Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Slik øker du salget i din nettbutikk

Slik øker du salget i din nettbutikk

En nettbutikk er på samme måte som en nettside, et utstillingsvindu for bedriften din. Her danner kunden seg et førsteinntrykk av hvem du er, og om din bedrift er en de ønsker å kjøpe produkter og tjenester fra. La oss ta en kikk på hvordan du kan øke salget her!

Dersom du og din bedrift driver nettbutikk, kan du helt sikkert relatere til høye besøkstall, men ikke like høye salgstall. Mange kunder besøker ulike nettbutikker for å samle informasjon om hvilke produkter som er tilgjengelige, lenge før de faktisk gjennomfører kjøpet.

Dette kan skape frustrasjon hos de aller fleste av oss, men det er faktisk enkelte grep du kan ta for å redusere forskjellene mellom antall besøk og antall gjennomførte kjøp. Her skal vi gi deg våre beste tips, slik at du kan øke salget i din nettbutikk.

Kvalitet og brukervennlighet

Det aller første du bør tenke på dersom salgstallene ikke står til forventningene, er om nettbutikken din er funksjonell. Bruk gjerne litt tid på å teste ulike funksjoner i nettbutikken, ulike knapper og lenker. Det finnes mange programmer du kan bruke for å gjøre denne jobben litt enklere for deg.

Et av disse er Google Analytics. Her kan du gå gjennom de enkelte sidene, bruke funnel-funksjonen til å analysere fluktfrekvens og avdekke sider eller steg i kjøpsprosessen som har en større fluktfrekvens enn andre. Denne frekvensen kan tyde på at det kan foreligge feil på siden.

Deretter bør du også ta en kikk på brukervennligheten i nettbutikken din. Laster bildene raskt nok? Ligger teksten naturlig plassert? Er det enkelt for kundene dine å gjennomføre kjøp? Ofte kan man oppleve en spesiell utfordring hos nettbutikker som ikke er brukervennlige.

Denne feilen går rett og slett ut på at det krever for mange klikk for å få gjennomført et kjøp. Dersom kunden må klikke seg gjennom mange steg for å komme til betalingssiden, kan de fort bli lei og avbryte kjøpet underveis. Derfor er det viktig at du legger til rette for at kunden skal komme seg gjennom hele prosessen.

I tillegg til disse praktiske tingene bør du også tenke på utseende til nettbutikken din. Du bør ha et moderne og relevant design på nettbutikken din, et som også reflekterer bedriften din. Produktene dine bør være hovedfokuset allerede ved første blikk på forsiden, og fargene være inspirerende og relevante for merkevaren din.

Sjekklisten

I tillegg til disse tekniske tingene er det en liten liste over ting du bør tenke over når du jobber med nettbutikken din. Her har vi samlet våre aller beste tips i en oversiktlig liste, slik at du kan plukke og velge de som passer din bedrift best.

1. Relevante produkter

For å vite hva kundene dine er interessert i å kjøpe, må du har kunnskap om målgruppen din. Dette kan du enten skaffe deg ved å se på tidligere bestselgere, tilbakemeldinger fra kundene som allerede har gjennomført kjøp.

Dersom du ikke kan tilby dine kunder de produktene eller tjenestene de er på utkikk etter, kommer du heller ikke til å bli tatt med i vurderingen før de gjennomfører kjøp. Derfor bør du jobbe med å samle inn informasjon, slik at du kan legge til rette for riktig utvalg i butikken din.

2. Gode produktbeskrivelser

Produktbeskrivelser bør være tilgjengelig for kunden under alle produktene. Her må du inkludere informasjon som størrelsesguide, informasjon om materialene som er benyttet og alt annet som er avgjørende for kunden før de velger å kjøpe.

Produktbeskrivelsen er utrolig viktig, og gir kunden et innblikk i din kompetanse på området. Gjør det også forståelig og unngå faguttrykk og forkortelser. Det er ikke sikkert at kunden vet hva disse betyr, og dermed anser produktet som komplisert og lite fristende.

3. Gode bilder

Gode bilder er selvsagt avgjørende. Bildene bør være klare, lyse og gjøre det enkelt for kunden å se hva de kjøper. Dersom du kan legge ved et bilde av produktet under bruk er dette også en stor fordel.

4. Gratis levering/retur

Dersom du har mulighet til å tilby gratis levering eller gratis retur, er dette et konkurransefortrinn ovenfor dine konkurrenter. Ofte kan man tilby gratis frakt, mot en lav og overkommelig pris på levering.

Dersom du ser at fraktprisen ofte er høyere enn det beløpet kundene dine legger igjen i nettbutikken din, kan det være aktuelt å gjøre noe med dette.

5. Muligheten til å betale senere

Du kan også tilby kundene dine muligheten til å betale senere når de gjennomfører kjøp. Klarna er en leverandør som gir kunden mulighet til å betale først etter de har mottatt produktet.

Dette gir kunden et bilde av at du er trygg på kvaliteten på varene dine, og at du er opptatt av at kunden er fornøyd. Klarna tar da over betalingsinnkrevingen, noe som kan være en trygghet for deg som driver nettbutikk.

6. Konkurransedyktige priser på produktene

Ligger dine priser langt over konkurrentenes priser på de samme eller tilsvarende produkter, kan du nok oppleve at kundene velger andre butikker over din. Da er det to sider av saken du kan ta en nærmere kikk på.

Dersom du har muligheten til det bør du redusere dine priser, og gjennomgå avtaler der du betaler for tilvirkning og shipping til dine kunder. Dersom du ikke har noe å gå på her, kan det være fordelaktig for deg å se på merkevaren din. Har du eksklusive produkter kan du forsøke å posisjonere deg som en eksklusiv leverandør.

Da kan du i større grad prise høyt, og kundene er villige til å betale mer for varene på grunn av det merkevaren din representerer.

7. Kampanjer

Kampanjer og tilbud som er tidsbegrenset kan gi kundene motivasjon til å gjennomføre kjøp nå heller enn å vente til de har undersøkt flere alternativer. På denne måten kan du hente inn kunder som normalt besøker din nettside for å se på utvalget uten å gjennomføre kjøp.

Kampanjer trenger heller ikke å dreie seg om å gi avslag i prisen på enkelte produkter, men kan være at kjøpene gir poeng som til sammen kan gi avslag på prisen. Dette kan knyttes opp til et kunde- eller fordelsprogram som du kan tilby dine kunder.

Da kan du kjøre ulike kampanjer mot lojale kunder og gi de fordelaktige tilbud på varer de kjøper mye av.

8. Kundevurderinger på hvert produkt

Det er ingen vi mennesker stoler mer på enn andre mennesker. Uansett hva din bedrift mener og lover, vil en negativ kundeomtale kunne resultere i et tapt salg. På samme måte kan en positiv kundeomtale på et produkt være det som skaffer deg en ny kunde.

Legg gjerne ved en enkel vurdering, slik at kunden ikke føler det er en påkjenning å legge igjen en tilbakemelding. En rangering basert på antall stjerner fra 1-5 kan være mer enn nok.

Her kan du lese mer om tilbakemeldinger fra kunder!

9. Ingen registrering før salg

Det skal være enkelt å gjennomføre et kjøp i nettbutikken din. Dersom man er nødt til å lage seg en bruker, eller registrere personlig informasjon som ikke er nødvendig for selve kjøpet, kan du risikere å miste potensielle kjøp. Dette oppleves ofte både unødvendig og upraktisk.

I tillegg kan det føles utleverende å måtte legge igjen informasjon om seg selv, for et mindre kjøp. I disse dager hvor GDPR er mer sentralt enn noen gang, er det lønnsomt for deg å legge inn dette som et alternativ for en kunde etter de har gjennomført kjøpet.

10. Gjenkjenn dine kunder

En personlig hilsen eller et personlig tilbud basert på tidligere kjøpsatferd kan være en forlokkende og hyggelig opplevelse. Dette kan du ordne gjennom å bruke tid og energi ved hvert kjøp som blir gjennomført, eller du kan installere programvare som henter inn kjøpshistorikk og knytter det opp til kunden.

Det kan være lurt å benytte seg av slike programmer dersom du driver en nettbutikk med mange mindre salg, og mange kunder. Har du derimot få salg og kunder men ofte store leveranser til hver av de, kan du enkelt lage en oversikt over dette for deg selv.

11. Gode og relevante leveringstjenester

Levering av produktene bør være enkelt og uproblematisk for kunden. Normalt sett kan de fleste produkter sendes i posten for henting, eller direkte i postkassen. Større produkter som må fraktes direkte til kunden, kan være fordelaktig å opprette en egen avtale for.

Å stå for denne leveringen selv, internt i selskapet kan fjerne det elementet av risiko du kan oppleve ved å sende produktene med eksterne partnere. Du kan være sikker på at produktet blir levert riktig, til riktig kunde. Dette er et godt alternativ for de bedriftene som selger produkter som krever levering.

12. Annet innhold

Det er ikke til å legge skjul på at kundene dine liker å samle inn informasjon om ulike tilbydere før de gjennomfører kjøp. Innhold som bedriftsblogger og “aktuelt”-sider, er et godt sted å legge inn mer informasjon om bruk og inspirasjon til bruk av produktene du kan tilby.

Her kan du også vise frem den kunnskapen og ekspertisen du sitter på. Ved at kundene søker din side for informasjon og kunnskap innen bransjen, vil de også se deg som en verdifull partner når de er klare for å gjennomføre kjøp.

Dette er også en fin måte å bygge merkevare på, og å rangere høyt på SEO i Google.

Ta en kikk her for å lese mer om innholdsmarkedsføring!

13. Fokuser på merkevare gjennom hele prosessen

Som nevnt er merkevare en viktig faktor når det kommer til arbeid i nettbutikken. Alt fra farger og design til priser og produktutvalg bør reflektere merkevaren din. Derfor er merkevarebygging i stor grad en bevisstgjøringsprosess.

Denne prosessen får du mye igjen for dersom du kontinuerlig har et fokus på det. Gjentagelser bygger vaner, og dette gjelder også for branding og merkevare. Alle deler av bedriften må gjenspeile de verdiene og den personligheten bedriften din har.

Merkevare handler om hvem din bedrift er for dine kunder og hvordan du kan posisjonere deg i markedet. Det er viktig å skille seg ut fra konkurrentene, men enda viktigere er det å være tro mot visjonen din.

Dersom du ønsker å være en grønn og miljøvennlig partner, hjelper det ikke at du har tekst om dette på nettsiden dersom produktene leveres i lag på lag med plast.

Les mer om hvordan du bygger en god merkevare her!

14. Gode tilbud til nye kunder

Å hente inn en ny kunde koster langt mer for en hver bedrift enn å ivareta eksisterende kunder. Likevel kommer vi ikke utenom behovet for ny kjøpekraft. Derfor er det lurt å være smart når du skal hente nye kunder.

Mindre rabatter, og gode tilbud kan faktisk lønne seg i lengden. De aller fleste bedrifter har råd til å kutte litt i prisene dersom dette er med på å sikre et nytt salg. I tillegg kan du lokke til deg nye kunder med andre ting enn en god pris.

Nytt og spennende innhold som taler direkte til de potensielle kundene dine, kan være med å skape et godt forhold. Dette kan være dine beste tips til hvordan de kan få best mulig utnytte av produktene, hvordan de ulike modellene kan kombineres eller liknende. Hovedtemaet her er å dele av din kompetanse.

Dersom kunden føler de mottar verdi før de gjennomfører kjøp, vil de også være mer tilbøyelige til å legge igjen sine egne verdier, gjerne ved å gjennomføre kjøp i din nettbutikk.

Vær en troverdig leverandør

Det skal ikke være enkelt å ha suksess med nettbutikken, da hadde alle hatt det. Det skal heller ikke føles umulig, og vi håper denne listen med våre beste tips, kan være med å hjelpe deg når du skal jobbe videre med din nettbutikk.

Det aller viktigste er å representere en verdi for kunden, og det over lang tid. Kontinuerlig arbeid er derfor avgjørende for å lykkes. Dersom du føler at problemene dine ligger dypere enn design, prising og bilder kan du ta kontakt med oss for en utredning.

Våre eksperter i Evolve er dyktige og har lang erfaring med renovering og oppretting av nye og spennende nettsider og nettbutikker. Vi kan hjelpe deg med å bygge opp en velfungerende side, slik at du kan fylle butikken med dine produkter. Ta gjerne kontakt med oss i dag!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: