Innholdstrendene som farget 2021

innholdstrender 2021

Som med alt annet svinger trendene også blant temaer vi ønsker å prate om. Dette kan være sesongbasert, som rundt ferier og høytider, eller rundt store offentlige arrangementer som OL, 4 juli i USA, eller Black Friday.

Det som utvilsomt har satt preg på innholdstrendene i året som har gått er naturlig nok pandemien. Covid endret måten vi lever på, måten vi samhandler med menneskene rundt oss, og ikke minst hvordan vi underholder oss selv. Stadig større deler av livene våre har blitt digitale, og dette synes også på innholdstrendene.

Når du jobber med innholdsmarkedsføring kan det være smart å følge med på trender, samt lage seg en publiseringskalender.

Her skal vi ta en nærmere kikk på seks trender som har opplevd en kraftig økning i løpet av det siste året, hvor henholdsvis tre er fra Facebook og tre er fra Instagram.

Innholdstrender fra Facebook

Det er ikke bare atferden vår og vanene våre som har forandret seg det siste året. Behovene våre, ønskene våre og ikke minst planene våre har endret seg og viktige begivenheter har blitt pauset og utsatt. Trendene vi ser nå bærer sterke preg av nettopp dette, og her er de tre mest fremtredende og raskest voksende innholdstrendene fra Facebook.

Veksten i de ulike trendene har i rapporten blitt regnet ut som en year-over-year beregning som det kalles i USA. Dette vil si at vi ser på endringen fra august i fjor og august i år. Dette gir oss en prosentvis økning og det er denne vi presenterer i denne artikkelen.

1. Bryllup

På topp over emnene som har vokst seg store på Facebook det siste året er bryllup. Mange har måttet utsette feiringer, eller begrense de kraftig, noe som kan være veldig vanskelig. Nå som samfunnet begynner å åpne opp igjen, ser vi at stadig flere ønsker å komme i gang med ny planlegging.

Dette er en av de største begivenhetene man opplever gjennom livet både for brudeparet og for den nærmeste familien, noe som også har ført til at mange har valgt å arrangere mini-brylluper som kjennetegnes ved at det er mindre enn 50 deltagere.

Denne innholdstrenden har hatt en økning på 1,57%.

bryllup innholdstrend

 

2. Pop-up butikker for detaljhandel

Pandemien fikk store følger for detaljhandelen i store deler av verden. Prisene for leien var uendret eller økt, uten at butikkene fikk mulighet til å tjene inn disse kronene. Mange byer stengte helt ned og det ble klare vinnere og tapere i markedet.

Selv om mange bedrifter opplevde vekst, så nye muligheter og utvidet driften på helt nye områder var det også mange som ikke klarte omstillingen. Blant disse var mange detaljforretninger. Løsningen for disse ble da pop-up-drift.

Pop-up-drift kjennetegnes ved at en forretning leier et lokale for en begrenset periode, gjerne alt fra noen dager til noen måneder. Dette begrenser behovet for å betale dyr leie over en lenger periode, og gjør at mange bedrifter på SMB-markedet kunne overleve pandemien.

Pop-up-innholdstrenden økte med hele 3,59%.

pop-up butikk innholdstrend

 

3. Dyrepass

Tilværelsen forandret seg drastisk når pandemien slo til i fjor, og mange ble sittende alene. Hjemmene våre ble vår verden, og det var ikke lenger mulig å møte familie og kjente på den måten vi gjorde tidligere. For mange betydde dette at hverdagen ble veldig ensom og vi så en dramatisk økning i antall adopterte og kjøpte husdyr.

Ettersom samfunnet gradvis har åpnet seg igjen, begynner vi å nyte friheter vi ikke har hatt tidligere i år. Vi kan nå, i større grad, reise og møte familie og venner i mindre grupper. I tillegg til dette følger det naturlig at vi har beveget oss tilbake på kontorer og øvrige arbeidsplasser.

Mange av de som skaffet seg husdyr under pandemien har dermed behov for hjelp til pass av disse dyrene mens de er på kontoret. Facebook er en plattform for samhandling mellom mennesker, noe som ofte foregår i relevante grupper. Her har samtaler om dyrepass eksplodert i popularitet som en innholdstrend og har det siste året økt med 1,60%.

Innholdstrend dyrepass

 

Innholdstrender fra Instagram

Instagram ble kjøpt opp av Facebook i 2011, noe som ga en supermakt innen sosiale medier. Instagram, som i langt større grad enn Facebook er en bildedelingstjeneste og mindre grad en samhandlingsplattform, inviterer ikke i like stor grad til samtale.

Likevel finner mennesker måter å samhandle på, og spesielt i disse dager når all kommunikasjon har blitt digital. Her skal vi se nærmere på de tre raskest voksende innholdstrendene på Instagram.

1. Familiegjenforening

Den første innholdstrenden er familiegjenforening, noe som er ganske naturlig i disse dager. Mange har vært adskilt fra selv den nærmeste familien sin over lang tid. Flere har gått glipp av viktige hendelser som bryllup, fødsler, begravelser og bursdager. Derfor legger de mer i disse gjenforeningene enn tidligere.

Mange ønsker å markere dette med en ordentlig gjenforening, enten på en destinasjon de begge reiser til og møtes på, som familiefeiringer eller i hjemmene til en av partene. Antallet gjenforeninger har selvsagt økt, selv om mange tidligere også har levd adskilt fra familie.

Denne hjertevarmende innholdstrenden har sett en økning på 3,03%.

familie gjennforening innholdstrend

 

2. Leie bil

Endelig åpner samfunnet igjen! Sakte men sikkert får vi tilbake den hverdagen vi hadde før pandemien endret alt vi kjente. Enkelte ting kommer kanskje aldri til å bli som før men vi er stadig reiselystne, selv om denne reisingen blir på andre måter enn tidligere.

Som mange av oss merket både sommeren 2020, samt nå i 2021 har mange verdsatt naturen og opplevelsen av eget land i større grad. Dette innebærer også at mange har hatt behov for smarte fremkomstmidler, som er billigere og mer fleksibelt enn tog eller kollektivt. Da har de leid bil!

Der etterspørselen øker, øker også prisene. I tillegg til at prisene har økt fordi stadig flere har ønsket å benytte seg av leiebiler, har tilgangen på disse bilene blitt mer og mer begrenset på grunn av en mangel på mikrochipper. Da har det vært vanskelig å få tilgang på nye biler.

Denne innholdstrenden har vokst med 1,81%.

Leiebil innholdstrend

 

3. Drag show

I likhet med mange andre underholdningsbidrag har dragshow over hele verden sett seg nødt til å gå digitalt for å kunne ha et publikum. Dette har gjort kunstformen langt mer tilgjengelig for nye målgrupper, og med den ekstra tiden mange har hatt tilgjengelig er det slett ikke rart at flere har latt seg fascinere.

Dragartister opptar en helt ny personlighet, noe som gjør at de også legger personen de var bak seg for den kvelden. For mange har dette året vært preget av mye ensomhet og vanskelige situasjoner, og drag har vært en mulighet til å rømme fra virkeligheten, være en annen og ha et helt annet liv om så kun for en kveld.

Denne fantastiske innholdstrenden har økt med 1,84%.

innholdstrend 2021 dragshow

 

Samtaler er viktigere enn noen gang

Det har faktisk aldri vært viktigere for folk å ha samtaler med andre mennesker enn nå. Hvilke samtaler man har og med hvem varierer fra dype, personlige samtaler med nære, til kortere, profesjonelle og upersonlige samtaler med andre medmennesker. Vi setter større pris på kollegaer og det sosiale, og ikke minst kunder.

Det stiller også større krav til vår evne til å kommunisere med våre kunder og partnere, også gjennom godt innhold. Fysiske kundemøter med et avsluttende håndtrykk er ikke lenger en selvfølgelighet og vi må lære oss å prate sammen på nytt.

Vi i Evolve ser frem til en mer normalisert hverdag igjen, og gleder oss til å se våre flotte kunder og samarbeidspartnere i langt større grad i tiden fremover.

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: