Bruk riktig format i de ulike kanalene

Mange plattformer krever ulike størrelser på bildene du ønsker å bruke, ut i fra hvilke plattformer de skal publiseres på. Vi vet hvor håpløst det føles hver gang du finner det perfekte bildet, men opplever at sentrale deler blir kuttet bort. Det kan vi hjelpe deg med å unngå. 

I denne artikkelen tar vi for oss hvilke formater som kreves på noen av de mest sentrale sosiale medier-plattformene, som brukes til digital markedsføring. Det er viktig å være klar over at det på de fleste plattformene er flere ulike størrelser som er tillatt. Her kommer vi i hovedsak til å fokusere på “best practice” tips og triks, som kan brukes på alle plattformer. 

Google Ads

I Google-universet har vi langt mer enn bare de mest generelle søke-kampanjene. Her er det også flere spennende muligheter for å utvikle effektive og kreative banner- og videoannonser. Her skal vi ta en kikk på de seks mest sentrale annonseverktøyene, og hvordan du kan optimalisere dine bilder til disse. 

Discovery Ads

Discovery-annonser er en god trafikkdriver som gir deg mange muligheter når du skal utforme og skape nye annonser. Du kan bruke og kombinere ulike beskrivelser, overskrifter og bilder sammen. Når du har lagt inn dette, vil Google selv jobbe for å vise dine potensielle kunder, de beste kombinasjonene. 

For å oppnå best mulig kvalitet, og ikke minst så lite beskjæring som mulig, bør du holde deg til følgende mål for de ulike formatene: 

Logo

  •  1200×1200 pixler
    • Anbefalt: 1

Portrett

  • 960×1200 pixler
    • Anbefalt: 3

Kvadrat

  • 1200×1200 pixler
    • Anbefalt: 3

Landskap

  • 1200×628 pixler
    • Anbefalt: 3

Karusell

  • 1200×628 pixler 
    • Eller: 1200×1200 pixler


Display Ads

Under Display Ads finner vi både de vanlige bannerannonsene, der du ofte ser tekst og en call to action-knapp i bildet, og responsive bannerannonser. I de sistnevnte annonsene er gjerne CTA-knappen utenfor bildet, slik vi er kjent med fra annonsene i Discovery Ads. Dette gjør at det kreves ulike formater ut i fra hvilken annonsetype du velger å bruke. Du kan ha flere ulike formater og størrelser på dine Display-annonser, men her vil vi gå ut i fra en sikker vinner.

Egendefinerte bannerannonser

  • Medium rektangel: 300×250 pixler
  • Stort rektangel: 336×280 pixler
  • Leaderboard: 728×90 pixler
  • Halvside: 300×600 pixler
  • Stort mobilbanner: 320×100 pixler

 

Responsive bannerannonser

  • Kvadrat: 1200×1200 pixler
  • Portrett: 900×1600 pixler
  • Landskap: 1200×628 pixler


YouTube

Dersom du ikke var klar over det fra før, er altså YouTube en del av det store og fantastiske Google-universet. Skal du annonsere med videoannonser er dette plattformen å ta i bruk. Videoen du ønsker å bruke til din annonse lastes enkelt opp på bedriften sin YouTube-kanal. Les mer om YouTube HER!

Her bør du holde deg til følgende mål: 

Profilbilde

  •  800×800 pixler
    • Bruk et kvadratisk bilde

Banner

  • 2560×1440 pixler
    • For mobil: 1235×338 pixler

Mobil

  • 1235×338 pixler

Vannmerke

  • 150×150 pixler

Thumbnail

  •  1080×1920 pixler

Video

  • 16:9

Performance Max

Performance Max tar for seg alle Google sine kanaler i en enkelt kampanje. Dette betyr at det kreves eksempler av alle formatene vi har gjennomgått over. Dersom du har en nettbutikk er forøvrig denne kampanjeplattformen perfekt til å koble opp mot din Merchant Center-konto. 

Ønsker du å lære mer om Performance Max, kan du klikke HER!

 

Sosiale medier

Sosiale medier har i løpet av de siste årene, markert seg som ekstremt viktige plattformer for alle digitale markedsførere. Antall brukere skaper et nesten uendelig potensielt publikum for annonser, og kundene kan enkelt engasjere seg i innholdet som blir publisert. 

Det er også plattformer som er enkle å måle resultater ut i fra, og som i de aller fleste tilfeller tilbyr egne program for annonsering og innsamling av informasjon. Her skal vi gå gjennom de mest sentrale sosiale medie-plattformene og hvilke

 bildestørrelser du bør benytte deg av på de ulike plattformene. Les om hvordan du tilpasser din annonse til Facebook HER

Facebook

Når det gjelder Facebook-sider, arrangementer og andre grunnleggende verktøy i denne kanalen, bør man holde seg til følgende størrelser: 

Profilbilde

  • 180×180 pixler 
    • Bruk et kvadratisk bilde

Forsidebilde

  • 820×312 pixler
    • Mobilstørrelse: 640×360 pixler
    • Grupper/Arrangementer: 1200×629 pixler

Innlegg

  • 1200×630 pixler

Story

  • 1080 x 1920 pixler
    • Her er det også viktig å legge merke til at tekst du ønsker å legge til i storyen din ikke må dekke de 14 øverste og nederste prosentene av bildet.

Instagram

På Instagram er det en rekke ulike typer innlegg man kan publisere til sitt publikum. Her finner du blant annet Reels, bildekaruseller og ordin

ære innlegg. Her tar vi for oss de viktigste størrelsene.
Profilbilde

  • 320×320 pixler

Innlegg og bildekarusell

  • Kvadrat: 1080×1080 pixler
  • Portrett: 1080×1350 pixler
  • Landskap: 1080×566 pixler

Story

  • 1080×1920 pixler
    • 9:16
    • Opptil 15 sek

Reels

  • 1080×1920 pixler
    • 9:16
    • Opptil 60 sek

Forsidebilde til Reels

  • 1080×1920 pixler
    • Vises i rutenettet i Reels-feeden din.
  • 1080×1080 pixler 
    • Vises i det kvadratiske rutenettet på profilen din.

Meta Business Manager

Når du skal annonsere i Facebook og Instagram, tar du i bruk Meta-plattformen sitt annonseverktøy. Her er det litt andre størrelser som kreves for dine annonser: 

Oppdatering og bildekarusell

  • Ratio 1:1
    • Gjerne 1080 x 1080 pixler.

Story og Reels

  • Ratio 9:16
    • Gjerne 1080 x 1920 pixler.

Søkeresultater

  • Ratio 1,91:1 
    • For eksempel 1200 x 628 pixler.

Video

  • Ratio 16:9 
    • Optimal tid er 15 sekunder 

LinkedIn

Mange velger å legge ved bilder til sine innlegg på LinkedIn, for å treffe sin målgruppe mer presist, og ikke minst få frem budskapet sitt. Ved å benytte deg av størrelsene vi har oppgitt under, vil du få best mulig resultat på dine bilder, og unngå ulogiske beskjæringer ved publisering. 

Les mer om LinkedIn HER

Størrelser for innlegg

  • Profilbilde: 400 x 400 pixler (kvadratisk)
  • Forsidebilde: 1584 x 396 pixler
    • For bedriftsprofiler: 1128 x 191 pixler
  • Karusell: 1080 x 1080 pixler

Størrelser for bildeannonser

  • Kvadrat: 1:1
  • Portrett: 1:1, 9:1, 2:3 og 4:5
  • Landskap: 1,91:1

Videoannonser

  • Kvadrat: 1:1
  • Portrett: 9:16
  • Landskap: 16:9

 

TikTok

TikTok er en relativt ny plattform for annonsering sammenliknet med Facebook og Instagram. Denne plattformen blir stadig en viktigere kanal for flere ulike bedrifter fra flere bransjer. Lær mer om TikTok HER

Profilbilde

  • 720×720 pixler

Forsidebilde

  • 1584×396 pixler

Video

  • 1080×1920 pixler


Når det kommer til annonser kan man velge om man ønsker å bruke en eksisterende video som man allerede har publisert på siden, eller om man ønsker å laste opp en ny video. Optimal varighet kommer an på hva slags annonse du skal publisere. Takeover Ads skal helst være så korte som 3-5 sekunder, mens andre annonseformater kan fint vare opptil 60 sekunder. Likevel sier vi som regel at den optimale tiden er rundt 15 sekunder.

Kvadratiske videoer

  • Ratio 1:1

Portrett

  • Ratio 9:16

Landskap

  • 16:9

 


Vi kan format

For deg som ikke ønsker å sitte med denne jobben helt på egenhånd, kan våre eksperter hjelpe deg med å publisere annonser på sosiale medier, eller direkte ut i Google-universet. Vi hjelper deg med å velge de riktige bildene, tilpasse de til det riktige formatet, og knytte det til gode annonser. 

Har du spørsmål til hvordan du best skal komme i gang med annonseringen din, kan du gjerne ta kontakt med en av våre rådgivere. Her sitter det mennesker med lang erfaring og masse kunnskap om digital markedsføring, som kan hjelpe deg med å nå dine mål. Hos oss i Evolve skal alle føle seg ivaretatt samtidig som vi skaper gode og effektive annonser på digitale plattformer. 

 

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: