Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

13 tips | merkevare med sosiale medier

Bygg merkevare med sosiale medier

Bygge merkevare med sosiale medier kan være noe av det mest effektive du kan gjøre for å skille deg ut i mengden. Har du en merkevarestrategi og en plan om å bygge opp merkevaren din, bør sosiale medier vare en naturlig del av markedsføringsmiksen. Ved å bruke sosiale medier på en riktig måte, vil du kunne treffe målgruppen din med svært god nøyaktighet, men dette krever tid, disiplin og ikke minst kunnskap. I dette innlegget skal jeg ikke påstå at det ene sosiale medie fungerer bedre enn, det andre, fordi jeg tror det har utrolig mye å si hvordan du jobber med det enkelte mediet.

All min erfaring tilsier at det er bedre å være ekstremt god på ett medium, kontra å ta alle over en kam.
Når det er sagt har vi sett veldig god effekt av både Facebook, Pinterest,  Instagram, Snapchat, Linkedin og Tik Tok.

De fleste bedrifter ønsker en stor gruppe personer som er hodestups forelsket i merkevaren deres, samtidig ønsker de selvsagt at de er lojale kunder som kjøper gang etter gang. Dette er dessverre ikke realiteten for mange og min erfaring fra markedet tilsier at veldig få bruker noe særlig med midler på å bygge merkevare. Mitt inntrykk er at bedrifter i Norge generelt har manglende tilstedeværelse digitalt. Noen har kanskje en nettside og jobber litt med markedsføringstiltak i kjøpsøyeblikket. Dette er også en uhorvelig viktig del av det å skape salg for bedriften din, men er det nok?
Det å bygge merkevare med sosiale medier handler om konsekvent være tilstede og bruke riktig budskap og metoder for å engasjere akkurat målgruppen din.

 

Finn relevant person og bygg merkevare med sosiale medier

Når en bedrift starter med markedsføring er det ofte for å få riktige leads, eller riktig person til å kjøpe i nettbutikken sin.
Dette er også det de fleste mediebyråer selger seg inn på, men det er ikke lett å generere salg i en nettbutikk, det krever mye kunnskap om å drive e-handel. Konkurser i nettbutikkverden virker normalt, uavhengig av om markedet vokser i en ekstrem fart. Fra 1,859 trillioner dollar i 2016 til 3,46 trillioner i 2019. Vi tror noen av årsakene kan være manglende erfaring innen å drive nettbutikk og bygge merkevare.

Hvis din bedrift tenker langsiktig vekst er det å bygge merkevare i sosiale medier en viktig del av dette. Du må vise kundene hva din bedrift står for, hva personligheten til bedriften din er, samtidig som du tiltrekker personer som med høy sannsynlighet blir kunder. Hvis du skal skape de leadsene, eller kundene, så er det lurt å bygge merkevaren med sosiale medier på riktig måte helt fra starten.  Det er her du etablerer et forhold til kundene dine og du skal bli husket for det du står for.

Bygg merkevare med sosiale medier og du vil med større sannsynlighet bli husker, som vil gjøre all annen markedsføring mer effektiv.

Social Fresh laget en forskningsrapport i 2016, som viser at bedrifters hovedmål med å bruke sosiale medier, var å bevisstgjøre kunder om deres eksistens. Dette er vel og merke en amerikansk studie, så hvorfor sitter jeg igjen med et inntrykk av at Norske bedrifter ikke utnytter mulighetene sine?

Mål med sosiale medier

 

 

 

Det er fire viktige områder du må jobbe med for å forbedre merkevaren med sosiale medier

1. Målgruppen din:

Skal du bygge merkevare med sosiale medier, er det viktig å finne ut hvilken målgruppe du skal gå etter. Det er en fordel å lage personas på målgruppene dine. Hvor bor vedkommende? Hvordan ser personen ut? Alder? Hvilket lønnsnivå? og lignende spørsmål. Sett deg inn i deres situasjon, du vil forstå hvordan målgruppen tenker, slik at du kan skreddersy innhold til de.

Hovedformålet til de fleste bedrifter er å hjelpe kundene sine med et problem. Dette er uavhengig av om de skal ha kulere bil enn naboen sin, eller unngå å få vondt i ryggen når du flyr. Dette er Emirates sin kampanje med «oppgrader ditt flyselskap» et godt eksempel på. Forstå hva din bedrift kan hjelpe målgruppen din med, så er du godt på vei.

Oppgrader flyet - sosiale medier

 

2. Innholdet ditt:

Det kan være en fordel å tenke videoinnhold, da man ser at flere av plattformene fokuserer på å tilrettelegge mer og mer for video.
Det er ikke lenge mange år siden jeg fikk høre at en video på Facebook aldri skal overstige 1 minutt på sosiale medier, et år senere fikk jeg høre at den perfekte lengden var 1 minutt. Når du deler en film på Facebook nå, er det over 3 minutter som skal til for å få en grønn hake.
Det vil ikke nødvendigvis si at 3 minutter er den ultimate lengden. Det finnes faktisk ingen ultimat lengde, uansett hva du får høre.

Skal film bidra til  å bygge merkevare med sosiale medier er det miksen som gjelder. Du bør ha variasjon av lengder og en rød tråd gjennom filmene. Det handler om løpet du legger opp på filmene. Måten du legger opp den tekniske markedsføringen for å få filmene til å engasjere.

Statistikkene sier at man har ca 2,7 sekunder på å få oppmerksomhet i digitale flater. Det vil si at du skal ha ganske fengende overskrifter og bilder for å få oppmerksomhet. Selv om video var hovedfokus under dette punktet, er bilder på langt nær dødt.

3. Profilen din:

Grunnleggende til all merkevarebygging er å ha en rød tråd i profilen din og visuelle elementer. Det er innen forskjell når du skal bygge merkevare med sosiale medier, den velkjente røde tråden er minst like viktig. I følge t-science.com prosesserer hjernen visuelt innhold 60.000 ganger raskere enn vanlig tekst. De mener at 90% av innholdet hjernen tar opp er visuelt.  Dermed vil jeg påstå at visuelt innhold er ekstremt viktig.

4. Identiteten din:

Det å bygge merkevare med sosiale medier krever en ting til. Kanskje den viktigste av alt? Du må definere hva merkevaren din der.
Du må kjenne svakhetene til bedriften din, styrkene til bedriften din og hva som skiller dere fra konkurrenter.

Hvilken identitet har bedriften din?

 

Fallgruver når du skal bygge merkevare med sosiale medier

De fleste bedrifter markedsfører for en grunn. De har gjerne et mål og et resultat de ønsker å oppnå. Gjenspeiler hele bedriften dette?
Når siste kunde ringer kl 16.01. Blir den tatt imot på samme måte, som dere lovet i forrige Facebook post? Dette er også essensielle prosesser å forstå når det kommer til merkevarebygging.

Fokuser på de gode resultatene av markedsføringen. Det er viktig å se med riktig øye på markedsføringen. Veldig ofte fokuserer man på det som går dårlig og skal forbedre det. Hvorfor skal du bruke tid på å forbedre det som ikke fungerer? Fokuser på å forbedre det som fungerer litt og det som fungerer vanvittig bra. Det er det du lærer av. I salg er det utallige studier som viser at du skal jobbe med de selgerne som leverer midt på treet.
Dette for å motivere de selgerne som er best til å løpe enda raskere, samtidig øke aktiviteten til de som ikke leverer. Det funker dessverre ikke helt slik med annonser. Den gode annonsen blir ikke automatisk bedre, fordi du jobber med annonsene i mellomsjiktet. Det kan uansett hende at du lærer noe fra annonsen i mellomsjiktet, til å gjøre den gode annonsen enda bedre.

Skal du ha gode resultater når du bygger merkevare med sosiale medier, ville jeg uansett prøvd å unngå fallgruvene under.

1: Bygg merkevare med sosiale medier over natten

For meg virker det som om utrolig mange bedrifter tror de kan bygge merkevare på en dag eller to. Fokuserer på innhold som kan gå viralt.
Du har sikkert sett utallige konkurranser på sosiale medier. Hvor mange av selskapene husker du egentlig? De legger opp en konkurranse, får kanskje ikke responsen de ønsker. Et halvt år senere kommer en ny konkurranse. For noen selskap kan det være riktig å kjøre konkurranser, men det må være konkurranse med et annet mål enn å bli super kjent over natta.

I all hovedsak er det en feil å tenke at din bedrift kan bli en superstjerne over natta. Samtidig er det mange som er eksperter på merkevarebygging. Noe som er ganske interessant. Jeg har brukt mange timer på å lese om merkevarebygging og jo mer jeg leser, jo mindre skjønner jeg at jeg forstår av det.

UFC
UFC er verdens største organisasjon for mix martial arts. UFC har hatt en del superstjerner, du har kanskje hørt om Conor McGregor?

Det interessante er at UFC tjener millioner av dollar på hver eneste utøver som blir en superstjerner. Deres seertall skyter i være når McGregor er i buret. UFC har brukt utallig mange millioner til å forske på hva som gjør en utøver til en superstjerne.

Selv om en utøver har alt som skal til for å bli en superstjerne, er det ikke alltid de blir det. Konklusjonen av forskningen så langt, er at de ikke vet hva som skal til for å lage en superstjerne. Det kan du høre Dana White fortelle om i denne videoen.

Uansett hvordan du ser på å bygge merkevare med sosiale medier, anbefaler jeg ikke å satse på 100.000 følgere i løpet av noen uker. Mest sannsynlig vil det gi merkevaren din mer skade, enn lojalitet. Det er ingen poeng i seg selv å prøve på det heller. For hvis du skulle treffe blink, vil du trolig ikke få riktig målgruppe som følgere på sosiale medier heller.

Tips: Hold det ekte med de som kjøper av deg, bry deg om dem og gi de nyttige tips.

2. For å bygge merkevare med sosiale medier må jeg være overalt

Hvis du enda leser, husker du kanskje at jeg var litt inne på dette i introen til innlegget. Når du skal starte å bygge merkevare med sosiale medier, er det en fallgruve å gå for alle plattformer. Det har blitt så mange sosiale medier man kan markedsføre på, det er ikke noe mål i seg selv å være overalt.
Hvis du skal gape over alle plattformer samtidig, vil det føles ekstremt overveldende. Det vil bli for mye jobb for en person til å gjør god jobb i alle kanaler. Samtidig finne ut hva som engasjerer i alle kanaler. Du kan rett og slett ende med å markedsføre irrelevant informasjon, samtidig som du treffer feil person.

Tips: Husk at hver plattform er forskjellig og at merkevarebygging krever mye arbeid. Fokus er viktig.

3: For å bygge merkevare med sosiale medier må jeg jo ha tusenvis av følgere

Hovedmålet ditt med sosiale medier bør være å bygge bedre relasjon til kunder og potensiell kunder. Som når jeg skriver denne posten her håper jeg at en av mine kunder kommer til å lese artikkelen. Leser en potensiell kunde den i tillegg er det bonus. Jeg tenker ikke på å øke salget, eller få en ny kunde. Jeg tenker på hvordan jeg kan hjelpe «fansen» til Evolve.

Det er selvsagt ikke negativt å ha 100.000 relevante følgere, men du MÅ ikke ha det for å øke kjennskapen til merkevaren din.
Det å få mange relevante følgere vil trolig gi deg mer salg, men de må være relevante.

Tips: Fokuser på lojalitet og kvalitet over kvantitet.

4: Når du bygger merkevare med sosiale medier blir du bare sett og glemt

Har et inntrykk av at mange tror man ikke kan bygge merkevare med sosiale medier. Der noen mener man bare blir sett og glemt.
Jeg har faktisk vært i møte med en potensiell kunde, der Facebook var temaet. Dette var like etter skandalen med Cambridge analytica. Denne kunden hadde sett dokumentaren på Netflix og var helt overbevis om at Facebook hadde veltet presidentvalget. Enda han var overbevist om det, trodde han ikke at han kunne selge produkter via Facebook.

Dette er langt fra sannheten naturligvis. Vi har selv veldig gode statistikker på kunder, som til daglig bruker sosiale medier og deriblant Facebook for å selge produkter i nettbutikk. Jeg vil påstå at sosiale medier påvirker direkte hvordan folk ser på merkevaren din. Det unike med sosiale medier, er at du kommer opp i en naturlig «feed» mellom det vennene til vedkommende poster. Samtidig gir det en unik mulighet til å kommunisere med kunder og potensielle kunder. Bruk funksjonene for det de er verdt. Jeg tror de fleste bedrifter ønsker å fremstå som om de lytter til kundene sine. Samtidig som de er profesjonelle. Du vet aldri hvilken posisjon en person sitter i. Det kan være en person som akkurat har opplevd noe veldig trist, som har kommentert noe i en av annonsene dine. Der din bedrift får en unik mulighet til å vise at bedriften din ser vedkommende. Det er en som ikke glemmer merkevaren.

Tips: Kommenter tilbake og vis kjærlighet ovenfor følgerne dine.

 

5 Strategier for å bygge merkevare med sosiale medier

De siste ukene etter Covid-19 har aktiviteten på sosiale medier eksplodert. Det virker til at flere og flere bedrifter forstår viktigheten av det.
Sosiale medier har utviklet seg til å bli noe jeg ikke tror så mange så for seg for 10 år siden. Nå har det blitt høyt relevant for de aller fleste bedrifter å selge ting og bygge merkevare med sosiale medier.

Det har i stor grad skapt utrolig mange arbeidsplasser bare i Norge. Mediebyråer som lever av å hjelpe bedrifter med markedsføring som oss. mange bedrifter ansetter også egen SoMe ansvarlig. Det handler rett og slett om å skape merkevare og salg. Nå publikummet sitt og snakke til riktige personer.

Det at det blir flere bedrifter som annonserer og er synlige i sosiale medier er ikke bare positivt. Det gjør det vanskeligere å skille seg ut fra resten.
Det krever at man nå må ha en fullsatt strategi for å lykkes ordentlig med sosiale medier. Det er det færre bedrifter som har, og det er færre bedrifter som har kontinuitet på sosiale medier.

Tipsene under er ganske enkle å følge, men følg de konsekvent og de kan hjelpe deg til å få gode resultater.
Så her følger noen effektive tips til å bygge merkevare med sosiale medier.

1: Finn det sosiale mediet som passer deg best

Start med å test de forskjellige sosiale mediene, finn ut hvilken som fungerer best for deg.
Dette gjelder å finne ut hvilken du klarer å bruke konsekvent. Det må føles lett for deg å bruke, samtid lett å oppnå en viss form for engasjement.
Med det mener jeg ikke at du skal forvente en ny kunde etter første post, eller første måned. Men at du etterhvert merker at noen begynner å like postene dine eller kommentere de. Hvis du får samme personene igjen og igjen, så har du det vi kaller en følger. Det kan for tømme energien din helt å bruke masse tid på feil plattform, eller ta for deg for mange medier samtidig. Start i det små og bygg deg opp.

Det som er viktig når du tester ut forskjellige plattformer, er å finne ut hvilken som passer til bedriftens overordnede mål.
Hva ønsker du å oppnå når du bygger merkevare med sosiale medier?

Eksempel: Er en salgscoach som jobber kun mot bedrifter, kan det være en idé å prøve seg på Linkedin. Årsaken er at det er mange salgssjefer som er på Linkedin. Trolig er målgruppen din der og de vil vise engasjement hvis du kommer med matnyttig informasjon. Er du rørlegger og ønsker å selge mange baderom, kan det være lurt å teste Pinterest. Da Pinterest har mange i målgruppen som ser på interiør og oppussing. Skal du selge Sko til forbrukere ville jeg prøvd Facebook. Er det trenings-tights du selger ville jeg gitt Instagram et forsøk. Det er dog aldri en fasit, man må prøve seg litt frem.

Tips: Det er viktig å tenke på hvilket innhold publikumet er vant til å se.

2: Vær i samsvar med meldingene dine

Personer i sosiale medier er vant til å kjenne igjen grafikk og bilder. Tenk på bildetjenester som Instagram. En gjennomsnittlig aktiv bruker av Instagram er der 53 minutter daglig. Du rekker å se ganske mange bilder på 53 minutter. Dette forteller at det er ekstremt viktig å være konsekvent med type bannere og bilder man deler. Hele målet er jo å bli kjent igjen. Selv mønsteret du bruker i bildene dine bør ha en rød tråd. Slik at når de ser noe fra din bedrift, vet de hvem det er.

Det å bygge merkevare med sosiale medier er ikke komplisert. Det blir mye enklere når du forstår viktigheten av å lage riktig type innhold – konsekvent.

Tenk at hver plattform kan hjelpe deg til å bygge merkevare med sosiale medier. Det spiller ingen rolle hvor bedriften din befinner seg i dag. Så lenge du er konsekvent og hyppig nok, vil du før eller senere få flere tilhengere av bedriften din.

Du må forstå kunden krav til ditt innhold. Dermed er det lurt å prøve forskjellige budskap i starten. Samtid må du bruke penger for å få det ut.
Det er en essensiell det å bruke annonsekroner i sosiale medier, for å nå ut til publikummet ditt og bygge målgrupper. Slik vil du også mye raskere finne ut hvilket innhold målgruppene dine liker.

Tips: Bygg tillit, vær konsekvent og bruk annonsene.

3: Legg ut så ofte mulig

Hvor ofte bør du legge ut innhold? Hvis vi sier at målgruppen din knytter seg litt tettere til deg, hver gang de samhandler med merkevaren din.
Det er fasiten, men fasiten er også godt og relevant innhold. Så det hjelper ikke at de ser deg ved noe som er uheldig. Noe vi har sett flust av tilfeller av etter Covid-19 brøt ut. Det er feks uheldig å kjøre konkurranse mot privat personer, der de kan vinne gratis antibac. Om ikke målet ditt er å bli sett på som en «badboy» bedrift og få færre tilhengere.

Si at denne artikkelen her er noe som knytter målgruppen vår tettere til hverandre. Jeg klarer maksimalt å produsere en slik artikkel en gang i måneden. Hvis følgerne mine vet at det kommer en matnyttig artikkel en gang i måneden, vil de følge meg for den artikkelen. Hvis jeg nå samtidig tar utdrag fra artikkelen og deler i sosiale medier hver 3 dag, så holder knytter jeg de tettere til meg hver tredje dag. Det vil si at de nå ser merkevaren min hver tredje dag og ikke en gang i måneden. Hvis de synes det er bra, så liker de eller kommenterer, som igjen gjør at flere ser det. Med andre ord «fansen» til Evolve hjelper å bygge vår merkevare med sosiale medier.

Det hjelper mye å lage en organisert innholds-kalender. Oppdater den en gang i måneden. Det krever ikke mer enn en hel dag i måneden hvor du setter opp alt strukturer. Det vil bli lett å holde oversikt over hva som skal ut når. Samtidig er du et hestehodet foran de fleste andre bedrifter i Norge.

Tips: Lag en innholds-kalender og fokuser på verdi i innholdet.

4: Finn personligheten til din merkevare

Alle merkevarer har en personlighet! Selve bedriften din har en personlighet. Finn den.
Hva skiller bedriften din fra konkurrentene din? Personligheten din er det som skal hjelpe deg til å engasjere potensielle kunder.
Når du finner personligheten til bedriften din, så er det den personligheten du skal vise i sosiale medier.

Hele formålet med å begynne å poste på sosiale medier, er mest sannsynlig å bli hørt. Du vil ha innhold som engasjerer og skaper såkalte «fans».
Når du finner ut finner din «stemme» er det lettere å lage innhold som passer til målgruppen din.

Her er er to tips for å gjøre alt litt letter.

Tips 1: Maler er morgendagens taper

Publikum ønsker å se kreativitet og nyskapende innhold i sosiale medier. Det er ofte fristende å bruke maler, det gjør jo alt så mye lettere.
Når du bruker en ferdigutviklet mal, så forsvinner noe av personligheten til bedriften i samme sleng. Det synes av publikum og de kan fort begynne å se på bedriften din som lat. Det er ikke det du ønsker å oppnå.

Tips 2: Vær diskret, men ta eierskap til din tilstedeværelse.

Det er ikke et mål i seg selv å la merkevaren ta all oppmerksomheten. Det er produktet, tjenesten eller kvaliteten dere leverer som skal snakke.

5: Ha en gjennomført profil

Skal du bygge merkevare med sosiale medier holder det ikke å ha en gjennomsnittlig profil.
Du må fokusere på å bygge den så god som overhode mulig. Det er så mange muligheter i sosiale medier som ikke blir benyttet i dag.
For eksempel at du kan legge ut en mini «nettside» på Facebook, legge ut tjenester, eller selge produkter på Instagram.
Bruk profilen for det den er verdt. Det får hele bedriften din til å virke mer ryddig og profesjonell.

Det var det jeg hadde for denne gangen!
Bare husk at forbrukeren bryr seg mer om personligheten til bedriften din, enn hvilken konkurranse de kan vinne.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: