Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hva er egentlig markedsføring?

hva er egentlig markedsføring?

Markedsføring er et av de begrepene de fleste har en oppfatning om hva er, men der den individuelle oppfatningen kan variere betraktelig fra én person til en annen.

For noen er markedsførings synonymt med reklame, annonsering eller salg. For andre dreier det seg om promotering, events og influencere, mens andre igjen ser på det som et yrke eller en bransje.

Men det finnes ingen næringskode i Brønnøysundregistrene for markedsføring. En Google-annonse kan ikke i seg selv sies å være markedsføring, og selv om linjene til tider blir visket litt ut er ikke det å jobbe med markedsføring det samme som å produsere reklamer.

Så hva er egentlig markedsføring?

Definisjonen av markedsføring

Det finnes en rekke varianter av definisjonen på markedsføring, men de fleste sier mer eller mindre det samme:

Markedsføring er all aktivitet, og alle prosesser, som inngår i å planlegge, lage, kommunisere, levere og dele tilbud som har verdi for kunder, klienter, samarbeidspartnere og samfunnet i sin helhet.

Med andre ord omfatter begrepet “markedsføring” alt et selskap eller en organisasjon foretar seg for å få fortelle verden, og mer spesifikt: relevante målgrupper, om deres produkt, merkevare eller budskap.

Dette inkluderer planlegging, gjennomføring og oppfølging av aktiviteter som produktutvikling, merkevarebygging, reklame og salg.

De fire P’ene i markedsføring

Til tross for at definisjonen av begrepet “markedsføring” er under stadig utvikling – den amerikanske bransjeorganisasjon for markedsføring engasjerer faktisk et panel av forskere for å gjennomgå og oppdatere definisjonen hvert tredje år – jobber moderne markedsførere fremdeles etter de samme grunnpilarene den amerikanske akademikeren Neil Borden introduserte på 1950-tallet:

De fire P’ene i markedsføring.

Bordens modell, som også ofte refereres til med begrepet “markedsføringsmiks”, bygger på at det er fire sentrale faktorer involvert i markedsføringen av et produkt eller en tjeneste:

1. Produkt

Har du ikke et produkt har du heller ingen grunn for å drive markedsføring. Et produkt defineres i denne sammenhengen som et sett med egenskaper, funksjoner fordeler og bruksområder som kan handles og/eller brukes enten i materielle eller immaterielle former.

Vi snakker altså ikke nødvendigvis om et fysisk produkt – produktet kan også være en ide, en tjeneste eller en kombinasjon av alle tre.

For å lykkes bør produktet oppfylle ett av to kriterier. Det bør enten:

a. Tilfredsstille et eksisterende behov i markedet
b. Introdusere en idé som er så overbevisende at det skaper et nytt behov i markedet

Eksempel: Da telefonen ble introdusert dekket den et behov blant mennesker om å kunne kommunisere raskere med hverandre over lengre distanser. Da Apple introduserte smarttelefonen skapte den et nytt behov om å ha tilgang til alt av informasjonen og elektronisk kommunikasjon i én enkelt enhet du kan ha med deg i lommen.

2. Pris

Prisen er enkelt og greit kostnaden en forbruker må betale for å tilegne seg et produkt. Korrekt prissetting er helt avgjørende for at produktet skal lykkes, og utgjør derfor en svært viktig del av markedsføringen.

For å definere riktig pris på et produkt må du identifisere produktets faktiske og oppfattede verdi, og samtidig ta høyde for faktorer som produksjonskostnader og prisen på sammenlignbare og konkurrerende produkter.
Prisen på et produkt kan ha større betydning enn du kanskje tenker over ved første øyekast:

  • Et dyrere produkt oppfattes gjerne som mer luksuriøst, eller av høyere kvailitet og vil tiltrekke seg en annen målgruppe enn billigere produkter i samme kategori.
  • Et produkt som leverer de samme funksjonene som en konkurrent, men som er litt billigere vil ofte foretrekkes av prisbevisste kunder.
  • Et vare som koster 399 kr vil fremstå som et mer gunstig tilbud enn dersom samme vare hadde kostet 400 kr.

Uavhengig av hvor godt produktet ditt er vil prisen alltid være en avgjørende faktor for markedsføringen din.

3. Plassering

Plassering handler om å definere hvor i markedet produktet passer inn, hvem som kjøpe det, og hvordan du skal distribuere produktet til markedet.

Denne delen av markedsføringsmiksen inneholder en rekke små og avgjørelser, og krever god kjennskap til markedet:

Skal produktet selges gjennom flere butikker og franchises, eller skal det begrenses til kun et fåtall utvalgte utsalgssteder?

  • Hvordan skal produktet fremstå i butikkutstillinger eller i en nettbutikk?
  • Hvem skal vise produktet?
  • Hvordan skal produktet leveres til forbrukerne?

Målet vil alltid være å markedsføre produktet til de rette personene, på rett sted og til rett tid.

4. Promotering

Promotering er den av de fire P’ene de fleste nok forbinder med begrepet “markedsføring”. Det er denne delen som inneholder markedsstrategi, merkevarebygging, reklame, annonsering, PR og salg.

Promotering er salgsfremmende markedsføring, og handler kort og godt om å få oppmerksomhet rundt ditt produkt, kommunisere ditt budskap og overbevise forbrukerne om at de trenger det nettopp du tilbyr.

Du kan benytte deg av alt fra langsiktige kampanjer for å påvirke markedet og å bygge opp kjennskap og autoritet rundt ditt brand, til kortsiktige markedsføringstiltak som oppfordrer til kortsiktige og raske kjøp.

Fordelen med de fire P’ene

Ved å ta utgangspunkt i de fire P’ene vil du kunne utvikle og distribuere et produkt som gir dine kunder en reell verdi, og optimalisere salg ved å henvende deg til det rette publikummet gjennom de riktige kanalene.

Ulike former for markedsføring

Det er mange måter du kan nå ut til ditt publikum på, og mange ulike former for markedsføring du kan benytte deg av i promoteringsfasen:
Influencermarkedsføring

Bruk av kjente personer som promoterer dine produkter ut til sitt eget nettverk, som oftest gjennom bloggplattformer og sosiale medier.

 

  • Viral markedsføring
    Viral markedsføring går ut på å skape enkelt innhold og tydelige beskjeder som fanger potensielle kunders interesse og oppfordrer dem til å dele budskapet videre.

 

  • Grønn markedsføring
    Promotering av produkter som er bærekraftige og med minimalt fotavtrykk på miljøet blir stadig mer populært.

 

  • Geriljamarkedsføring
    Geriljamarkedsføring handler om å ta i bruk uvanlige metoder for å få mest mulig respons ut av færrest mulig ressurser.

 

  • Oppsøkende markedsføring
    Tradisjonell oppsøkende markedsføring omfatter alt fra annonsering på nett og avis-, radio- og TV-reklamer til stand-, dør- og telefonsalg.

 

  • Inngående markedsføring
    Inngående markedsføring også referert til som inbound marketing handler om å trekke kunder til seg uten å være pågående, via metoder som epostkampanjer, events, innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering.

 

  • Innholdsmarkedsføring
    Ved å produsere og levere interessant, engasjerende og verdifullt innhold til ditt publikum kan du bygge opp autoritet, kjennskap og tillit rundt ditt selskap, eller din merkevare.

 

  • Søkemotoroptimalisering
    Søkemotoroptimalisering eller SEO er en langsiktig strategi som handler om å gjøre ditt produkt og ditt budskap tilgjengelig for potensielle kunder som søker etter spesifikke, relevante søkeord på internett. Fordelen med dette er at du treffer kundene med ditt budskapet når de aktivt søker etter det du tilbyr.

 

Nøkkelen til vellykket markedsføring er å opparbeide deg en helhetlig strategi, og velge de rette metodene og promoteringskanalene for å nå ut til nettopp den målgruppen du ønsker å engasjere.

Nå som du forstår godt hva markedsføring er, trenger du rådgivning til utføre din markedsstrategi vet du at vi er her for deg!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale
  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: