Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Annonsering på LinkedIn – En rask oppfriskning

Annonsering på linkedin

I dag bruker de aller fleste profesjonelle mennesker LinkedIn som et nettverkingsverktøy, og plattformen har vel aldri vært viktigere enn den er i dag. Under pandemien har arbeidsmarkedet vært sterkt preget av permitteringer og dessverre oppsigelser.

Hvorfor annonsere på linkedin?

Det har vært utfordrende å befinne seg i arbeidsmarkedet ettersom man nå deler denne plassen med svært høyt utdannede og erfarne mennesker. Dermed har det vært viktig å tenke nytt og kreativt når man ansetter. Kanskje kan man si at mennesket aldri har vært viktigere.

Ettersom LinkedIn har blitt viktigere og enda mer tatt i bruk, finnes det også flere brukere der i dag enn det gjorde for to år siden. Ønsker du å annonsere mot bedrift- og privatmarked samtidig er dette stedet å starte. La oss ta en nærmere kikk på hvorfor og hvordan du skal annonsere på LinkedIn.

Målretting på LinkedIn!

Målretting er noe vi i Evolve er svært opptatt av. Dersom du bruker tiden til å bli kjent med målgruppene dine og hvilke behov og ønsker de har, vil det lønne seg både med tanke på effektiv måloppnåelse og det økonomiske perspektivet, som vi skal komme litt nærmere inn på under.

Målretting av annonser og kampanjer er noe du bør sette av tid til å jobbe med uansett hvilken kanal du ønsker å annonsere i. På LinkedIn befinner det seg i dag over 675 millioner fagfolk fra ulike bransjer og sektorer. Sannsynligheten for at du har et produkt som alle disse menneskene trenger er svært usannsynlig.

Hvorfor skal du være nødt til å betale for at annonsen din for en ny og flott pensumbok til sykepleierstudiene vises til Kari som er 60 år, jobber i Oljebransjen og har absolutt ingen interesse for denne boken? Det fine er at du slett ikke er nødt til det!

Dersom du selger en pensumbok til studenter som studerer sykepleie, vil det være aktuelt for deg å målrette annonsen din til disse menneskene. Et raskt søk på “sykepleiestudent” på LinkedIn ga meg 161 personer. For disse er annonsen din garantert relevant, men det er også mulig at den kan være relevant for personer i andre posisjoner i samme bransje.

Les mer om hvordan du identifiserer din målgruppe!

Hvordan lage effektive annonser?

Annonsene du setter opp, har alltid et mål. Dette kan være merkevarebygging, å skaffe nye leads, eller å sørge for direkte salg. Hvilke mål du setter for de ulike annonsene er opp til deg selv, men en grei regel er å tilpasse annonsen slik at det er enkelt å måle om du oppnår suksess eller ikke.

LinkedIn har et eget annonseringsverktøy som de kaller “LinkedIn Kampanjeadministrasjon”. Dette er et veldig godt verktøy for publisering av annonser og kampanjer, og for enkel måling av resultatene du oppnår. Her vil du umiddelbart se hvilke annonser som treffer og hvilke som du kanskje bør endre på.

Effektiv måloppnåelse som vi var inne på tidligere handler om å treffe mennesker med riktig budskap på riktig sted i kundereisen, slik at du oppnår målet ditt uten å betale for å ta kunden gjennom disse stegene. Dersom du kun er ute etter å bygge merkevare, kan du treffe en kunde som akkurat har startet informasjonsinnhentingen sin.

Dersom målsettingen din er å selge et produkt, er ikke denne kunden på det riktige stedet i kjøpsprosessen enda. På denne måten kan du sikre deg at du ikke betaler for mye for å ha annonsen din liggende hos urelevante og uinteresserte personer.

Trygg og økonomisk annonsering

På LinkedIn bestemmer du selv hvor mye du ønsker å betale for annonseringen. Som mange andre plattformer har LinkedIn bestemt at du byr på målgruppen. Dette betyr i korte trekk at du konkurrerer med mange andre annonsører om å nå den samme målgruppen.

Dersom vi går tilbake til eksempelet med pensumboken for sykepleierstudiet, kan du for eksempel konkurrere mot andre som ønsker å annonsere bøker og materiale til sykepleierstudentene. Den som legger inn det beste budet og har det mest relevante innholdet vil få annonsen sin vist til den ønskede målgruppen.

På LinkedIn kan du også avslutte annonseringen når som helst. Dersom du har satt opp to ulike annonser og du ser at den ene ikke presterer på samme nivå som den andre, kan du når som helst velge å stoppe annonsen. Da bruker heller ikke LinkedIn mer av de økonomiske ressursene dine. Smart, trygt og enkelt!

Enkelt og logisk oppsett av selve annonsen

Det er heldigvis ikke komplisert å sette opp selve annonsen heller. Før du kan gjøre dette må du gå inn på LinkedIn sin Kampanjeadministrasjon og opprette en konto der. For å gjøre dette er det kun tre enkle steg.

Lag et kontonavn, legg inn hvilken valuta du benytter deg av og legg til en LinkedIn-profil dersom du ønsker å ha en firmaside tilknyttet annonsekontoen. Deretter er du faktisk i gang, og du kan starte på dine første kampanjer.

Du har helt sikkert sett annonser på LinkedIn fra andre selskaper, eller kanskje til og med en av dine egne annonser. Ikke bare er de effektive og økonomiske når de brukes riktig men designet på de er enkelt, oversiktlig og klassisk. De inneholder normalt sett kun en catchy overskrift, en ryddig og god beskrivelse og et bilde som er relevant til din annonse i formatet 50:50.

Som tidligere nevnt kan du enkelt kjøre A/B-testing av annonsene og kampanjene dine i LinkedIns Kampanjeadministrasjon fordi det er så lett å stoppe eksisterende og publisere nye annonser. Dette gjør det lett for deg å optimalisere de kampanjene du har liggende ute, slik at du får mest mulig igjen for pengene du legger igjen på plattformen.

Annonser rett i innboksen til brukeren

En veldig smart funksjon LinkedIn tilbyr deg som annonsør er å legge annonsene rett i innboksen til kundene. Dermed vil den eneste forskjellen på din annonse og en vanlig melding være at din er markert med annonse.

Innboksen er der all kommunikasjon foregår, og det vil være mer naturlig for kunden å engasjere seg i annonsen din her. Dette kan være at du oppfordrer de til å besøke nettsiden din, og legger ved en link de kan klikke på, eller at du gjør annonsen mer personlig, og legger ved noen målrettede detaljer i teksten.

Kunden vil naturlig reagere bedre på en mer personlig tilnærming, og dermed og være mer medgjørlig når det kommer til din måloppnåelse.

LinkedIn raskt forklart

Vi håper at dette frisket opp minnet litt når det kommer til annonsering på LinkedIn. Det er lurt å jobbe med denne plattformen slik at du blir godt kjent med de ulike verktøyene som tilbys, og benytt deg av den gode informasjonen som gis av LinkedIn selv.

I Kampanjeadministrasjonen er det også veiledninger både til oppsett og publisering av annonser, og til tips og triks ved bruk av LinkedIn. Har du spørsmål om målretting av kampanjer, budsjett og økonomi, mål for kampanjene dine eller hvordan du skal kommunisere med kundene dine?

Vi i Evolve står klar til å hjelpe deg med din markedsføring og annonsering i sosiale medier. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å komme i gang eller kanskje bare ønsker litt hjelp til å fornøye kanalene dine!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: