Hva venter bedrifter i 2018, og er bedriftene klare for det som kommer?

Min oppfattelse av markedet er at mange bedrifter sliter med å holde seg oppdatert på endringer generelt i markedet. Det har ikke vært lett å holde seg oppdatert på endringene som har skjedd i markedet og det blir heller ikke lettere. Mitt inntrykk er at mange bedrifter ikke har energi eller kompetanse til å følge med på utviklingen.

De endringene vi har sett, er små i forhold til de vi kommer til å se de neste 3-5 årene.
Bare tenk på endringene som har skjedd med smarttelefonen siden den første iPhonen ble lansert i november 2007.

Telenor og Netcom hadde allerede begynt på utviklingen av det de kalte Turbo 3G, da de for lengst hadde sett den økende etterspørselen etter datatrafikk. Problemet var bare at det ikke var godt nok utbygget på denne tiden, derfor kunne man ofte se EDGE og elendige hastigheter på telefonen sin, eller null data.
Det var veldig stor etterspørsel etter mer data grunnet Youtube videoer, Facebook, apper osv. Noe måtte gjøres.

4G nettet ble lansert

14. desember 2009 lanserte Netcom verdens første 4G nett.
Dette var en revolusjon innen mobildata og hadde hastigheter på helt opp til 1Gbps mot 3G nettets 7,2 Mbps med en teoretisk hastighet på 14,4 Mbps.
Funfact: Det mange ikke vet er at 4G nettet ble utviklet i samarbeid med Huawei, som kanskje er mest kjent som en telefonleverandør, men de startet faktisk med å lage telefonmaster og er fortsatt helt i verdenstoppen når det kommer til dekning.

Venter lansering av 5G i september 2018

5G nettet har en målt max-hastighet på 71,18Gbps altså 71 ganger mer enn 4G nettet og vil i praksis si at du kan laste ned en film på 9GB på ett sekund.
Da er det lett å spørre seg selv hva vi skal med all den hastigheten på mobilen?
Det er ikke grunnet streaming av videoer og deling av bilder i sosiale medier de lager et raskere mobilnett denne gangen.

Det som er langt viktigere enn hastigheten på 5G nettet er svartiden (ping).
4G nettet har en svartid på alt fra 500 til 30 millisekunder, der det forventes at 5G får en svartid på 1. millisekund.

Hvis vi nå tenker på ping som reaksjonstiden til en selvkjørende bil, som skal bremse for en potensiell ulykke. Den ville med 4G nettet bruke 0,5 sekund til 0,03 sekund på å reagere før den bremser. Det vil med andre ord ikke være trygt å ha selvkjørende busser eller være mulig for leger å utføre like presise fjern-operasjoner.

Overvåkingsmulighetene blir også langt større. Telenor samarbeider med laksenæringen i Norge for å kunne overvåke hver enkelt fisk i et oppdrettsanlegg for å luke ut fisker med lakselus.
Nå kommer også de nye telefonene med kunstig intelligens, som vil bli mye bedre i årene som kommer.

Naive bedrifter.

Med slike teknologier er det naivt å tro at det ikke vil endre seg for bedriftenes markedsføring.
Det er dessverre slik at mange bedrifter kommer til å gå konkurs fordi de ikke følger med i timen. Du vil alltid ha en konkurrent som er flink på det digitale, følger med i timen og vil spise markedsandeler.
En annen påstand vi hører ofte er følgende “Vi har ikke behov for å markedsføre oss, fordi vi har bare faste kunder” Hvis du kjenner deg igjen i den setningen, ønsker jeg deg lykke til med endringene som kommer.

Her vil jeg bruke næringsmiddelindustrien og Kolonial.no som eksempel. De kom som et sjokk for matvarekjedene, men mange av matvarekjedene var naive og sa “Det er vel ingen som handler matvarer på nett!!” Kolonial.no omsatte i hele fulle driftsår for 13 millioner (2014), 75 millioner påfølgende år og i 2016 økte de omsetningen med 465% til hele 424 millioner.

Det er stor grunn til å tro at de har en formidabel vekst også i 2017 etter de har fått et samarbeid med matvarekjeden Rema 1000.Her har matvarekjedene slengt seg på i ettertid og nå ser man blant annet Meny og Joker har sin egen nettbutikk.

hva-venter-bedrifter-i-2018

Bedriftene aner ikke hva som kommer i 2018

Det er mange forskjellige meldingsplattformer, WhatsApp, Facebook Chat ol.
Det forventes en økning av merkevarebygging/branding når det kommer til meldingsplattformer. Blant annet fordi kunstig intellegens, chatbots og stemmeassistenter vil gjøre det mulig å tilby en mye mer personlig shoppingopplevelse.

Når man blander kunstig intelligens og stemmeassistenter skjer det mye spennende for nettbutikkene. Det forventes at i løpet av 2018 kan du bestille en TV noen få timer før OL, og få den levert før programmet starter. Du snakker til telefonen din og kjøper en tv, du vil få alternativer om å koble opp til leveringstjenester som Usefetch, der assistenten spør om du er villig til å betale ekstra for å få den levert om 1 time og 43 minutter.
Fakta: Det er i dag er det over 2,5 milliarder mennesker som bruker meldingsplattformer globalt.

Forventede Facebook endringer.facebook-og-instagram

Her vil jeg ta med både Instagram og Facebook i og med at Instagram eies av Facebook.
Det har kommet en ny app ved navnet “Houseparty”.
Houseparty hadde i september 2016 nådd 1 million brukere, mot 20 millioner i september 2017.
Man kan jo lett tenke at 20 millioner brukere er en dråpe i havet mot Facebook´s 2 milliarder brukere. Så fort som ting blir spredd i den digitale verden, er det ikke usannsynlig at man ser en dobling i antall brukere allerede Q1 2018. Det mest interessante med Housparty er at snittbrukeren bruker 51 minutter om dagen i appen, mot Facebooks 50 minutter kombinert.

Det som er unikt Houseparty er at du kan videochatte med opptil 16 personer om gangen, samtidig som du kan skrive. “Kan nesten kalle det en 16 personers snapchat.”

Facebook´s to veldig sannsynlige scenarioer.

  1. De kjøper opp selskapet, implementerer det med Facebook og videreutvikler det.
  2. De lager en bedre løsning selv og sørger for raskere vekst, mye likt det de gjorde med Facebook og Instagram Stories mot Snapchat.

Det kan være lett å tenke “Hva dette er relevant for”. Nye tjenester og produkter øker mulighetene til fornye markedsføringen sin, skille seg ut fra konkurrentene, få bedre KPIér og assisterte KPIér. Houseparty har en unik brukergruppe der hele 60% er under 24 år, det vi si at det er steder man kan sørge for å lage hype og merkevarebygging rundt forskjellige produkter.

Instagram og Facebook stories:

Alene hadde Instagram Stories 250 millioner brukere i juni, mot Snapchat´s 173 millioner. Facebook Stories alene har ikke så mange brukere, det er ganske i startgropa og noe Facebookbrukere såvidt har begynt å vende seg til, men nå får de eksperthjelp fra Instagram teamet og da vil det nok raskt ta seg opp.

Dette gir muligheter for bedrifter med merkevarebygging i fokus og de bør virkelig bør sette seg inn i historiefortelling på Instagram og Facebook Stories. Husk Instagram Stories er bare ett år gammelt, så det forventes en fortsatt sterk økning av brukere.

Kunstig intelligens (AI) i Facebook.

Der jeg syntes det virkelig begynner å bli spennende, er når det snakkes om AI (Artificial intelligence) eller også kalt kunstig intelligens. Både sitert fra Putin og Elon Musk “Den som mestrer “AI”, vil herske over verden” Det høres jo brutalt og skummelt ut, derfor vil jeg heller fokusere på det positive rundt “AI”.

Facebook har blant annet implementer kunstig intelligens for å forhindre selvmord. Denne løsningen scanner hele Facebook etter destruktive meldinger og innlegg som kan antyde at en person er i ferd med å ta selvmord, og blir automatisk koblet opp mot en hjelpesentral. Facebook har også investert tungt i å blande kunstig intelligens med mennesker for å oppdage russiske annonser som innblander seg i feil politikk og har allerede slettet tusenvis av annonser.

Det er mye, mye mer som kommer, jeg har nå bare skrapt av toppen av isfjellet, slik at dere kan forberede dere litt for 2018. Det roer hvertfall ingen tvil om at det blir et veldig spennende år og at endringer vil skje.
Det jeg kan trøste deg med til slutt, er at det vil skje enda større endringer i 2019.

Ha en riktig god jul og godt nytt år alle sammen 🙂

Med vennlig hilsen

Rolf Hægeland
Evolve Communication AS