Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Skap lojalitet hos dine kunder

Skap lojalitet hos dine kunder

Du tenker kanskje «Så tilfeldig å lage en artikkel om lojalitet og ha bilde av en hund»?  men finnes det egentlig et mer passende bilde? Hunden kjenner vi som det mest lojale dyret, samtidig hjelper det at den er litt søt. Vi  forbinder også blåfargen med tillit og lojalitet. Det er akkurat like tilfeldig som valget av grønnfargen i denne skriften som du forbinder med kommunikasjon, men hva du kommuniserer med farger er et annet innlegg.

 

Alle bedrifter ønsker seg lojale kunder. De er både forbundet med lavere kostnader og enklere salg. Det er mange måter du kan påvirke lojalitet hos dine kunder på, og her skal vi ta en nærmere kikk på blant annet merkevarebygging, assosiasjoner og motiverende tiltak.

Vi har tidligere skrevet en artikkel med 13-tips til hvordan du kan bygge merkevare med sosiale medier, og vi skal nå ta dette et steg tilbake og se nærmere på hvordan du kan jobbe for å få de riktige kundene til å komme til deg – basert på lojalitet til din merkevare.

 

Hvordan påvirke lojalitet hos dine kunder? 

Du blir antageligvis påvirket av bedrifter på daglig basis, kanskje til og med uten at du tenker over det. 

Typiske eksempler på påvirkning i markedsføring vil kunne være:

  • 3 for 2 kampanjer
  • Rabatterte priser
  • Tap og vinning ved å kjøpe et gitt produkt eller tjeneste som ved “Slik unngår du trøbbel med regnskapet” eller “Få kontroll på regnskapet med vårt regnskapsprogram”.
  • “Få 10% rabatt på neste bestilling ved å melde deg på vårt nyhetsbrev”.

 

Dette er en god måte å drive markedsføring på, det er bevist at det fungerer, og kan være en god måte å påvirke kundene dine på til å utføre en ønsket handling.

Vi er alle kunder. Tenk deg selv sist du handlet noe på tilbud og hvem du kjøpte produktet av. Kjøpte du produktet fordi det var på tilbud hos nettopp den butikken, eller handlet du produktet hos den butikken fordi det var billigst akkurat der? 

 

Tall viser at det er 60-70 prosent sjanse for å lykkes med et salg til en eksisterende kunde, men kun 5-20 prosent sjanse til nye kunder

 

La oss si at du ønsker å kjøpe deg en ny tv. Du gjennomfører gode søk på Google på den tv’en du har sett deg ut, og besøker hjemmesidene til de mest populære elektronikk-kjedene, Elkjøp, Power og Komplett.no.

Underveis i denne søkeprosessen, er du eksponert for mange forskjellige inntrykk fra de ulike leverandørene. Dersom du klikker deg inn på en tv du ser at er på kampanje, gir du etter for manipulasjonen fra butikken, har de har oppnådd det de ønsket med tilbudet.

 

Tillit krever innsats, men skaper lojalitet

Det er mye som kan tyde på at vi beveger oss i retning av et marked der kundene er ferdig informert og undersøkt innen de besøker nettsidene til butikken. 

Det er ikke lenge siden kundene kun handlet fra en eller to forskjellige butikker, nettopp fordi de hadde lojalitet og tillit til disse butikkene.

Tall viser at 80 prosent av inntektene hos en bedrift ofte kommer fra kun 20 prosent av kundene.

Har vi nå mistet denne lojaliteten, fordi det er altfor enkelt for kunden å finne bedre alternativer gjennom søk på internett?

 

Engasjere for å oppnå lojalitet

Som nevnt er ikke påvirkning i form av lokketilbud, kampanjer og tilbud noe negativt, men det kan ha negative følger. Ikke bare for merkevaren din, men også for din fremtid. 

Faren ved påvirkning som nevnt over, er at assosiasjonene kundene dine har til din merkevare er basert på lav pris og kampanjer, og at kundene kun ønsker å handle hos deg om de får noe mer enn det faktiske produktet de søker, altså et prisavslag.

Å motivere og engasjere kunden til å foreta en ønsket handling på bakgrunn av hvem du er, hva du har i sortimentet, hvordan du leverer dine tjenester eller produkter og hvordan du løser problemet som skal løses, avgjør hvor godt du lykkes med å skape lojale kunder. 

Vi må engasjere kunden og fortelle hvorfor kunden skal handle hos oss, og bygge tillit til våre verdier.

Eksempelet fra chewy.com under er jo fantastisk «Where pet lovers shop» de skaper en forbindelse med at hvis du elsker hunden din, bør du handle hos de. Legg også merke til fargen de bruker – blå for tillit og lojalitet.

 

Lojalitet for de som elsker hund

 

Forstå hvem du er, tilby kunden et personlig forhold

Det er viktig at du har en god forståelse for hva som gjør ditt selskap unikt og er godt kjent med hva som er dine konkurransefortrinn i ditt marked. Det er nettopp dette som er viktig å kommunisere ut til kundene dine. 

Din arbeidsmetodikk, dine ansatte, din kultur, din visjon og dine verdier. Dette er sider ved ditt selskap som gjør det mulig for deg å skille deg fra konkurrentene dine. 

Attributter som pris og kvalitet kan alle konkurrere på, men det er ingen som kan kopiere deg på personlighet.

Du vil at dine kunder skal ønske å kjøpe dine produkter fordi nettopp du selger dem.

Du må vise kunden hvem du er, hvilke verdier du har. Først da skaper kunden assosiasjoner til din merkevare basert på tillit.

 

Hvordan bruke dine verdier for å engasjere kundene

Kunnskap om forbrukernes atferd på nett har aldri vært viktigere enn nå. Flere og flere selskaper baserer markedsstrategier og implementerer tiltak med med fundament i det vi «vet» om menneskers atferd og deres kundereiser. Nettopp for å engasjere oss til å foreta ønskede handlinger. 

Er du nysgjerrig på og ønsker å vite mer om hvordan vi kan bruke dine verdier til å skape lojalitet hos kundene dine? Les mer om våre tjenester her eller ta kontakt med oss via denne linken.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: