt å kalle de, er reach eller rekkevidde, relevance eller relevans, og results eller resultater.

Reach

Reach eller rekkevidde som vi ville kalt det, handler i stor grad om hvordan man er synlig og hvor mange mennesker man kan treffe. Google tilbyr helt unik tilgang til noen av de største og mest besøkte plattformene vi har i Norge for din appkampanje. Dette inkluderer blant annet YouTube, Google Play og Google Search.

Noen handlinger og innstillinger bør fortsatt gjøres manuelt selv om Google stiller opp med automatiserte løsninger, slik at du optimaliserer appkampanjen din og gjør den lett tilgjengelig for så mange kunder som mulig:

  • Sette daglig budsjett, her kan du velge mellom CPI (cost-per-install) , CPA (cost-per-action) eller ROAS (return-on-ad-spend).
  • En målrettet CPI (cost-per-install) per nedlastning, en CPA (cost-per-action) for konverteringer i appen, eller en ROAS (return-on-ad-spend) som vil gi deg best mulig resultat ut fra det du bruker på annonseringen.
  • Geografisk område du ønsker å treffe med annonsen.
  • Språk du ønsker å bruke på annonsene dine i disse landene eller områdene
  • Lag tekstene du ønsker å bruke i annonsene, maks 25 tegn lange og gjerne handlingsoppfordrende og enkle, slik at det er lett for Google å henge med.
  • Start og eventuelt slutt-dato for kampanjeperioden. Her er du ikke nødt til å sette en dato for når appkampanjen er ferdig, men dersom du kjører flere kampanjer på samme tid, kan dette være nyttig.

Les mer om markedsstrategi som skaper vekst her.

Relevance

Vis annonsen din til den riktige brukeren på den rette måten ved å analysere over hundre millioner potensielle kombinasjoner live på Googles plattform.

Appkampanjene bruker, som vi har vært inne på tidligere, maskinlæring til å ta de beste avgjørelsene for hver enkelt annonse. Dette kan den gjøre ved å forsøke flere hundre millioner potensielle kombinasjoner i sanntid.

Disse prosessene kan gi spennende resultater, som på hvilke plattformer dine kunder samhandler med annonsene dine, eller hvilke søkeord som fungerer best på hvilke målgrupper.

Tilbyr du for eksempel en app som sporer søvnkvalitet, kan det kanskje være at appkampanjen din er mer populær når folk våkner og er kjempetrøtte uten å forstå hvorfor? Eller kanskje den er mest populær rett før leggetid hos kunder som ønsker å prøve noe nytt for å spore søvnen sin? Da er det dumt å bruke alle pengene sine på å annonsere på dagtid.

Results

Google påstår at dette annonseringsverktøyet driver 140 prosent flere konverteringer per dollar enn noe annet annonseringsverktøy for apper fra Google.

Dette verktøyet viste tidlig så gode resultater, at kun to år etter lansering valgte de å erstatte det vanlige Google Ads verktøyet for apper, med dette.

For å oppnå gode resultater, er det også viktig at du setter gode mål. Normalt sett er det to kategorier du bør fylle. Disse er CPI og CPA.

CPI betyr ganske enkelt cost-per-install, og vil da være en betegnelse for hvor mange nedlastinger eller installeringer av appen din du ønsker å oppnå ved å kjøre denne kampanjen.

CPA betyr cost-per-action og brukes ofte om konverteringer inne i appen når den allerede er installert. Her kan du annonsere både mot eksisterende kunder og nye kunder som også skal laste ned appen din. Konverteringer i appen kan være å oppgradere medlemskapet eller abonnementet, eller å melde seg inn for første gang, og dermed legge igjen informasjonen sin hos deg. En annen populær konvertering er å legge igjen en omtale.

Et lite tips til annonseringen din. Dersom du føler at du sitter fast i en bestemt type kampanje, kan du alltids kjøre nye kampanjer for andre eller flere mål.

La oss si at du ønsker at flere skal laste ned appen din, fordi du er helt ny i markedet, har du kanskje ikke lyst til å “bruke opp” kampanjen din på mål som CPA og konverteringer i appen.

Da kan du enkelt opprette en ny kampanje med dette som mål for de kundene som allerede har lastet ned appen din, slik at du ikke risikerer at dette tar vekk fokus fra ditt største behov for flere nedlastinger.

Som Google selv sier: “Det er bedre å sette opp en ny appkampanje hvis du ønsker å optimalisere for et nytt mål. En ny appkampanje vil gjøre en bedre jobb med å optimalisere budgivningen for et publikum som kan møte hvert mål”.

Sagt på en enklere måte er det langt mer økonomisk å markedsføre mot kunder som er klare for å konvertere i appen din etter en suksessfull nedlastning enn kunder som ikke er interessert i konverteringene og som heller ikke har lastet ned appen enda.

Les mer om konverteringsoptimalisering her.

Oppnå strålende resultater for din appkampanje med maskinlæring

Avslutningsvis håper vi at du som nå ønsker å markedsføre din nye app, får mest mulig for ressursene du legger inn i annonseringen din. Dette innebærer å gi litt slipp og la Google jobbe for deg. Det er derimot ikke sagt at du skal slippe all kontroll.

Google som alle andre plattformer ønsker å tjene penger, slik at det kan være en fordel dersom du holder et lite øye med kampanjene dine. Så lenge budsjettet er satt, vil ikke Google kunne bruke noe mer enn dette, men det er likevel greit å være klar over hvordan de blir brukt!

Det vil alltid være muligheter til å endre legge til eller fjerne informasjon, bilder, video eller å stille inn budsjettet på annonsene dine. Dette er noe jeg vil tro gir de fleste av oss en ekstra trygghet når vi prøver noe nytt, muligheten til å angre og endre.

Med dette ønsker vi deg lykke til med markedsføring av din app via Googles egne appkampanjer.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: